توقیف برخی موتورسیکلتسواران “ژانگولری!” – یورنا
به گزارش یورنا به نقل از تسنیم، هدف از ساماندهی موتورسواران توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، ایجاد نظم و امنیت و کاهش تصادفات رانندگی است.
این طرح با تاکید بر لزوم رعایت اصول ایمنی و قانونی از جمله استفاده از کلاه ایمنی، اخذ پلاک قانونی، اخذ گواهینامه موتور سیکلت و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، به دنبال دستیابی به اهداف مهم با هدف افزایش ایمنی شهروندان و کاهش تلفات جاده ای است. به خصوص در مناطق شهری.
اهمیت و ضرورت نظارت بر موتورسواران
آمارها نشان می دهد که موتورسیکلت ها سهم بسزایی در تصادفات شهری دارند و گاه به عنوان یکی از عوامل اصلی تصادفات رانندگی شناخته می شوند. عدم استفاده از کلاه ایمنی، نداشتن پلاک، عبور از چراغ قرمز، خطوط ویژه عابر پیاده و سایر تخلفات مشاهده شده توسط برخی موتورسواران. جان موتورسواران و عابران پیاده را به خطر می اندازددر این راستا اجرای طرح نظارتی الزام رانندگان موتورسیکلت به رعایت این الزامات اقدامی قابل تحسین و ضروری است.
اما هر از چند گاهی رفتارهای عجیب و غریب و خارج از عرف پلیس راهنمایی و رانندگی نمایان می شود. از این طریق نحوه برخورد و اجرای قانون برخی از ماموران راهنمایی و رانندگی در برخی موارد نامناسب بوده است و نیاز به بررسی دارد
به عنوان مثال، بر اساس یادداشت های میدانی خبرنگار تسنیم در بامداد 21 آبان ماه در تقاطع بزرگراه نواب و خیابان آزادی، هنگامی که مامور پلیس راهنمایی و رانندگی موتورسیکلت سواری را که کلاه ایمنی نداشت متوقف کرد، موتورسوار متوقف نشد و به راه خود ادامه داد. از طریق این تقاطع، در حالی که موتورسوار فکر می کرد به اندازه کافی از میدان دید و دسترس افسر راهنمایی و رانندگی دور است، به طور ناگهانی به مسیر خود ادامه داد. افسر پلیس مورد نظر به سرعت دوید و مخفیانه خود را به پشت موتورسوار رساند و بلافاصله پشت موتور سیکلت پرید و باعث واژگونی موتورسیکلت شد اما در نهایت با تمام کشمکش ها راکب توانست تعادل موتورسیکلت خود را حفظ کند.
نکته خنده دار اینجاست که راکب این موتورسیکلت با دیدن این صحنه و حرکت ناگهانی افسر راهنمایی و رانندگی متوقف نشد و در حالی که افسر راهنمایی و رانندگی پشت سر او بود با سرعت بسیار زیاد و خطرناک قصد فرار به سمت نواب را داشت!
حالا معلوم نیست این تعقیب و گریز و این اقدام مخاطره آمیز افسر راهنمایی و رانندگی به کجا ختم شد و موتورسوار یا آن افسر الان سالم هستند!
اگر در هنگام پریدن ناگهانی و مخفیانه افسر ذیصلاح به پشت این موتورسیکلت و واژگونی موتورسیکلت، راکب تعادل خود را از دست داد، مسئولیت جراحات و آسیب های جسمی این دو نفر بر عهده کیست؟
اگر در حالی که موتورسوار مورد نظر در حالی که افسر پشت کامیونش نشسته بود در حال فرار بود، این موتورسیکلت با سرعت بسیار زیاد با خودروی عبوری یا عابر پیاده دیگری برخورد می کرد، آیا پلیس مسئول آن خواهد بود؟!
مانند مواجهه با برخی از ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در توقیف موتورسیکلت، یکی از ماموران حاضر در کنار طبقه توقیف موتورسیکلت واقع در خیابان اسکندریه، چهارراه آزادی، در زمانی که سوار موتورسیکلت به دستور پلیس برای ایست توجهی نکرد. افسر راهنمایی و رانندگی باتوم خود را به سمت موتور سیکلت پرتاب کرد که در داخل اسپیکر چرخ موتورسیکلت گیر کرد و راکب آن به شدت به زمین برخورد کرد و از ناحیه پا مجروح و خونریزی کرد.!
اگرچه سران نیروی انتظامی بر لزوم رعایت موازین قانونی و اخلاقی در بازداشت موتورسواران، عدم ایجاد درگیری با راکب موتورسوار و عدم اقدام جدی در بازداشت آنها اعلام و تاکید کردند، اما این انتقاد جدی به اجرای قانون است. طرح ساماندهی موتورسواران استفاده از «روش های تهاجمی و خطرناک» است.
متأسفانه امروزه شاهد این رویه هستیم که برخی از ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی به جای استفاده از روش های قانونی و ایمن، با اقدامات پرخطر مانند موارد فوق موتورسیکلت را متوقف می کنند!
این نوع برخورد نه تنها باعث ایجاد ترس و اضطراب در موتورسواران می شود، بلکه احتمال تصادفات شدید و تصادفات ناخواسته را افزایش می دهد. این رفتارهای پرخاشگرانه به جای ایجاد احساس امنیت و همکاری باعث می شود که شهروندان دیگر پلیس را نهادی برای تامین امنیت و آرامش جامعه نبینند.
تشدید تنش ها در توقیف موتورسیکلت ها و عواقب ناگوار
از سوی دیگر برخی از رانندگان موتورسیکلت که در معرض چنین رفتاری قرار میگیرند، به دلیل احساس ناامنی و تهدید، واکنشهای تند، ناگهانی و پرخطر از خود نشان میدهند که ممکن است صحنههای خشونت و درگیری بین ماموران و شهروندان را به همراه داشته باشد که در نهایت منجر به خسارت میشود. لازم است هر دو طرف در انجام وظایف خود از روش های غیر تهاجمی و مؤثر استفاده کنند تا از این گونه تنش ها جلوگیری شود.
برای جلوگیری از چنین رفتارهای ناپسند و ارتقای تعامل مثبت پلیس و شهروندان، لازم است ماموران راهنمایی و رانندگی آموزش های تخصصی را طی کنند. آگاهی از روش های ملایم برای تعامل با موتورسواران و تشویق به استفاده از تاکتیک های غیرتهاجمی می تواند به کاهش تنش ها و افزایش اعتماد عمومی به پلیس کمک کند.
در واقع روش های نرم همراه با رعایت حقوق شهروندی می تواند به پلیس کمک کند نه تنها وظایف خود را به درستی انجام دهد، بلکه به عنوان ضامن امنیت و نظم عمومی شناخته شود.
بررسی روش های اجرای طرح سازمانی ضروری است
این شکایات مردمی نشان می دهد که پلیس باید علاوه بر اجرای طرح، به شیوه های برخورد با تخلفات و نحوه اجرای قانون نیز توجه بیشتری داشته باشد. یکی از چالش ها عدم آموزش کافی برای برخی از افسران برای کشف و برخورد با تخلفات است. افسران ممکن است به دلیل فشار کاری یا حجم بالای کار اشتباه کنند، اما لازم است در تعاملات خود حساسیت و دقت بیشتری داشته باشیم.
برخی بر این باورند که برخوردهای غیرضروری و دستگیری بدون تحقیقات کافی می تواند به تصویر عمومی پلیس در اذهان جامعه آسیب وارد کند و اعتماد عمومی را کاهش دهد.
در نهایت طرح ساماندهی موتورسواران اقدامی مثبت و ضروری برای کاهش تخلفات و افزایش ایمنی جاده ها است، اما لازم است پلیس در نحوه اجرای این طرح و با رعایت بیشتر حقوق شهروندان بازنگری کرده و در راستای تحقق آن تلاش کند. هدف اصلی آن که امنیت و نظم است و بیشتر در سطح جامعه و نزدیک شدن به .