تورم نقطه به نقطه ۱۲ درصد کاهش یافت

تبلیغات بنری


رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه به 12 درصد گفت: هدف اولیه ما بازگشت به متغیرهای بلندمدت 20 درصدی بود که خوشبختانه در دولت سیزدهم محقق شد.

یورنا- محمدرضا فرزین در جلسه شورای دولت با ارائه گزارشی از عملکرد بانک مرکزی در دولت سیزدهم گفت: از سال 1396 پس از تحریم های جدید بر اقتصاد ایران، شاهد پیچیدگی زنجیره تورم هستیم. افزایش نرخ ارز و افزایش نقدینگی.»

وی ادامه داد: اقتصاد در این چرخه تورم و افزایش نرخ ارز گیر کرده بود و مدام باعث ایجاد تورم در سطح متغیرهای پولی و تورم مصرف کننده و تولیدکننده می شد.

فرزین گفت: قبل از دولت سیزدهم، متغیرهای پولی کشور که مدت ها در کانال 20 درصد قرار داشت، وارد کانال 40 درصد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخی از متغیرهای تورم مانند تورم تولیدکننده که شاخص هستند به بیش از 60 درصد رسید و تورم مصرف کننده نیز در کانال 40 درصد بود و پیش بینی ها حتی بیش از 20 درصد پیش رفت.

وی افزود: به همین دلیل انتظار می رفت نرخ تورم از کانال 50 درصد بالاتر برود و رشد نقدینگی و نرخ ارز نیز در کانال های بالاتر رخ دهد.

فرزین گفت: هدف اولیه ما بازگشت به متغیرهای بلندمدت 20 درصد بود که خوشبختانه در دولت سیزدهم محقق شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: وقتی پایه پولی 20 درصد کاهش می یابد، این بدان معناست که توانستیم نظام پولی را مستقر کنیم و این متغیر را در برخی سال ها تا 70 درصد رشد پولی هم داشتیم، اما خوشبختانه امسال این رقم از 20 درصد کاهش یافته است. این بدان معناست که انتظارات تورمی کنترل شده و سیاست های دولت در این زمینه موفق بوده است.

وی با بیان اینکه تورم کل را 10 درصد و تورم نقطه به نقطه را 12 درصد کاهش دادیم، گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه حدود 12 درصد کاهش یافت و به 32.4 درصد رسید. تنها 13 سیاست دولت نیست که از افزایش تورم جلوگیری کرده و حتی باعث کاهش آن به کانال 30 درصدی شده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *