تغییر ریل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم/ رشد ۷.۵ برابری طرح‌های سرمایه‌گذاری

تبلیغات بنری


طرح های سرمایه گذاری قراردادی در مناطق آزاد در سال 1402 هجری شمسی از 112 هزار میلیارد تومان با افزایش سه برابری به 363 هزار میلیارد تومان و طرح های سرمایه گذاری آغاز شده با افزایش بیش از 7.5 برابری از 21 هزار میلیارد تومان به 157 هزار رسید. هزار میلیارد تومان رسیده است.

یورنا به گزارش شادا، پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم، مناطق آزاد تجاری و صنعتی با چالش ها و مشکلات فراوانی مواجه بودند و از سوی دیگر با بحران تامین نقدینگی و منابع مالی برای پرداخت هزینه های جاری و ساخت و ساز مواجه بودند روند ایجاد، ایجاد و ایجاد مناطق آزاد جدید ادامه یافت که با تصمیم نهایی برای ISD پیچیده، سیستم کند و نامشخص است. علاوه بر این، فعالان اقتصادی، ساکنان و شهروندان از ایجاد فرآیندهای پیچیده بوروکراتیک، محدودیت های اعمال شده در تجارت محلی و حذف مزایا و معافیت های قانونی که بر حجم مشکلات در آن زمان افزوده بود، ناراضی بودند.

احیای مناطق آزاد در دولت سیزدهم

در شرایطی که برخی سازمان‌ها در مناطق در پرداخت دستمزد کارکنان، هزینه‌های جاری و خدمات شهری با چالش‌های جدی مواجه بودند و بسیاری از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی ناقص در سطح منطقه با بحران نقدینگی مواجه بودند، دولت سیزدهم اقدام به اتخاذ راهکارهای جدید کرد. استفاده حداکثری از توانمندی های قانونی و حمایت هیات وزیران در جهت افزایش سهم سازمان های مناطق آزاد در بخش سهم درآمد و در عین حال تسهیل تجارت در چارچوب مقررات مربوطه و اجرای تاب آوری. سیاست های اقتصاد و مدیریت هزینه ها نه تنها مشکلات موجود صرفه جویی در هزینه های مناطق آزاد مطرح شده است، بلکه با منابع جدید حاصل از پروژه های زیربنایی و عمرانی ناقص در سطح منطقه، احیا و به سرعت در مسیر تکمیل قرار گرفت. شاهد رشد گشایش ها و بهره برداری از پروژه های متعدد و متنوع در سطح منطقه و با پیگیری های فراوان و رفع موانع در سال های دوم و سوم عمر دولت تدبیر و امید بودیم در سطح منطقه ای، وضعیت کسب و کار محلی در این مناطق کاهش یافته و از آشفتگی و نارضایتی تجار و فعالان اقتصادی کاسته شده است.

طرح سرمایه گذاری شروع به رشد 7.5 برابری کرد

علاوه بر این رویکرد جدید برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی با تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری و در عین حال تسهیل فرآیندهای مربوط به تأمین زمین و زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، صدور مجوزهای بی‌نام و پیگیری اعمال معافیت‌ها و مزایای قانونی و دفاع از آن با دولت. مشارکت مردم و سازمان های بخش خصوصی عرصه جدیدی را در حوزه عملکردی مناطق گشوده است. همچنین با پیروی از دو راهبرد اساسی جهانی شدن و رواج اقتصاد مناطق، با حضور فعال و فعال در رویدادهای سرمایه گذاری بین المللی اعم از داخلی و خارجی، نقش کارکرد جدید مناطق پررنگ شده است. این موضوع در کنار نحوه ارائه بسته های سرمایه گذاری به روش های مختلف و در دسترس عموم مردم، علاوه بر رفع هرگونه انحصار و شبهات احتمالی در تحویل طرح های سرمایه گذاری، موجب استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی از بسته های سرمایه گذاری شده است. . .

در عین حال، با هجوم درخواست های سرمایه گذاری متعدد، در سال گذشته بر اساس گزارش های ارسالی سازمان های حوزه، تعداد طرح های سرمایه گذاری مورد قرارداد (از 112 به 363) بیش از سه برابر افزایش یافت. افزایش بیش از 7.5 برابری تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری آغاز شده (از 21 به 157 حمام) و رشد بیش از 2.5 برابری برای پروژه‌های اجرا شده (از 33 حمام به 93 ه. چند برابر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محقق شده (از 43 تا 131 ه.

تراز تجاری مثبت 106 میلیون یورو در سال 1402 ه

در خصوص تراز تجاری مناطق آزاد و خصوصی نیز در سه سال گذشته شاهد ترازهای مثبت بوده ایم، چرا که تراز تجاری مناطق آزاد در سال 1402 هجری شمسی مثبت و بالغ بر 106 میلیون یورو بوده است. بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان های مناطق آزاد، مجموع صادرات مناطق آزاد به خارج از کشور در سال گذشته بالغ بر یک هزار و 136 میلیون یورو و کل واردات کل مناطق آزاد بالغ بر یک هزار و 30 میلیون یورو بوده که نشان از وجود تراز تجاری دارد. از 106 میلیون یورو و از مناطق.

هر دو دیدگاه داخلی و خارجی

با توجه به موضوع همکاری با همسایگان، روابط و اقتصاد بین‌الملل، ایده ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه و کشورهای هدف مطرح و به طور جدی دنبال شد و در یادداشت تفاهم منعقده با کشورهای مختلف، بر اساس مزیت های رقابتی مناطق، تشکیل مناطق آزاد مشترک امضا شد و کار برای ایجاد و ایجاد آن در حال پیگیری است.

احیای 70 واحد غیرفعال در مناطق

افزایش چشمگیر حجم تولید مناطق آزاد و خصوصی طی سه سال گذشته به گونه ای که حجم تولید مناطق آزاد در سال 1402 هجری شمسی به 260 واحد رسید و در عین حال بیش از 70 واحد راکد و راکد را آغاز کرد واحدهای غیرفعال در سطح این مناطق، یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم است و در تدوین بسته های سرمایه گذاری در مناطق جدید، سهم قابل توجهی در بحث تولید لحاظ شد که نشان دهنده تغییر وضعیت است. – مناطق به سمت تولید بیشتر گرایش دارند.

تامین نیازها و کالاهای اساسی کشور از طریق بنادر و گمرکات مناطق آزاد کشور و در عین حال تسهیلات تجاری برای تامین مواد اولیه و بخش هایی از واحدهای تولیدی کشور در دولت سیزدهم نیز پیوند خورد. به اهمیت زیاد رشد

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *