تعاملات بین‌المللی قوه قضاییه؛ امضای تفاهم‌ همکاری قضایی و حقوقی با کشورهای مختلف

تبلیغات بنری


سفر رئیس قوه قضائیه به عراق در سال گذشته و سفر مقامات عراقی به ایران در ماه های گذشته در ابعاد مختلف حائز اهمیت و دستاوردهایی بود.

یورنا – حجت الاسلام والمسلمین محسنی آجی رئیس قوه قضائیه در بهمن ماه 1402 هجری شمسی با همراهی هیئت عالیرتبه از مقامات قضایی در پاسخ به دعوت رسمی رئیس شورای عالی به این کشور سفر کرد. ، فایق زیدان. شورای قضایی عراق

رئیس قوه قضائیه در 24 فوریه 1402 هجری قمری وارد بغداد پایتخت عراق شد و مورد استقبال رسمی معاون اول شورای عالی قضایی عراق و دیگر مقامات ارشد قضایی این کشور قرار گرفت.

سفر مقامات عراقی به تهران

حجت‌الاسلام والمسلمین در اردیبهشت ماه گذشته با سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور دیدار و با فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق که برای سفر به ایران به ایران سفر کرده بود، گفت‌وگو کرد. . رئیس هیئت عالی رتبه قضایی.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در این دیدار ضمن خیرمقدم به عالی ترین مقام قضایی این کشور اسلامی و هیئت همراه، ساختار سازمانی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و وظایف خاص دیوان عالی کشور را تشریح کرد. کشور. قانون اساسی توسط برخی از قضات ارشد و مقامات ارشدی که در این جلسه با حقوق حضور داشتند ارائه شد.

تعاملات بین المللی قوه قضاییه؛  امضای تفاهم نامه همکاری قضایی و حقوقی با عراق

صدور کیفرخواست برای سران و عاملان ترور سردار شهید سلیمانی

رئیس قوه قضائیه در دیدار با رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت: پس از تشریفات گسترده و همه جانبه قضایی، عاملان ترور سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان متهم شدند. صادر می شود و انشاءالله کسانی که ظلم کردند و خون بی گناهان را ریختند، این دنیا را به سزای آنها خواهیم رساند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک ایران و عراق و رفت و آمدهای متعدد مردم این دو کشور به سرزمین های یکدیگر گفت: ممکن است تعدادی از افرادی که بین مرزهای ایران و عراق تردد می کنند مواجه شوند مشکلات ناشی از عدم آشنایی آنها با قوانین و مقررات کشور میزبان. لذا امیدواریم شرایط مناسبی برای آن دسته از افراد و اتباع ایران یا عراق که به دلیل عدم آگاهی از قوانین و مقررات کشور میزبان مرتکب تخلف می شوند فراهم شود و مساعدت های لازم و جنبه های بشردوستانه پرونده به عمل آید. . این موارد نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی ایران و عراق

در دیدار رئیس قوه قضائیه و رئیس شورای عالی قضایی عراق، تفاهم نامه ای بین دو طرف با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی ایران و عراق امضا شد. دادستان های کل ایران و عراق نیز در خصوص موضوعات مرتبط با یکدیگر یادداشت تفاهم امضا کردند.

تعاملات بین المللی قوه قضاییه؛  امضای تفاهم نامه همکاری قضایی و حقوقی با عراق

تعامل برای تقویت دیپلماسی قضایی

زهرا الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: مرحله وی می گوید: تعاملاتی که رئیس قوه قضاییه با سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه دارد می تواند در تقویت دیپلماسی قضایی بسیار موثر باشد.

تعاملات بین المللی قوه قضاییه؛  امضای تفاهم نامه همکاری قضایی و حقوقی با عراق

نماینده شورای اسلامی کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه این تعاملات می تواند پشتوانه دیپلماسی سیاسی باشد، گفت: این امر می تواند در سایر حوزه های تعامل و ارتباط با کشورها مفید و موثر باشد. این موضوع به ویژه در حوزه امنیت و ایمنی در منطقه موثر است.

الهیان بیان کرد: تعاملات و ارتباطات رئیس قوه قضائیه در بالاترین سطح می تواند در جهت آموزش دستگاه های قضایی کشورهای مختلف نسبت به گروه های تروریستی و حرکت های تروریستی در منطقه و برقراری امنیت در منطقه موثر باشد.

وی در خصوص اقدامات قوه قضاییه در پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: در یازدهمین جلسه شورای اسلامی 4 جلسه با حضور مسئولان نهادهای مختلف در خصوص پرونده ترور سردار سلیمانی برگزار کردیم. سردار سلیمانی. نهادهای مختلف گزارش های خود را در این زمینه ارائه کردند و قوه قضاییه در این زمینه پیشتاز بود.

نماینده شورای ایدار تاکید کرد: انتظار می رود با کمک کشورهای همکار مانند عراق، سوریه، لبنان و یا سایر کشورهای همکار در این زمینه اسناد و شکایات علیه مقامات آمریکایی به طور جدی پیگیری شود. .

الهیان در پایان گفت: در پایان انتظار داریم عاملان جنایت شهادت سردار سلیمانی به اشد مجازات برسند تا دل های مجروح ملت از این جنایت شفا یابد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *