تصاویر قدیمی از اولین جت جنگنده مافوق صوت جهان – یورنا
به گزارش یورنا به نقل از گجت نیوز؛ ساخت یک موتور جت مافوق صوت چیزی جز یک دستاورد تکنولوژیکی نبود. این دستاورد نه تنها به عنوان سکوی پرتاب، بلکه آغازی برای نسل جدیدی از هواپیماهای جنگی بود. قبل از جنگ ویتنام، بیشتر هواپیماهای افسانه ای که توسط ارتش ایالات متحده پرواز می کردند از موتورهای توربوفن استفاده می کردند. این وضعیت در سال 1953 با اولین پرواز نمونه اولیه YF-100A تغییر کرد. شرکت هواپیماسازی آمریکای شمالی از عملکرد و تسلط F-86 Cyber بر آسمان در طول جنگ کره بسیار خرسند بود که ساخت اولین هواپیمای مافوق صوت جهان، F-100 Super Cyber را برای عملی کردن کار خود سفارش داد.
شرکت هواپیماسازی آمریکای شمالی 2294 جت جنگنده F-100 شامل 1274 F-100D را تولید کرد که پیشرفته ترین و محبوب ترین نسخه این هواپیما است. این مدل مجهز به خلبان خودکار مافوق صوت است. اولین F-100D در ژانویه 1956 پرواز کرد و تحویل به نیروی هوایی در پاییز همان سال آغاز شد.
ایالات متحده از F-100D برای پشتیبانی زمینی و تخریب پل ها و سایر اهداف با ارزش استفاده کرد. در حالی که Super Saber به سختی دیوار صوتی را شکست، راه را برای جت های جنگنده دیگری هموار کرد که قادر به پرواز با سرعت دو برابر صوت و حتی بیشتر از 3 ماخ بودند. F-100D Super Cyber نقطه شروع پرش به هواپیماهای جنگنده امروزی بود.
کشورهای دیگر در تلاش هستند تا با اولین هواپیمای جنگنده مافوق صوت جهان عقب نمانند
F-100D Super Saber از یک موتور Pratt & Whitney J57-P-21 بهره می برد که نیروی رانش 16000 پوندی را با پس سوز تولید می کرد. این به آن حداکثر سرعت 926.6 مایل در ساعت می دهد. سریعتر از هر هواپیمای جنگنده قبلی. در آغاز جنگ ویتنام، خلبانان آمریکایی عمدتاً با جنگنده های MiG-17 روبرو بودند که در مقایسه با جنگنده های Super Saber بسیار قدیمی و قدیمی به حساب می آمدند. میگ 17 یک هواپیمای زیر صوت بود که فقط می توانست به سرعت 715 مایل در ساعت برسد. برای مرجع، سرعت صوت حدود 761 مایل در ساعت است. البته سرعت همه چیز در نبرد هوایی نیست، اما بی اهمیت هم نیست. با این حال، MiG-17 عمدتا با توپ مسلح بود.
میگ 17 نیز می توانست بمب پرتاب کند، اما این توانایی در نبرد هوایی کمکی نکرد. از سوی دیگر، F-100D اگرچه اساساً برای مأموریت های هوا به زمین طراحی شده بود، اما می توانست موشک های هوا به هوای Sidewinder را شلیک کند و از این نظر نسبت به میگ برتری داشت. برای به حداقل رساندن تلفات، نیروهای ویتنام شمالی فقط هواپیماهای دشمن را تحت شرایط ایده آل مورد حمله قرار دادند، از جمله هواپیماهایی که برای مأموریت های بمباران در نظر گرفته شده بودند، هواپیماهای آسیب دیده یا جت هایی که سوخت کمی داشتند.
ورود MiG-21، قدیمی ترین هواپیمای جنگی که هنوز در خدمت است، به جنگ ویتنام در سال 1966 وضعیت را تغییر داد و ایالات متحده را با چالش جدی مواجه کرد. میگ-21 نه تنها می تواند سریعتر از سرعت صوت، سریعتر از F-100D پرواز کند، بلکه ویتنامی ها می توانند آن را به موشک های هوا به هوای گرما یاب K-13 مجهز کنند و شانس آن را در برابر جنگنده های آمریکایی افزایش دهند.