تحریم‌هایی که با برنامه‌ریزی به فرصت تبدیل شد

تبلیغات بنری


وزارت نفت در دولت سیزدهم در شرایطی هدایت صنعت نفت را برعهده گرفت که با چالش ها و تحریم های بی شماری در عرصه بین الملل مواجه بود، اما نماینده بین المللی و بازرگانی این وزارتخانه با تلاش خود این چالش ها را به فرصت های استثنایی تبدیل کرد. عملکرد و برنامه ریزی خوب

یورنا به گزارش شانا، کاهش شدید فروش نفت خام، ذخیره‌سازی میعانات گازی در کشتی‌ها، اخراج برخی شرکت‌های خارجی از کشور، ایجاد اختلافات تجاری با برخی همسایگان و بی‌توجهی به ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی کشور تنها بخشی از این موارد بود. چالش ها و مسائل. برای صنعت نفت در ابتدای دولت سیزدهم.

در چنین شرایطی، وزارت نفت اقداماتی را با رونق بخشیدن به عرصه دیپلماسی انرژی انجام داد و به موفقیت هایی دست یافت که از جمله می توان به افزایش فروش، تنوع در مقاصد صادراتی و جهش ارزی کشور اشاره کرد. سود؛ شکستن رکورد فروش نفت و میعانات گازی در سه سال گذشته، دو برابر شدن صادرات نفت خام و میعانات گازی در دولت سیزدهم، فروش 87 میلیون بشکه میعانات گازی شناور در آب های کشور، توسعه صادرات نفت خام ، گاز و میعانات گازی و برنامه ریزی و اتخاذ تدابیری برای بهره برداری از توانمندی های پالایشگاه های خارج از مرزها، نتیجه این تلاش ها جهش درآمدهای ارزی و همچنین جمع آوری بود.

افزایش 278 درصدی درآمد دولت طی دو سال گذشته

در دو سال گذشته کل درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی 278 درصد افزایش یافته است.

توسعه همکاری ها با روسیه از طریق امضای قراردادی به ارزش 4 میلیارد دلار و همچنین امضای تفاهم نامه های سرمایه گذاری با شرکت های مطرح بین المللی چینی و روسی را از جمله دستاوردهای حوزه بین المللی وزارت نفت در منطقه دانست. . سه سال گذشته.

همچنین افزایش 15 درصدی صادرات گاز طبیعی کشور و افزایش 21 درصدی صادرات گاز مایع این کشور، امضای قرارداد تبادل گاز با جمهوری آذربایجان، تمدید قرارداد فعلی تسویه گاز و برق با ارمنستان تا سال 2030، 20 افزایش درصدی صادرات گاز به عراق و وصول … ادعای تأخیر در پرداخت بدهی گاز به شرکت ترکمن گاز که منجر به احیای روابط اقتصادی و ایجاد زمینه های لازم برای از سرگیری مجدد گاز شد دستاوردهای دیگر در این زمینه

از دیگر مواردی که در این بخش می توان به آن اشاره کرد، انعقاد قراردادهای متعدد مبادله ای برای فرآورده های نفتی یکسان و غیر یکسان شمال و جنوب کشور و صادرات اولین محموله کاتالیست ایرانی است.

حضور موثر در سازمان‌های بین‌المللی از طریق حضور فعال در مجامع بین‌المللی مانند مجمع کشورهای صادرکننده گاز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، اوپک پلاس، سازمان همکاری‌های اقتصادی، شانگهای، بریکس و غیره و همچنین تلاش‌هایی برای تقویت موقعیت ایران ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه صنعت نفت از طریق انعقاد قراردادهای احداث پالایشگاه ها، تعمیرات اساسی، پروژه های نوسازی و بازسازی و غیره با کشورهای مختلف و برقراری ارتباط با کشورهای هدف از طریق امضای تفاهم نامه ها و تفاهم نامه های راهبردی از دیگر موارد مهم است. محورهای فعالیت این وزارتخانه در سطح بین المللی.

این بخش از آن جهت حائز اهمیت است که با برگزاری هفدهمین دور کمیته مشترک اقتصادی با روسیه و تدارک مقدماتی برای همکاری با کشورهایی که وزارت نفت با آن‌ها برخوردی نداشته و یکی از مناطق مورد نظر محسوب می‌شود، اهمیت دارد. دور بعدی کمیته مشترک و همچنین بررسی محورهای همکاری همه جانبه با پادشاهی عربستان را می توان به تعویق انداختن تشکیل کمیته مشترک، یکی از دستاوردهای حوزه آژانس بین المللی وزارت امور خارجه دانست. روغن.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *