تاکنون موردی از آبله میمونی در ایران شناسایی نشده است

تبلیغات بنری


معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی موارد ابتلا به آبله میمون در پاکستان، از شناسایی نشدن این بیماری در کشورمان خبر داد.

یورنا به گزارش ویپدا، بابک عشرتی با بیان اینکه آبله میمون یک بیماری پوستی است، اظهار داشت: علائم آن ابتدا تب و بدن درد است، سپس لکه های قرمز رنگی در بدن ظاهر می شود که روی صورت و سپس گردن، بدن و دست ها ظاهر می شود. این ضایعات به شکل تاول هایی مانند آبله مرغان هستند.

وی افزود: اندازه ضایعات پوستی آبله میمون بزرگتر از تاول های آبله مرغان است و غدد لنفاوی گردن کمی متورم شده است. راه انتقال آبله میمون بیشتر از طریق تماس با پوست است و اگر ترشحات تاول ها با پوست تماس پیدا کند، بیماری منتقل می شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد و بیمار بهبود می یابد، گفت: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا بیماری زمینه ای دارند ممکن است دچار مشکل شوند از یک نوع شدید آبله میمون، و کمتر از 1٪ از افراد مبتلا به این بیماری می میرند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بهترین راه پیشگیری از جدایی آبله میمون و حفظ فاصله بین افراد بیمار و سالم را مهم دانست و گفت: جداسازی افراد بیمار به ویژه زمانی که ضایعات پوستی روی بدن ظاهر می شود بسیار مهم است، زیرا احتمال وجود دارد. انتقال بیماری در عین حال بالاترین میزان است.

وی با اشاره به شیوع آبله میمون از کشورهای آفریقایی و شناسایی نشدن بیماران آبله میمونی در کشور، یادآور شد: در موج قبلی این بیماری که دو سال پیش بود، یک مورد آبله میمونی در کشور نیز وجود داشت. ایران که از خارج آمده است، گزارش دادیم، اما موج جدید این بیماری عمدتاً در کشورهای آفریقایی دیده می شود، اما سه مورد از این بیماری در پاکستان نیز گزارش شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از افزایش خدمات درمانی در کشورمان در پی گزارش موارد ابتلا به آبله میمون در پاکستان خبر داد و گفت: به مراکز مراقبتی مرزی در سراسر کشور هشدار داده ایم که بیمارانی که از شرق و شرق عبور می کنند. مرزهای غربی کشور ما علائم آبله میمون را تشخیص خواهد داد.

عشرتی به زائران اربعین توصیه کرد: بهداشت فردی را نه تنها در مورد آبله میمون بلکه در مورد سایر بیماری های عفونی، اسهالی و تنفسی رعایت کنند و ضمن شستن مداوم دست ها با آب و صابون و یا حتی مواد ضدعفونی کننده، حتماً موارد بهداشتی را رعایت کنند. در اربعین نقاب بزنید ازدحام برای آوردن

وی خاطرنشان کرد: اگر زائران و مردم این بیماری را با علائمی مانند ظاهر شدن جوش در بدن یا صورت مشاهده کردند حتماً از آن دوری کنند که می تواند یک متر باشد و البته بهتر است فرد بیمار از این کار خودداری کند. نزد او بیا اجتماعات، مکان های شلوغ و استراحت.

این اپیدمیولوژیست تایید کرد: انتقال و شیوع آبله میمون ربطی به فصول گرم یا فصل خاصی ندارد. راه انتقال این بیماری بیشتر از طریق پوست و تماس نزدیک است. بزاق دهان اگر به پوست آسیب دیده برسد ممکن است وسیله ای برای انتقال این بیماری باشد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی کیت تشخیص آبله میمون در انستیتو پاستور ایرانیان گفت: بهترین و سریع ترین راه برای تشخیص این بیماری تشخیص علائم است، زیرا این علائم روز هستند و انستیتو پاستور نمونه هایی از قسمت های متفاوت از بدن را ارسال و آزمایش می کند و مدتی طول می کشد.

الاشرتی ادامه داد: هنوز واکسن مشخصی برای این بیماری نه در کشور ما و نه در بسیاری از کشورها وجود ندارد و زمینه تحقیق در مورد دو نوع آبله میمون که با یکدیگر متفاوت است بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه آبله میمون در دنیا قبل از 18 سالگی مشاهده شده است، گفت: موارد تایید شده این بیماری عمدتاً در سنین 18 تا 48 سال بوده و افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به آبله میمون هستند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *