بیش از ۴۹۶ هزار متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند

تبلیغات بنری


سید احمد خادمیان از پرداخت تسهیلات کمک سپرده مسکن به بیش از 496 هزار متقاضی توسط بانک ها از محل تسهیلات نهضت ملی مسکن خبر داد.

یورنا – به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید احمد کاظمیان مدیرکل دفتر نظارت بر طرح های مسکن به تشریح روند اعطای تسهیلات ودیعه مسکونی پرداخت و گفت: تا امروز یک میلیون و 878 هزار و 633 نفر در تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کرده اند. سامانه tem.mrud.ir که این تعداد از ثبت نام کنندگان و متقاضیان، یک میلیون و 669 هزار و 780 نفر واجد شرایط محسوب می شوند.

مدیرکل دفتر کنترل طرح های مسکن ادامه داد: تاکنون یک میلیون و 181 هزار و 784 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک ها مراجعه کرده اند و حجم قراردادهای منعقده بانک ها با متقاضیان واجد شرایط به 496.28 نفر رسیده است.

خادمیان بر همکاری موثرتر بانک ها برای پرداخت تسهیلات سپرده مسکونی به متقاضیان تاکید کرد.

لازم به ذکر است جزئیات دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمکی سپرده های مسکن سال 1401 هجری شمسی که برگرفته از منابع ماده 4 قانون جهش تولید مسکن می باشد به شرح زیر است:

دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمکی سپرده های مسکن سال 1401 هجری شمسی از منابع ماده (4) قانون افزایش تولید مسکن.

بر اساس ماده (4) نظام افزایش تولید مسکن مصوب 30/06/1300 شورای اسلامی و مصوبات شورای پول و اعتبار در تاریخ 3/3/1301 و 31/03/1301 و بر اساس حمایت برای مستاجران با درآمد محدود دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمکی ودیعه مسکن که از این پس با عنوان «دستورالعمل» نامیده می شود به شرح زیر منتشر می شود:

ماده 1 متقاضیان موضوع این بخشنامه در چارچوب سهمیه های تعیین شده از طریق سامانه طرح های حمایتی مسکن به آدرس https://saman توسط وزارت راه و شهرسازی و بر اساس ضوابط مربوط به بانک های عامل ارائه می شوند. mrud.ir. ماده 2- حدود تسهیلات اعطایی به مشمولان این بخشنامه بنا به درخواست متقاضی و شرایط اعطای تسهیلات بانکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است:

تهران 200 میلیون تومان، مراکز استان ها 150 میلیون تومان، سایر شهرها 100 میلیون تومان و مناطق روستایی 40 میلیون تومان.

تبصره: مبالغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات موضوع این ماده پس از اخذ مدارک مورد نیاز و استعلام ارائه شده توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی و بر اساس توافق متقاضی با بانک/موسسه اعتباری غیربانکی قابل تعیین می باشد. سقف های زیر مشخص شده باید کاهش یابد. در این صورت متقاضی موظف به تعدیل سقف تسهیلات مورد نیاز در سامانه می باشد.

ماده 3- مؤسسه اعتباری بانکی/غیربانکی موظف است عدم دسترسی به تسهیلات جاری بخش مسکن اعم از تسهیلات ساخت، خرید، نظافت و سپرده مسکونی برای متقاضی و وی را از سامانه سمیت در بانک مرکزی استعلام کند. همسر، قبل از بازپرداخت مبلغ وام. در صورت مثبت بودن نتیجه این استعلام، درخواست متقاضی با دلیل در سامانه رد می شود.

ماده 4. تسهیلات مندرج در این دستورالعمل در قالب قرارداد مرابحه برای خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی به مستاجر پرداخت می شود.

ماده 5- تسهیلات مذکور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و پرداخت حداکثر برای مدت 5 سال قابل اعطا است.

ماده (6) اسناد و مدارک مربوط به موسسات موضوع این بخشنامه مطابق دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات کوچک ابلاغی بخشنامه شماره 24792/01 مورخ 04/02/1301 اداره کل نظام های بانکی کشور خواهد بود. مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی.

ماده (7) شرایط متقاضیان برای اخذ تسهیلات موضوع این دستورالعمل به شرح زیر است:

متقاضیان باید دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و دارای کد رهگیری از تاریخ 01/01/1401 به بعد باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و سکونت ثبت کند. تبصره: بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است کد رهگیری و بدهکار درج شده در سامانه را با قرارداد اجاره دریافتی مطابقت دهد. کلیه متقاضیان و همسران آنها موظفند در زمان ثبت نام دارای منزل یا ملک مسکونی نباشند. در صورت احراز سابقه مالکیت وی در هر زمان از روند بازپرداخت تسهیلات خارج می شود و در صورت اخذ آن تسهیلات موظف به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران زیان و جرایم مربوط به آنها خواهد بود. متقاضی باید متاهل باشد و اگر متقاضی مجرد باشد برای خانم ها باید بالای 35 سال و برای آقایان بالای 45 سال سن داشته باشد. متقاضیانی که در سال 1398 و 1400 از تسهیلات کمک سپرده مسکن مشمول مصوبات ستاد ملی کرونا استفاده کرده اند، در سال 1401 نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

ماده 8- چنانچه متقاضی ظرف مدت 15 روز کاری از تاریخ ارسال به شعب، مدارک و ضامن‌های خود را تکمیل نکند، مؤسسه اعتباری بانکی/غیربانکی موظف است درخواست متقاضی را در سامانه رد کند.

ماده (9) در صورتی که بانک/موسسه اعتباری غیربانکی تسهیلات موضوع این دستورالعمل را بدون توجیه بانکی و در حدود سهمیه گزارش شده به متقاضیان اعطا نکند مشمول جریمه مالیاتی موضوع تبصره (5) خواهد بود. ) ماده (4) قانون افزایش تولید مسکن.

تبصره: بانک های عامل متعهد هستند تا زمان تکمیل سهمیه اعلام شده از سوی بانک مرکزی در سال 1401 هجری شمسی، روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *