بهره‌برداری از مجتمع پرتودهی مجهز به سامانه خودحفاظ گاما در استان یزد

تبلیغات بنری


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بر استفاده از توان بخش خصوصی در زمینه توسعه استفاده از تشعشعات در کشور در حین بهره برداری از مجتمع تشعشعی مجهز به سیستم خود حفاظتی اشعه گاما در یزد تاکید کرد. استان.

یورنا – مجتمع تشعشعی مجهز به سیستم خود حفاظتی گاما با مشارکت بخش خصوصی با هدف مبارزه با آفات و افزایش ذخیره سازی محصولات کشاورزی امروز 10 خرداد در استانداری یزد به بهره برداری رسید.

مجتمع تشعشعی مجهز به سیستم خود حفاظتی گاما ظهر امروز پنجشنبه 10 خرداد با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مدیران و متخصصان صنعت هسته ای به بهره برداری رسید. و برخی از مقامات استانداری و متخصصان بخش خصوصی.

این مجتمع تشعشعی که با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده، مجهز به سیستم خود حفاظتی اشعه گاما بوده و توسط متخصصان شرکت توسعه کاربردهای پرتوی استان یزد راه اندازی شده است.

در این مرکز محصولاتی مانند حبوبات، غلات، گیاهان دارویی و برخی از میوه های خشک پرتودهی می شود.

این مرکز خصوصی علاوه بر ارائه خدمات روزانه و مشترک به بخش کشاورزی، قادر به حمایت از فعالیت های پژوهشی و فناوری در استان یزد می باشد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان بهره برداری از مجتمع تشعشعی مجهز به سیستم خود حفاظتی اشعه گاما در استان یزد گفت: بر اساس سند و برنامه در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران، 8 مرکز جدید پرتوزایی امسال در کشور افتتاح می شود.

وی با تاکید بر اینکه اراده بر این بود که از توان بخش خصوصی در زمینه توسعه استفاده از تشعشعات در کشور بهره برداری شود، گفت: در سال جدید و تاکنون شاهد راه اندازی سومین مجتمع پرتودهی کشاورزی مولد بوده ایم. اراضی داخل کشور شامل دو مرکز متعلق به بخش خصوصی.

اسلامی با اشاره به اینکه مجتمع تشعشعات مجهز به سیستم خود حفاظتی اشعه گاما در استانداری یزد یکی از مجتمع هایی است که توسط بخش خصوصی ایجاد شده است، گفت: پرتوها حلقه مفقوده در فرآیند امنیت غذایی و در حوزه سلامت است. که سال ها باید به آن توجه می شد هنوز شاهد هدر رفت هنگفت محصولات کشاورزی در کشور نبوده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: ضدعفونی و جلوگیری از مقاومت محصولات کشاورزی در برابر آفات در کنار افزایش ماندگاری محصولات، یکی از اقدامات بزرگ و راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران با استفاده از فناوری پرتو است. این موضوعی است که مقام معظم رهبری همواره بر ورود فناوری هسته ای به زندگی روزمره مردم تاکید و تاکید داشته اند و ما در این زمینه در ابتدای راه هستیم.

وی با بیان اینکه مجتمع تشعشعی مجهز به سیستم حفاظت از خود گاما می تواند سالانه حداکثر تا 20 هزار تن محصول را تابش کند، اظهار داشت: لازم به ذکر است سالانه 130 میلیون تن محصول در کشور تولید می شود که با توسعه چنین مراکزی هزینه های بخش بهداشت و درمان را به شدت کاهش می دهد.

وی ادامه داد: به این ترتیب سلامت عمومی مردم بهبود می یابد و معیشت و اقتصاد فعالان در حوزه کشاورزی و غذا بهبود می یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سال‌هاست که می‌بینیم محصولات کشاورزان از جمله سیب‌زمینی و پیاز به دلیل عدم ماندگاری در حال نابودی است و فعالان این بخش چیزی عایدشان نمی‌شود و زحمات آنها به هدر می‌رود. ” در این صورت راه حل جلوگیری از چنین وضعیتی پرتودهی به محصولات برای افزایش ماندگاری آنها در شرایط مختلف و برای مدت طولانی است.

اسلامی اضافه کرد: پرتودهی محصولات کشاورزی علاوه بر کشاورزان به عموم مردم و در نهایت اقتصاد ملی کمک می کند و از همه مهمتر مانع از برخورد صادرات ما در این بخش می شود. در این شرایط امیدواریم با همکاری فعالان این بخش، شاهد حضور بیشتر بخش خصوصی در این عرصه باشیم تا بتوانیم چنین خدماتی را به کل کشور ارائه کنیم.

وی گفت: در این زمینه سازمان انرژی اتمی ایران با ارائه مشاوره علمی و پشتیبانی فنی و همچنین ارائه تجهیزات، سیستم ها، خدمات آموزشی، مهندسی، نظارت و غیره به وظایف قانونی خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

مجتمع پرتودهی مجهز به سیستم خود حفاظتی گاما استان یزد با هدف مبارزه با آفات و افزایش ذخیره سازی محصولات کشاورزی ظهر پنجشنبه 10 خرداد ماه با حضور رئیس سازمان اتمی به بهره برداری رسید. سازمان انرژی ایران این مجموعه پرتودهی به عنوان یک مرکز پرتوی ویژه مجهز به سیستم خود حفاظتی اشعه گاما ساخته شده توسط متخصصین شرکت توسعه کاربردهای پرتو در استان یزد فعالیت می‌کند. مرکز

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *