برنامه‌ریزی صنعت گاز برای تضمین و تثبیت فشار شبکه گاز کشور

تبلیغات بنری


مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: برای اطمینان و تثبیت فشار شبکه گاز شمال شرق و شمال غرب کشور، یکسری پروژه ها را در دستور کار قرار داده ایم.

یورنا – به گزارش شانا، رضا نوشادی امروز (سه شنبه، سوم مردادماه) در مراسم بهره برداری از پروژه انتقال گاز «اردبیل-قرامی» که با حضور مسئولان استانداری در اردبیل برگزار شد، گفت: هم اکنون 700 کیلومتر 56 اینچ است. خط لوله در خط 9 یک برنامه ملی برای تغذیه شبکه آذربایجان و انشاالله افزایش صادرات دارد.

وی افزود: علاوه بر پروژه خط لوله گاز اردبیل – کرمی که از امروز اجرایی شد، مجموعه ای از پروژه های رشت – جلوند به طول 156 کیلومتر و قطر 42 اینچ در استانداری اردبیل در حال اجراست انتقال گاز از شرق به غرب و افزایش ظرفیت تبادل و انتقال گاز بین ایران و کشورهای همسایه تضمین کننده گاز استان اردبیل است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: پروژه احداث خط 30 اینچ چاوند – اردبیل که ظرفیت انتقال گاز را به استان می افزاید از دیگر پروژه های شرکت مهندسی و توسعه گاز در این منطقه است. آخرین پروژه مربوط به ایستگاه تقویت فشار گاز چالفوند است که با توجه به عمر 25 ساله آن و در راستای برتری ما در تولید داخلی، توربو کمپرسور این نیروگاه ایرانی نیز خواهد بود.

نوشادی گفت: برای افزایش امنیت انرژی در استانداری اردبیل در آینده در حال برنامه ریزی موضوع ذخیره سازی گاز هستیم و به زودی مطالعات لرزه نگاری را آغاز خواهیم کرد. بر این اساس، گنبدهای نمکی را در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل شناسایی و منابع ذخیره‌سازی گاز ایجاد می‌کنیم تا انشالله در شب‌های زمستان ذهن مردم آرام بگیرد.

وی ادامه داد: مصرف گاز در کشور ما وحشتناک است. اکنون 80 میلیارد دلار گاز با قیمت 3 تا 4 میلیارد دلار به مردم تحویل می دهیم و تنها 6 درصد گاز را صادر می کنیم که دو برابر گاز مصرفی در داخل است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تاکید کرد: باید به سمت بهبود حرکت کنیم. زیرا گاز نوعی انرژی تجدید ناپذیر است و مانند خورشید و باد دائمی نیست.

نوشادی افزود: باید به سمت بهبود حرکت کنیم و این مشکل را از گروه خود شروع کردیم. اکنون تمامی نیروگاه های تقویت فشار گاز به سمت طراحی جدیدی رفته اند و برای بهبود تولید گاز از توربین ها، نیروگاه ها نیز باید به همین سمت بروند و از تجهیزات با راندمان بالا در آنها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: درست است که زیرساخت های لازم را برای توسعه کشاورزی در دشت مغان و گلخانه ها فراهم کرده ایم اما در واقع گلخانه ای که از پلاستیک ضخامت میلی متری ساخته شده است بیش از قیمت محصولات خود هزینه هدر رفت گاز کشور را تحمیل می کند. انرژی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: هرگز نباید از برنامه ریزی، درایت و مصرف بهینه دست برداریم. در دولت سیزدهم نتوانستیم مسئولان را قانع کنیم که طبقات ثروتمند قیمت واقعی گاز را می پردازند، اما پیشنهاد می کنم دوستان در دولت چهاردهم توافق کنند که حداقل یک دهم ثروتمندان قیمت واقعی این انرژی در حال توسعه را بپردازند.

نوشادی گفت: همه ما مقصر مصرف بهینه هستیم. در ساختمان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در یک کار ساده پنجره های آلومینیومی دوجداره و تک جداره را در نظر گرفتیم که منجر به کاهش 45 درصدی مصرف گاز شد، بنابراین اگر همین طرح در این اقلیم سرد اجرا شود. کاهش مصرف گاز بدون شک بیش از 45 درصد خواهد بود.

وی تصریح کرد: پاسخی برای نسل آینده نداریم که چرا در ویلاهایی که هزاران سال است اثری از سکونت در آنها وجود ندارد در سه دهه اخیر به لطف انرژی ارزان گاز حتی در زمستان زندگی ادامه دارد. همانطور که در دوران قشلاق بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: بی شک مانند بستن کمربند ایمنی در خودروها که پس از سال ها فرهنگ رسانه ای و تلاش پلیس برای ترویج آن موثر نبوده و در نتیجه جریمه اجباری مسافران به اطاعت از مقررات قانون، استفاده از مکانیسم های مالی برای رفع آن ضروری است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *