برنامه‌ریزی برای تولید ۳ هزار مگاوات برق هسته‌ای در برنامه هفتم توسعه

تبلیغات بنری


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه «جبهه اول» از صادرات رادیوداروهای ساخت ایران به 5 قاره جهان خبر داد و گفت: رویکرد ایران به حوزه انرژی اتمی در دولت چهاردهم برنامه محور است.

یورنا-محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امشب (شنبه ۱۹ شهریورماه) ضمن حضور در رسانه ملی و شرکت در برنامه «صف اول» به سوالاتی در خصوص آخرین تحولات صنعت هسته ای، فناوری، پاسخ داد. دستاوردها و برنامه های آتی این صنعت را تشریح کرد.

وی بیان کرد: سند توسعه سوخت هسته ای در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد و برای تولید سه هزار مگاوات انرژی هسته ای در برنامه هفتم برنامه داریم.

اسلامی افزود: کاستی‌ها و کاستی‌هایی در صنعت هسته‌ای وجود داشت و از این رو لازم بود در یک برنامه مدون، سند جامع راهبردی افق بیست‌ساله را مشخص کنیم نخبگان که در فروردین 1401 هجری شمسی به مناسبت روز ملی صنعت هسته ای بود و توسط شهید بزرگوار نازل شد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم صنعت هسته‌ای را به مردم کشور و جامعه جهانی معرفی کنیم، گفت: سند چارچوب برنامه کشور (CPF) را نیز به عنوان عصاره این برنامه به آژانس ارائه کرده‌ایم. . نقشه راه بومی سازی نیروگاه اتمی، توسعه راکتورهای اتمی، توسعه رادیوداروها و … در این سند گنجانده شد.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی نیز قرار است تا سال 1420 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای تولید شود و مطالعات و مراحل اجرایی این طرح در حال انجام است و سند توسعه سوخت هسته ای در دستور کار ما قرار دارد و تولید 3 هزار مگاوات انرژی هسته ای را در دستور کار داریم. مگاوات مگاوات انرژی هسته‌ای در برنامه هفتم توسعه و تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای و ظرفیت‌های تولید برق هسته‌ای در برنامه‌های آتی تا سال 1420 افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: توسعه نیروگاه های اتمی در کشور دیر آغاز شد و این شرایط باعث شد فقط یک نیروگاه داشته باشیم. نیروگاه اتمی بوشهر فعال و 1000 مگاوات برق تولید می کند و سال گذشته این نیروگاه در دهمین سال بهره برداری خود توانست 70 میلیارد کیلووات ساعت برق را وارد شبکه برق کشور کند.

وی با بیان اینکه واحد دوم و سوم بوشهر با فعالیت بیشتر در حال ساخت است و هم اکنون 4500 نفر در این پروژه مشغول به کار هستند، گفت: نیروگاه کارون نیز در استان خوزستان در حال ساخت است و در استان هرمزگان نیز این پروژه در حال اجراست. و در حال پیگیری است و پروژه نیروگاه اتمی در سواحل مکران در حال احداث است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با توجه به کاربردهای دیگر و متنوع فناوری هسته ای می توان به تولید رادیوداروها اشاره کرد که به 5 قاره جهان صادر می کنیم و در صورت ایجاد شبکه منظم هوانوردی؛ تولید رادیوداروها به 5 قاره جهان صادر می کنیم. صادرات ما افزایش خواهد یافت.

اسلام ادامه داد: افزایش ضریب دقت در بحث رادیوداروهای تشخیصی و همچنین اثربخشی این داروها و ثبات بیشتر ظرفیت تولید از جمله اهداف ما در این زمینه است.

وی با بیان اینکه حدود 20 نوع رادیودارو در مرحله مطالعاتی و تحقیقاتی قرار دارد، اظهار داشت: امیدوارم از ابتدای سال آینده مرکز ما در رتبه سوم جهان قرار گیرد و ایران به عنوان یکی از پیشروها بازیگران این حوزه، توانایی پوشش نیاز و تولید انواع رادیوداروها را دارد.

اسلام ادامه داد: اکنون روند صادرات این رادیوداروها آغاز شده است، اما به دلیل شیوع کرونا، روند صادرات قبل از سال 1400 متوقف شد و از سر گرفته شد.

اسلامی با بیان اینکه یک راکتور جدید در دست ساخت داریم و برنامه فشرده سه ساله ای را مطالعه کرده ایم تا این پروژه به نتیجه برسد. خوب است که تعداد این مدارس اکنون به بیش از 23 مدرسه رسیده است، زیرا ما معتقدیم که منابع بشردوستانه از همه پروژه های ما مهمتر است.

وی ادامه داد: امروز صنعت پلاسماتراپی داریم و از این فناوری برای حذف سموم از محصولات استفاده می کنیم و فناوری پرتو با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد. پیش از این در سازمان انرژی اتمی ایران 2 تا 3 مرکز تشعشعاتی داشتیم که تجهیزات پزشکی، ادویه جات و … را پرتوتاب می کردند، اما با توجه به اهداف سند جامع راهبردی، 12 شفت تشعشع بر اساس مطالعات لجستیکی جامع شناسایی شد.

اسلامی گفت: این 12 الکترود باید قابلیت پوشش پرتودهی محصولات را داشته باشند، بنابراین فناوری پرتودهی نقش گسترده تری در سلامت و امنیت غذایی جامعه خواهد داشت. در حال حاضر تعداد مراکز رادیولوژی به هفت مرکز افزایش یافته است و در هفته های آینده تعداد آنها به 10 مرکز خواهد رسید.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: برنامه 10 ساله توسعه فناوری پرتو را در نظر گرفته ایم تا کل کشور تحت پوشش این فناوری قرار گیرد.

وی گفت: در مورد معاملات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته باید گفت که این آژانس سیستم ها، قوانین و مقررات اولیه خود را دارد. البته به دلیل مزاحمت هایی که رژیم استکباری برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است، ایران به عرصه ای برای اعمال استانداردهای دوگانه تبدیل شده است، به گونه ای که آنچه مورد پسند کشورهای دیگر است برای ایران تابو شده است. آنها به خاطر اتهامات، مسائل و روایت هایی که می کنند، این سختی را برای ایران ایجاد کرده اند.

اسلامی تاکید کرد: این اتهامات منجر به تشکیل پرونده و 20 سال مذاکره شد و سند برنامه جامع اقدام مشترک حاصل 20 سال مذاکره بود. بر اساس سند برجام، ایران برای ایجاد اعتماد پذیرفت که فعالیت‌های خود را محدود کرده و سرعت آن‌ها را کاهش دهد تا زمانی که طرف مقابل اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌ای ایران باید بسته شود و زمانی که ایران محدودیت‌ها را اعمال کند، تحریم‌های مربوطه لغو شود تحریم ها نباید بر آن اعمال شود. سند برنامه جامع اقدام مشترک نیز به قطعنامه شماره 2231 تبدیل شد.

وی گفت: روابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ما بر اساس تضمین است. طبق این دو سند، ما تحت نظارت آژانس هستیم و اکثر بازرسان آژانس به ایران سفر می کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: چارچوب اصلی بادمن یک. ص درست است که ما به این موارد پایبند هستیم و سازمان هم می گوید نظارت وجود دارد و در این مدت تعداد بازرسان آژانس افزایش پیدا کرده و کاهش نیافته است. اگر به این نتیجه رسیدیم که بازرسی مانعی ندارد، با آن موافقت می کنیم و اگر با آن موافق نباشیم، هیچکس نمی تواند ما را مجبور به پذیرش آن کند.

وی تصریح کرد: با توجه به تمایل رافائل گروسی مدیرکل آژانس برای سفر به ایران، سفیر کشورمان در آژانس با مدیرکل این نهاد بین المللی دیدار کرد و قرار شد نمایندگان ما و وی برنامه را بررسی کنند. و هر وقت برنامه مشخص می شد به ایران سفر می کرد.

اسلامی همچنین گفت: در خصوص رویکرد سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه سیاسی در دولت چهاردهم، برنامه ای حرکت می کنیم و ادعای آقای بادزیکیان این است که حرکت بر اساس برنامه است و ما مسئولیم. وظایف برنامه است و باید وظایف را در قالب مصمم بودن به سمت برنامه انجام دهیم و بر اساس تاریخ هایی که قول داده ایم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی ادامه داد: فناوری هسته‌ای امروز مرز دانش است و باید بتواند فرصت‌هایی را برای رشد و تعالی نیروی انسانی و صنعت در کشور ایجاد کند و برای ما مهم است که فناوری هسته‌ای در رشد و توسعه تاثیرگذار باشد. تعالی کشور صنعت کشور است. صنعت هسته ای از تنوع گسترده ای برخوردار است و در صورت توسعه همه این قابلیت ها، کشور در سطح بالایی قرار می گیرد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *