بررسی مزایا و معایب استفاده از خودروهای برقی/ از کاهش آلودگی هوا تا دامن‌زدن به ناترازی برق در کشور

تبلیغات بنری


خودروهای برقی در حالی وارد کشور می شوند که کارشناسان معتقدند این خودروها علاوه بر کاهش آلودگی هوا و کاهش اثرات مضر بر محیط زیست، مصرف کننده را در زمینه تامین انرژی و خدمات پس از فروش نیز با مشکل مواجه خواهند کرد.

یورنا- در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های معروف خودروسازی بین‌المللی به دنبال توسعه، طراحی و تولید خودروهای پاک و دوست‌دار محیط‌زیست مانند خودروهای برقی بوده‌اند و بسیاری از کشورها به منظور کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست جذب این خودروها شده‌اند.

یکی از عواملی که مانع رشد و توسعه خودروهای برقی در جهان شد، عدم رشد و توسعه زیرساخت های مرتبط با خودروهای برقی از جمله ایجاد و راه اندازی ایستگاه های شارژ در نقاط مختلف شهرها و کشورهای جهان است. . جهان

از آنجایی که توسعه خودروهای الکتریکی به موازات توسعه زیرساخت های آنها اتفاق نیفتاد، این امر منجر به کاهش توسعه این خودروها شد.

چندی پیش مهدی الزغمی، مدیر طرح واردات خودرو در وزارت امنیت، از تسهیل روند عرضه خودروهای برقی و حذف قوانین فروش خودروهای وارداتی معمولی برای خودروهای برقی خبر داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در شرایطی که متقاضیان حق انتخاب خودروهای بنزینی را داشتند، استقبال از خودروهای برقی بسیار خوب بود و بیش از 600 خودروی برقی در مقایسه با انتظار ما عدد خوبی بود.

یک خودروساز داخلی به تازگی در طرح فروش خود دو خودروی برقی را به سبد خرید متقاضیان اضافه کرده است.

برنامه تولید و واردات خودروهای برقی

حسن کریمی سنجاری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت حراست نیز درباره برنامه تولید و واردات خودروهای برقی توضیح داد که برنامه وزارت حراست به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول از طریق واردات و بخش دوم از طریق تغییر صنعت خودرو و تولید خودروهای برقی به جای خودروهای سوخت فسیلی است.

مدیر پروژه خودروهای برقی وابسته به وزارت حراست تاکید کرد: وزارت نیرو باید در بحث برق رسانی در طرح برق رسانی خودرو با وزارت حراست همکاری کند. در این مورد اقداماتی از سوی وزارت نیرو انجام می شود. علاوه بر این، وزارت نفت نیز باید درآمد حاصل از کاهش مصرف بنزین را در بخش دیگری سرمایه‌گذاری کند یا به وزارت نیرو در تولید برق از منابع تجدیدپذیر کمک کند.

به گفته سنجاری در کنار این مسائل باید زیرساخت های لازم از جمله ایجاد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی که تعدادی از شرکت ها در این زمینه فعالیت می کنند، فراهم شود.

خودروهای برقی و مشکل عدم تعادل برق در کشور

در این رابطه مسیح فرزانه کارشناس بازار خودرو گفت گفتگو با میزان وی در خصوص نکات منفی استفاده از خودروهای برقی گفت: خودروهای برقی در بازار داخلی به دلیل مشکل عدم تعادل برق در کشور با چالش مواجه خواهند شد و علاوه بر آن مصرف کننده نیز با مشکلاتی به ویژه در حوزه برق مواجه خواهد شد. تامین انرژی و خدمات پس از فروش.

وی افزود: بر اساس انتظارات انجام شده در سال 1403 هجری شمسی تاکنون حدود 15 هزار مگاوات عدم تعادل برق در کشور وجود دارد در حالی که این رقم در سال 1402 هجری شمسی 12 هزار مگاوات بوده است و آمار حکایت از روند افزایشی این عدم تعادل دارد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به قطعی های متعدد برق در کشور گفت: مشکلاتی که اخیراً به دلیل قطعی برق در بخش های خانگی، صنعتی و تجاری به وجود آمد نشان می دهد که کشور با کمبود برق مواجه است و جابه جایی آن عملی است. به سمت برق خودرو و سرمایه گذاری در واردات این خودروها آزاردهنده و غیرحرفه ای است.

نبود خدمات پس از فروش خودروهای برقی در کشور

فرزانه تاکید کرد: در حال حاضر ایستگاه شارژ خودروهای برقی در سطح وسیع در کشور وجود ندارد و خدمات پس از فروش این خودروها در کشور وجود ندارد.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه گفته می شود از شهریور سال گذشته در مجموع 20 هزار خودرو وارد کشور شده است، گفت: از نظر مقرراتی و در کف بازار این تعداد خودرو دیده نمی شود سیاست گذاران فقط با برخی رسانه ها روی اخبار کار می کنند تا بازار را آرام کنند.

فرزانه با اشاره به اینکه برخی از شرکت های واردکننده به هیچ وجه اقدام به واردات خودروهای برقی نکرده اند، گفت: حتی در زمینه خدمات پس از فروش خودروهای بنزینی نو قدمی برداشته نشده است و این نشان دهنده عدم استقبال بازار از خودروهای برقی است. و عدم نظارت سیاستگذاران در خصوص خدمات پس از فروش.

وی با تاکید بر اینکه خودروهای برقی ابزارهای خاص و گران قیمتی دارند، گفت: علاوه بر این موضوع، نیروی کار در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای برقی نیز باید به صورت مستمر آموزش ببینند.

فرزانه ادامه داد: گزارش های زیادی از خودروهای برقی در سرتاسر دنیا حتی از برندهای معروف وجود دارد که تصادف کرده اند و به دلیل شبکه سلولی گسترده باتری های لیتیومی، معمولا این خودروها در طول مدت طولانی کارکردن داغ می شوند. و اگر زمان گرمایش طولانی شود، این خودروها آتش می گیرند و این اتفاق می افتد که بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه نیروهای خدمات شهری به ویژه آتش نشانان باید در زمینه ایمنی خودروهای برقی آموزش ببینند، گفت: همچنین باید به بحث مضرات باتری آنها بر محیط زیست نیز توجه شود.

این کارشناس بازار خودرو معتقد است در شرایط کنونی خودروهای برقی چه برای مصارف شخصی و چه برای استفاده در حوزه حمل و نقل شهری کارایی کمی دارند و مشکلی را حل نمی کنند.

به گفته فرزانه، اگر کشور با کمبود شدید برق مواجه نبود، خدمات پس از فروش و ابزارهای ویژه این خودروها به صورت گسترده در دسترس بود، آموزش متخصصان به روز بود و واردات خودروهای برقی می شد. در تیراژ بالا بوده و در دراز مدت می تواند بخشی از کمبود بنزین را در کشور حل کند و به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

کاهش آلودگی هوا و اثرات مضر بر محیط زیست با خودروهای برقی

امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو نیز در گفت وگویی به این موضوع اشاره کرد که خودروهای برقی آلاینده های کمتری مانند دی اکسید کربن و ذرات معلق در هوا تولید می کنند که باعث کاهش آلودگی هوا و اثرات مضر بر محیط زیست می شود.

وی به هزینه نگهداری و بهره وری خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: این خودروها در مقایسه با خودروهای گازسوز پایین‌تر هستند، زیرا اکثر سیستم‌های آن‌ها ساده‌تر و دارای قطعات مکانیکی کمتری هستند.

این کارشناس بازار خودرو معتقد است که این خودروها معمولاً سریعتر عمل می کنند و در مقایسه با خودروهای گازسوز از ظرفیت شتاب بالاتری برخوردارند. این به دلیل موتورهای الکتریکی است که از انرژی الکتریکی برای حرکت استفاده می کنند و توانایی بالاتری در انتقال نیرو دارند.

به گفته کاکایی، خودروهای برقی مرکز تعادل کمتر و وزن بیشتری در قسمت پایین بدنه دارند که منجر به تجربه رانندگی پویاتر و کنترل بهتر در موقعیت های خطرناک می شود.

وی تاکید کرد که تلاش برای افزایش زمان شارژ باتری و توسعه زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی می تواند این فناوری را به انتخاب محبوب تری برای مصرف کنندگان تبدیل کند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکبهارینهورنازرابوسارینتیلاتینوتوژالیستایورناهمه در یکبهارینهورنازرابوسارینتیلاتینوتوژالیستایورنا