برخی مخالفان پائز با او در تیم ملی همکاری کردند/ سرمربی ایرانی بیشتر از خارجی‌ها تحت فشار خواهد بود

تبلیغات بنری


گفتگو

کارشناس والیبال گفت: تا جایی که من می دانم هیچ یک از مربیان برتری که ممکن است فرصت هدایت تیم ملی ایران را داشته باشند، قرارداد خود را لغو نکرده اند و یا هنوز به پایان قراردادشان نرسیده اند.

محمود افشاردوست وی در گفت وگو با میزان، درباره روند انتخاب سرمربی جدید تیم ملی والیبال و گزینه های مختلف خارجی مانند مندس، جولیانی، پیاتزا، لورنتستی و … که در فضای مجازی مطرح می شود، گفت: با توجه به در حال حاضر هیچ اطلاعی از روند انتخابی وجود ندارد، من سرمربی ندارم، نمی توانم در مورد هر کدام از این گزینه ها به تفصیل صحبت کنم، اما صرف نظر از گزینه های ذکر شده و با توجه به مصاحبه اخیر تقوی، فدراسیون والیبال اعلام کرده است. در مذاکره با گزینه‌های مختلف، نوعی تصمیم محرمانه گرفته شده است که با توجه به تجربه‌های قبلی، به نظر می‌رسد قصد ممانعت از هدایت برخی از آنها را داشته باشد.

وی افزود: امیدوارم انجمن والیبال در انتخاب مربی تیم ملی موفق باشد اما گزینه های خارجی و باکیفیت در اختیار فدراسیون فوتبال محدود است و شرایط به گونه ای نیست که دست ما برای انتخاب مربی باز باشد. . سرمربی. المپیک به تازگی به پایان رسیده است و ابتدا باید ببینیم که انتخاب های ما در تیم های ملی شرکت کننده در المپیک چه تصمیمی برای ادامه کار خواهند داشت. به عنوان مثال، Djordje در حال حاضر قصد دارد به همکاری با ایتالیا ادامه دهد و برخی از گزینه ها هنوز آینده نامشخصی دارند. بنابراین اتحادیه عجله نداشته باشد و بهتر است شرایط گزینه های مختلف را با دقت و حوصله بررسی کند. تا جایی که من می دانم هیچ یک از مربیان مطرحی که ممکن است شانس هدایت تیم ملی ایران را داشته باشند، قراردادشان را فسخ نکرده اند یا هنوز به پایان قراردادشان نرسیده اند.

برای ساختن یک تیم با کیفیت، به یک برنامه بلند مدت حداقل 4 ساله نیاز داریم

این کارشناس والیبال تاکید کرد: در همه جای دنیا برای موفقیت یک تیم ملی در مسابقات معتبری مانند المپیک که برنامه ورزشی کشورها بر اساس آن بازی ها تنظیم می شود، باید تیم را بسازیم و خودمان را بسازیم. تیمی باکیفیت و باید یک برنامه بلند مدت حداقل 4 ساله داشته باشیم تا والیبال در المپیک موفق شود باید سرمربی ای انتخاب شود که بتواند تیم های اصلی و حتی باشگاه ها را با نوع خود آشنا کند. فکر کردن در برنامه 2+2 و طی 4 سال برای طی کردن مسیر مشخص، اعتماد و استفاده تدریجی از بازیکنان جوان و جوان در تیم ملی اولین ملی پوش بالاخره بعد از 4 سال و در بازی های المپیک نتیجه را خواهیم دید. .

افشاردوست افزود: فرانسه نمونه بسیار خوبی از برنامه ریزی صحیح است که در مدت 4 سال منجر به کسب دو مدال طلای متوالی در المپیک توکیو و پاریس شد. فرانسوی ها با قهرمانی در المپیک توکیو در چهار سال گذشته، در اکثر مسابقات ملی مختلف که منجر به مدال می شوند، عملکرد خوبی نداشتند، زیرا هدف آنها همچنان المپیک بود. به همین دلیل است آندره جیانی در دو سال گذشته با حضور چند بازیکن جوان در کنار بازیکنان باتجربه و پوشاندن نقاط ضعف در مسابقات مختلف توانستند پس از قهرمانی در لیگ جهانی قبل از المپیک با بهترین عملکرد بار دیگر قهرمان المپیک شوند. پس از انتخاب مربی صاحب نام و درجه یک در سال اول و اولین تورنمنت نباید انتظار معجزه داشت و باید به تیم ملی زمان داد.

هدف از حضور توتولو در تیم ملی باید مشخص شود

او به تجدید این نام پاسخ داد توتولو وی به عنوان گزینه هدایت تیم ملی گفت: در خصوص استفاده مجدد از توماس توتولو در کادر فنی تیم ملی باید دید هدف او از حضور در ایران چیست. توتولو مربی باتجربه ای است که سال ها با مربیان بزرگی مانند آلکینو کار کرده است و از زیر و بم والیبال آگاه است، اما مهم است که در چه مقطعی و چگونه می خواهیم از توتولو استفاده کنیم. در زمانی که ژاپن فیلیپ بلین را آورد، از او در کنار ناکاگایچی استفاده کردند، اما در واقع بلین مسئول طراحی برنامه والیبال ژاپن از صفر تا 100 بود، تیمی عالی ساخت و در نهایت به عنوان مربی ژاپن عملکرد بسیار خوبی داشت. از همان ابتدا باید مشخص شود که هدف از وجود توتولو چیست. آیا در کنار مربی ایرانی کار خواهد کرد، در تیم ملی دستیار مربی خارجی خواهد بود یا توتولو به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی را برعهده خواهد داشت؟

بازیکن سابق تیم ملی افزود: زمانی که توتولو دستیار بود بهروز آتای من در تیم ملی بودم نه در فدراسیون و دقیقا نمی دانم در تمرینات و سفرها چه اتفاقی افتاد که باعث شد همکاری توتولو و آتای به پایان برسد. حضور توتولو در آن زمان می توانست به تیم ملی و آتای کمک کند و از توانایی های فنی و تجربه او که شناخت خوبی از بازیکنان ایرانی داشت و رقبای ما بیشتر مورد بهره برداری قرار می گرفت. شاید منشور اکبری او با توجه به تجربیاتی که با مربیان خارجی مختلف در تیم ملی داشته است، معتقد است اگر توتولو یکی دو سال بیشتر بماند، می تواند به تدریج در کنار آتای تیمی خوب و باکیفیت برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک برزیل بسازد. شرایط برای شرکت در بازی های المپیک راحت تر از لیگ ملت ها است که بتواند برای المپیک پاریس اقدام کند.

مربیان در سطح جهانی شرایط خاص خود را برای همکاری دارند

افشاردوست با اشاره به دلایل تاخیر در انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال گفت: همیشه در انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال با یک سری چالش ها مواجه هستیم. زمانی که به دنبال مربیان درجه یک و شناخته شده هستیم، باید بدانیم که مربیان بین المللی از نظر حقوق، تجهیزات و امکانات شرایط خاص خود را دارند و انتظارات و توقعات متقابل آنها با مربیان دیگر کشورها متفاوت است. دشوار است. حتی برخی مسائل اجتماعی و تفاوت های فرهنگی در کشور ما باعث می شود که گاهی مربیان بین المللی برای آمدن به ایران بدشانسی بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: در انتخاب بائز نیز تقریباً همین مسائل مطرح بود و شرایط به گونه ای بود که مربیان مطرح دنیا یا تمایلی به آمدن به ایران نداشتند یا درخواست دستمزد نجومی داشتند. در چنین شرایطی بائز تنها گزینه پیشنهادی بود و در واقع افرادی که به عنوان کمیته فنی در جلسات حضور داشتند گزینه دیگری برای انتخاب مربی دیگری از بین خود نداشتند. جالب اینجا بود که برخی از آن دسته از افرادی که با حضور بائز در جلسات کمیته فنی مخالف بودند، در تیم ملی با او همکاری کردند.

باید اجازه دهیم مربی ایرانی تجربه کند، ببازد و اشتباه کند

افشاردوست درباره احتمال نشستن مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی والیبال گفت: معتقدم مربیان ایرانی توانایی و توانایی فنی کافی برای هدایت تیم ملی والیبال به آنها دارند اما این اعتماد در گرو زمان دادن و کسب است. تجربه از مسابقات بین المللی مختلف اگر مربی ایرانی را به کار بگیریم باید از او برنامه بلندمدت 4 ساله بخواهیم و بعد از اینکه یکی دو بار در تورنمنت های مختلف نتیجه نگرفت، مربی ایرانی را تخریب و حذف نکنیم که متاسفانه همین کار را می کنیم. یه چیز بد خوبه باید اجازه دهیم مربی ایرانی آزمایش کند، ببازد و اشتباه کند تا در نهایت بر اساس برنامه ای که از قبل ارائه کرده به نتایج حضور 4 ساله خود برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت انتخاب مربی ایرانی باید بداند که بیشتر از یک مربی خارجی زیر ذره بین خواهد رفت چرا که شانس والیبال و مردم این است که از مربی خارجی کمک بگیرند. در نهایت در چنین شرایطی اگر تیم ملی با مربی ایرانی نتیجه نگیرد بیشتر تحت فشار خواهد بود. البته همه کارشناسان در مقطع فعلی معتقد به جذب مربی خارجی باکیفیت هستند اما باید دید آیا شرایط و تجهیزات مالی برای همکاری با چنین مربیان خارجی را داریم؟

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *