برخی قوانین و شوراها دست‌وپای رئیس‌جمهور را می‌‌بندد که باید اصلاح شود

تبلیغات بنری


نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه امشب بدون ادب گفت: برخی قوانین و شوراها دست و پای رئیس جمهور را می بندند و باید اصلاح شوند.

یورنا حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب (12 تیرماه) در برنامه بدون ادب از شبکه دو سیما حضور یافت. مصطفی پورمحمدی در پاسخ به سوالی درباره این برنامه گفت: هرکس به شرایط فعلی وابسته باشد در 6 ماه اول دولت من از من ناراحت خواهد شد. شرح این گفتگو:

سوال: یک سوال تکراری، اما ابتدا بگویید چه اتفاقی افتاد که وارد عرصه انتخابات شدید؟

پورمحمدی: احساس سردی در جامعه وجود دارد. ایجاد شور و حرارت در انتخابات و از همه مهمتر ایجاد تغییر وظیفه همه است. من احساس مسئولیت می کنم و می خواهم خود را به مردم معرفی کنم، اگر به فضل و تقدیر الهی و رضایت و انتخاب مردم، تمام توانایی، تجربه، استعداد و البته اراده، پشتکار و جسارت در کار را که به نظرم به شدت مورد نیاز است. این مرحله برای خدمت به مردم است.

سوال: اگر بخواهید از عملکرد گذشته خود انتقاد کنید، چه کاری انجام می دهید؟

پورمحمدی: هیچ کس نمی تواند به خودش نمره 20 بدهد، می گویند املای اشتباهی وجود ندارد. من هرگز به خودم نمره بالایی نمی دهم، چون توقع من از خودم و مردم خیلی زیاد است. اما درست است که مردم بدبخت هستند آیا شما از وضعیت راضی هستید؟

سوال: من به عنوان مجری اجازه اظهار نظر ندارم.

پورمحمدی: این واقعاً یک احساس رایج است، باید کاری کنیم که مردم رضایت مردم را جلب کنند، باید مردم را از این فضا خارج کنیم، همه ما در ایجاد نارضایتی شریک هستیم و نمی توانیم خودمان را تبرئه کنیم. اما ما باید سعی کنیم تجارب خود را جبران کنیم و از آنها برای ایجاد احساس آرامش و خوبی در افراد استفاده کنیم.

سوال: اگر در انتخابات پیروز شوید، فکر می کنید کدام گروه یا گروه ها بیشتر از عملکرد شما در شش ماه اول شما انتقاد خواهند کرد و چه اقدامی انجام دادید؟

پورمحمدی: فکر می کنم به دلیل تجربه اداری و به ویژه در مبارزه با فساد و شفافیت که به شدت به آن اعتقاد دارم، فکر می کنم کسانی که به این وضعیت فعلی تکیه می کنند از دست من بسیار ناراحت خواهند شد. باندهای رانتی و باندهای مافیایی که محاصره را از این طریق سازماندهی می کنند، مسائل خود را با خود و علل خود تنظیم می کنند تا به سود کلان برسند. فکر کنم بتونم از فروش VPN استفاده کنم البته و نه فقط فروش اینترنتی VPN که بازار بزرگی برای مافیا شده و جیب خیلی ها رو خالی کرده و مشکلات امنیتی برای ما ایجاد کرده، بله اینترنت ما همچنین کندتر فروش وی پی ان در ماشین، پزشکی، فوتبال، حتی در سیاست و انتخابات، یعنی این مدل استثمار که برای مردم بسیار آزاردهنده است و مانع پیشرفت کشور می شود. این تحرکات قطعا از حضور من رنجیده خاطر خواهد شد، به خصوص که من با تجربه هستم و این رشته را مدیریت کرده ام.

سوال: آیا درباره خانواده، اموال و دارایی خود برای مردم توضیح می دهید؟

پورمحمدی: همانطور که می بینید من تا الان حدود چهار بار حداقل تمام مشخصات اموالم، خودم و اعضای خانواده ام را ارائه کرده ام. فکر می کنم 20 سال گذشته که من هیچ چیز را در زندگی مان حساب نکردم، مثلاً جزئیاتی مانند برخی لوازم خانگی، خانه، همین مقدار، ماشین داشتیم، عوض کردیم، چیز دیگری، باغ، ملک، ویلا نه بالاخره پاداشی که برای فرزندانمان ارائه کردیم و آنها را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کردیم، که این اتفاق برای بچه های ما افتاده است من زندگی متوسطی دارم و راضی هستم و اکنون با حقوق بازنشستگی زندگی می کنم. ما می توانیم پول خود را دربیاوریم اما این روزها برای ما که حقوق بازنشستگی خوبی داریم بسیار سخت است.

سوال: آیا این به این معنی است که شما پس انداز خصوصی ندارید؟

پورمحمدی: هیچی، یعنی اگر یک ماه حقوقم را نمی گرفتم، خانمم گاهی پانزدهم و بیستم همین ماه به من می گفت که نمی گیریم. الان فهمیدم که کم درآمدهای جدید بهتر از آنها هستند و بازنشستگان چطور، یعنی هنوز احساس روشنی نداشتم.

سوال: آیا شما فقط یک خانه اجاره نمی کنید؟

پورمحمدی: من اجازه ندارم به خانه بروم، یعنی این موضوع خیلی مهم است، دردی است که همه باید لمسش کنیم که اگر دست به آن نزنیم متوجه نمی شویم.

سوال: آیا فرزندان شما دارایی خصوصی دارند؟

پورمحمدی: هیچکدام به خاطر پدرشوهر و اقوامشان حالشان خوب نیست، هیچ کدام ضعیفتر از ما نیستند و سعی کرده ام همه بچه هایم در یک فضای عادی و متعادل زندگی کنند. هیچ کدام از فرزندان ما شغل دولتی ندارند و من حتی هیچ یک از اقوامم را هنوز وارد رشته ای که در آن کار کرده ام نیاورده ام.

سوال: یعنی شما حتی یک نفر را هم منصوب نکردید؟

پورمحمدی: من از اول انقلاب تا الان اینطور فکر نمی کنم. حتی یاد این دو پسر عمویم که شهید شدند و برادرانم بودند افتادم و مدتی در اولین دادسرای انقلاب به من کمک کردند بدون اینکه پولی بدهم.

سوال: آیا در تجربه اداری و سیاسی خود بین مسیرهای سخت تصمیم گیری و محبوبیت در بین مردم بوده اید؟

پورمحمدی: ما را دوبرابر نکن که تصمیم سخت و مردمی را نمی دانم. مهم اینه که تصمیم درست بگیری و بقیه اش رو خدا درست کنه. زمانی بود که در ابتدا تحت فشار زیادی قرار گرفتم، حملات، شایعات، فضای مجازی علیه ما ایجاد شد، اما خیلی وقت ها راضی بودم، کارم را درست انجام دادم و آرام آرام احساس می کنم که نه، اینطور است. رحمت خدا از جمله حالم را به لطف خدا و الحمدلله خودم می بینم.

سوال: مردم در مورد شما چه فکری می کنند و چه ویژگی در ذهن مردم وجود دارد؟

پورمحمدی: حالا من به عنوان یک مدیر جدی، قاطع، جسور احساس می کنم که آنها چنین قدردانی می کنند و لبخند کم می شود، درست است، اما مهمتر این است که اگر این مسئولیت بر دوش من بیفتد در آینده چه فکری می کنند. آیا می گویند مصطفی پورمحمدی صادقانه و صمیمانه تمام تجربیات، احساسات، عواطف، قدرت و توانایی های خود را به کار گرفت تا زندگی ما را بهتر کند، ما را خوشحال کند، مشکلات ما را حل کند؟ داشتن چنین تصویری در ذهن مردم برای من مهم است

سوال: اگر بخواهید شک و تردیدی که در ذهن مردم نسبت به شما شکل گرفته را برطرف کنید، چه می گویید؟

پورمحمدی: نمی دانم، شما باید بگویید چه شبهه ای، می بینید، همه مسئولین در مورد آنها شبهات و سؤالات زیادی دارند، همانطور که می بینیم از هر دو طرف بحث می شود.

سوال: مثلا جدایی شما از دولت نهم؟

پورمحمدی: من در دولت نهم جزو وزیران کشور بودم و خیلی هم به خاطر آبروی شما استعفا دادم در دولت نسبت به من مساعد بود و این خیلی بود. به من گفتند بیا جای دیگری و کار دیگری را قبول کن، گفتم نه، اگر فکر می کنی ادامه دادن در این شرایط برای من خیلی مناسب نیست، نه، اما دوستی ما همچنان پابرجاست و دوستی ما همچنان با آقا است. هاشم. احمدی نژاد اخیراً به مرکز اسناد آمد و با هم صحبت کردیم، آن هم چند ماه پیش بود و دوست ندارم با کسی کینه ای داشته باشم، نمی دانم، جدایی و دوری.

سوال: بعد از چند سال از حضور شما در دولت یازدهم تعجب کردم؟

پورمحمدی: مشکلی هست؟

سوال: نه، شاید بعضی ها تعجب کردند که شما رفتید و با دولت یازدهم همکاری کردید؟

پورمحمدی: اما درست است که دولت یازدهم با جهت گیری ها، برخی شعارها و حمایت هایی که می توانست داشته باشد، البته شاید کمی با بنر ما همخوانی نداشت، به خصوص که احتمال کاندیداتوری من مطرح شد. در آن زمان و من نامزدی خود را در انتخابات ثبت نکردم. دلیلش هم این است که من رئیس سازمان بازرسی بودم و وزیر دادگستری هم باید رئیس قوه قضائیه را معرفی کند. من هم مخالف بودم، خیلی اصرار کردند، رفتم و برگشتم، از دولت زنگ زدند و از قوه قضائیه هم اصرار کردند و بالاخره به استخاره منتهی شد و دیدم که باید تسلیم شوم، البته با من با تمام انرژی ام در دولت ها به خودم و زمان و استعدادم را دادم تا بدون اغماض خدمت کنم و البته آن دولت هم بعد از مدتی من را کنار گذاشتند و دعوت نشدند. و چیزهای زیادی از این دست وجود دارد.

سوال: فکر می کنید چه زمانی بازنشسته می شوید و برای آن زمان چه برنامه ای دارید؟

پورمحمدی: آیا می توان از کار اداری بازنشسته شد، سن خدمت ما 40 سال است؟ بازنشستگی طبیعی و این حرف ها. هرکس دغدغه ای دارد بازنشسته می شود برای ما آخوندها بازنشستگی معنی ندارد فقط وقتی بزرگ شدیم و کمی جا گرفتیم. مردم مشکل دارند، مشکل دارند، دعوا دارند، روحانیت در واقع نقش بسیار مهمی دارد، به همین دلیل است که بازنشستگی برای ما معنایی ندارد، احساس مسئولیت و دغدغه ما بیشتر است، اگر مردم این را شایسته ما می دانند و انتخاب می کنند. آیا آن را آغاز می کند یک دنیای جدید.

سوال: آیا معتقدید که از اختیارات قانونی کافی برای انجام وظایف خود به عنوان رئیس جمهور ایران برخوردار هستید؟

پورمحمدی: ببینید الان یکی از مشکلات رؤسای جمهور ما همین است، آنها وظایف زیادی دارند، اما اختیاراتشان گاهی مشکوک، مبهم است و تداخلی صورت گرفته است و برخی نهادها، شوراها به نوعی بر آنها سایه انداخته اند. و گاهی مجلس هم می آید. که در؟ رئیس جمهور را در فعالیت هایش عقیم می کند. من معتقدم یکی از عوامل موفقیت ما بازگشت قدرت به دولت و رئیس جمهور است و مصمم هستم. رئیس جمهور با دیدن موانع قانونی و رقبای پیش روی خود آماده می شود و سپس حرکت می کند. این یکی از مشکلات است که من مصمم هستم از قدرت دولت و رئیس جمهور حمایت کنم، زیرا در مقابل ملت است و انشاءالله باید پاسخگو باشد در مکان مناسب بیان کنید.

سوال: اگر رؤسای جمهور اختیارات قانونی کافی ندارند، چرا آنها را قبل از اینکه به قدرت برسند، آماده می کنند.

پورمحمدی: نکته اول شما درست است، ما نباید قولی بدهیم که نمی توانیم به آن عمل کنیم، این یکی از مشکلات و انتظارات مردم است و این کاملاً درست است، من خیلی سعی کردم قولی بدهم که بتوانم به آن عمل کنم. نکته دوم: بله، ما در این مسیر مشکلاتی داریم و برخی از رویه ها، شوراها و فضاهای اجتماعی و سیاسی دست و پای مدیران ارشد و رئیس جمهور را بسته است.

سوال: از طرفدارانت تعریفی نمی کنی؟

پورمحمدی: اگر من را لایق می دانید و می دانید که می توانم خواسته های شما را برآورده کنم، به من رای دهید، من هیچ توقعی و توقعی ندارم.

سوال: آیا با مخالفان و منتقدان خود ادب نمی کنید؟

پورمحمدی: انصاف داشته باش من نمی خوام دست از انتقاد برداری، انتقاد خوبه. امیدوارم اگر انتقاد یا مخالفت کنم، در فضای انسان دوستانه باشد، قطعاً از هر دو طرف سود می بریم.

سوال: بدون تعریف و تمجید از مردم؟

پورمحمدی: من خود را موظف به خدمت به شما می دانم و خود را مدیون شما می دانم که در طول 45 سال از امکانات کشور، منابع کشور که از آن شماست یاد گرفته ایم. من متعهد هستم که تمام توان خود را در این راه به کار گیرم، تصمیمات سخت بگیرم، اقدامات مخاطره آمیز انجام دهم و به آبروی خود، به ملتم، به انقلابم، به دینم، به رهبرم، به خدای خود عهد ببندم مایلم به آن افتخار کنم و نسل های آینده به حضورشان در این کشور و زندگی در آن و تکیه بر وطن پدری اش افتخار کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *