برای گفت‌وگوی سازنده با دنیای عرب آماده‌ام

تبلیغات بنری


رئیس جمهور منتخب ایران بر تلاش برای گفت و گوی سازنده و تقویت همکاری های منطقه ای تاکید کرد.

یورنا مسعود بدیشیان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران در جمع کشورهای عربی و دولت های عربی سخنرانی کرد و بر تلاش خود برای گفت و گوی سازنده و تقویت همکاری های منطقه ای تاکید کرد.

متن کامل یادداشت اختصاصی پزشکیان به روزنامه منطقه‌ای «العربی الجدید» به شرح زیر است:

با هم برای منطقه ای قوی و آباد

اکنون که با رای مردم مسئولیت ریاست جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفته ام، دوست دارم با برادران، خواهران و همسایگان خود در منطقه گفتگو کنم تا بتوانیم با هم در جهت تحقق صلح گام برداریم. گفتگوی سازنده و تقویت همکاری و همبستگی بین کشورها و دولت های منطقه.

تعالیم جاودانه قرآن: «وَ چَمْسُمُوا بِاللَّهِ الْعَیْمِ وَ لا تَخْرَقُوا» و «یَکُمْکُمْ فِی الصَّالِحَ وَالْتَقْوِی وَ لا تَعْدَکُونَ فِی الْعَصِیمِ وَ الْفَسْقِی» و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم. درود خدا بر او و اهل بیتش: «خداوند برای همسایگان من است» و امام علی علیه السلام: «از همسایه بپرسید» پیش از خانه «اینها اصول هدایت ماست».

ما در یک جغرافیا زندگی می کنیم و برای رسیدن به زندگی طیبه ای که مانند اسلام و همه ادیان آسمانی است باید دست به دست هم دهیم و به جای منطق زور به قدرت منطق تکیه کنیم و از مولفه های ملی استفاده کنیم. قدرت، اول از همه پشتوانه ملت هاست، پس ما و نیروهای زنده امت اسلامی بایستیم تا یک ساختار منطقه ای قوی بسازیم.

تا زمانی که در منطقه به وحدت نرسیده و برای آینده ای روشن و بهره برداری مناسب از نعمت های الهی و موقعیت استثنایی ژئوپلیتیکی همکاری نکنیم و زمینه رشد و توسعه عمومی منطقه را فراهم نکنیم، برنامه های توسعه ای جداگانه برای کشورهای منطقه فراهم کنیم. منطقه به موفقیت جدی دست نخواهد یافت.

گفت و گوی عمیق، سازنده و هدفمند با هدف ایجاد انسجام و همکاری منطقه ای در عرصه های مختلف تنها راه برون رفت از چالش ها و نابسامانی های موجود و ایجاد ثبات و امنیت پایدار و بهره مندی مردمان منطقه از مواهب و مواهب آن است. ثروت در ابتدای کار دست دوستی و برادری خود را به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می کنم تا به این هدف برسم و گامی واقعی و جدی در راستای همکاری برداریم.

ایران و همسایگان عرب و مسلمانش در بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای دیدگاه ها و منافع مشترکی دارند. همه ما با انحصار تصمیم گیری جهانی توسط چند قدرت خاص مخالفیم. همه ما با تقسیم و دوقطبی شدن جهان بر اساس منافع قدرت های بزرگ مخالفیم.

همه ما خواهان پذیرش تنوع فرهنگی، رفع تبعیض و احترام به ارزش‌های دینی مسلمانان در سایر جوامع و نهادهای حقوقی و بین‌المللی هستیم. همه ما مسئولیت و منافع مشترکی برای غلبه بر اسلام هراسی داریم.

التیام و رفع زخم طولانی مدت اشغال فلسطین مشکل همه ماست. جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به مواضع افسانه ای ملت و مقاومت فلسطین در غزه در برابر حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی، معتقد است که برای برقراری صلح و ثبات در منطقه، ملت فلسطین باید از حق برخوردار باشد. همه چیز – مقاومت به خاطر رهایی از اشغال و تأمین حقوق طبیعی و بدیهی خود، به ویژه در زمینه استقلال و حق تعیین سرنوشت، و با کمک به این مردم در تحمل اشغال، تبعیض نژادی به رسمیت شناخته شده است. و قتل عام باید به تروریسم دولتی رژیم غاصب صهیونیستی پایان داد.

تروریسم و ​​افراط گرایی درد مشترک ما هستند و راه حل ریشه ای آنها نیازمند همکاری است. رویارویی نظامی کشورهای منطقه باید بر اساس عدالت و حقوق مشروع دولت ها و حل بحران های داخلی از راه های مسالمت آمیز پایان یابد. تداوم بحران ها و تضادهای منطقه ای تنها به نفع رژیم غاصب اسرائیل و قدرت های خارجی است.

کشورهای منطقه مستحق توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی هستند و دولت ها باید برای دستیابی به پیشرفت به یکدیگر کمک کنند. ایران آمادگی مشارکت در طرح‌های توسعه اقتصادی، توسعه زیرساخت‌های عمرانی و کریدورهای حمل‌ونقل کشورهای همسایه را دارد و متقابلاً مایل است کشورهای همسایه در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب را در جغرافیای خود درگیر کند.

جمهوری اسلامی ایران قدرت همسایگان خود را قوت خود می داند و معتقد است که توانمندسازی همسایگان نباید به قیمت یکدیگر تمام شود. اولویت اصلی سیاست خارجی ایران گسترش همکاری ها با همسایگان است و دولت جدید تلاش خواهد کرد در صورت همکاری فعال و متقابل کشورهای منطقه ای و دوجانبه، رویکرد دولت فعلی را در تقویت روابط با کشورهای همسایه حفظ و بهبود بخشد. روابط با آنها بر اساس احترام متقابل به حاکمیت ملی و تقویت تمامیت ارضی طرف مقابل است.

تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه و صلح و امنیت بین المللی است و لازم است با همکاری کشورهای منطقه و جهان به سمت خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی گام برداشت.

صلح و ثبات پایدار در منطقه خلیج فارس و مقابله با تهدیدات مستلزم ایجاد نوعی همکاری و نظام امنیت جمعی در بین کشورهای اطراف است.

مدیریت دوره هرج و مرج و گذار نظم بین المللی مستلزم ابتکاراتی با هدف هم افزایی منطقه ای و تلاش برای غلبه بر افراط گرایی و سلطه قدرت های بین المللی است. در این زمینه، کشورهای عربی و اسلامی می توانند با حفظ ارزش های فرهنگی خود و با تکیه بر آموزه های مسالمت آمیز و تساهل آمیز محور اسلامی، طرف اساسی در گفت وگوها و تلاش های بین المللی در راستای ارتقای صلح و ثبات بین المللی باشند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *