بدترین زمان مصرف قهوه – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش «یورنا» به نقل از سایت سلامت نیوز، قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که به دلیل داشتن کافئین بالا شهرت دارد. بسیاری از افراد پس از بیدار شدن از خواب تمایل به نوشیدن قهوه دارند و برخی ترجیح می دهند قهوه را با صبحانه یا به عنوان میان وعده بنوشند.

بهترین زمان نوشیدن قهوه برای بهره مندی بیشتر از خواص آن چه زمانی است؟ این سوالی است که در مقاله بعدی به آن پاسخ خواهیم داد.

دو ساعت پس از بیدار شدن از خواب قهوه بنوشید

به نظر می رسد بهترین زمان برای نوشیدن قهوه حدود ۲ تا ۴ ساعت پس از بیدار شدن از خواب باشد. به عنوان مثال، اگر فردی ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار شود، این ساعت بین 9:30 تا 11:30 است. در واقع نوشیدن قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب اثرات محرک این نوشیدنی را کاهش می دهد، زیرا سطح هورمون استرس; کورتیزول در این زمان بالاترین میزان است. کورتیزول هورمونی است که هوشیاری و تمرکز را بهبود می بخشد، از سوی دیگر، سطح متابولیک بدن، پاسخ سیستم ایمنی و فشار خون را تنظیم می کند. این هورمون یک ریتم منحصر به فرد را در چرخه خواب و بیداری دنبال می کند و 30 تا 45 دقیقه پس از بیدار شدن به اوج خود می رسد و سپس در ساعات دیگر روز به تدریج کاهش می یابد. زمان بین بیدار شدن از خواب و نوشیدن قهوه مهم است زیرا نوشیدن قهوه در زمانی که سطح کورتیزول بدن بالا است می تواند به تدریج سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کند. علاوه بر این، افزایش کورتیزول ناشی از مصرف کافئین در افرادی که به طور منظم آن را مصرف می کنند کاهش می یابد.

ورزشکاران نباید تاثیر قهوه را فراموش کنند

قهوه علاوه بر تاثیری که در افزایش هوشیاری دارد، به عنوان یک محرک موثر برای ورزشکاران نیز شناخته می شود. به همین دلیل قهوه می تواند جایگزین خوب و ارزانی برای مکمل های کافئین باشد. مطالعات متعدد نشان می دهد که کافئین خستگی در حین ورزش را به تاخیر می اندازد و قدرت و قدرت عضلانی را بهبود می بخشد. برای بهره مندی از اثرات قهوه، به ورزشکاران توصیه می شود 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین یا مسابقه قهوه بنوشند تا سطح کافئین به بالاترین حد در بدن برسد. این نوشیدنی همچنین حاوی اسید آمینه ای به نام L-theanine است که خاصیت آرامش بخشی دارد.

چه زمانی قهوه ننوشید؟!

کافئین موجود در قهوه علاوه بر افزایش استقامت ورزشکاران و افزایش هوشیاری می تواند باعث اختلال خواب و اضطراب در برخی افراد شود. اثرات محرک قهوه بسته به خصوصیات افراد مختلف برای مدتی بین 3 تا 5 ساعت در بدن باقی می ماند و حدود نیمی از کافئین حتی پس از 5 ساعت در بدن باقی می ماند. به همین دلیل، نوشیدن زودهنگام قهوه قبل از خواب می تواند روند خواب را مختل کند و در نتیجه، فاصله بین آنها حداقل 6 ساعت ضروری است. قهوه علاوه بر اختلالات خواب، احساس اضطراب را در برخی افراد افزایش می دهد و اگر فردی از اضطراب رنج می برد، بهتر است مصرف این نوشیدنی را قطع یا کاهش دهد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *