باید‌ها و نباید‌های استفاده از تفریحات آبی در فصل تابستان

تبلیغات بنری


معاون فنی مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت با تشریح توصیه های بهداشتی برای حفظ سلامت شناگران هنگام استفاده از ورزش های آبی، استخرهای غیربهداشتی را محل بسیار مناسبی برای انتقال بیماری های پوستی و انسانی دانست. بیماری های عفونی.

یورنا – به گزارش ویپدا، محسن فرهادی با بیان اینکه شنا یکی از بهترین، مفیدترین و لذت بخش ترین ورزش هاست، گفت: اما در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی می تواند سلامت شناگران را در معرض خطر جدی قرار دهد.

وی بر فواید شنا در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روحی تاکید کرد و گفت: شنا در بهبود سلامت افرادی که از بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و آرتروز رنج می برند موثر است. با این حال، آب های تفریحی می توانند باعث بیماری یا آسیب شوند، بنابراین دانستن راهکارهایی برای محافظت از سلامت خود و دیگران هنگام استفاده از تفریحات آبی مهم است.

مهندس فرهادی خاطرنشان کرد: آب تفریحی آبی است که افراد در آن شنا، بازی یا استراحت می کنند مانند استخر، جکوزی، آبپاش، استخر ساحلی، اقیانوس، دریاچه و رودخانه.

وی با اشاره به اینکه استخرهای غیربهداشتی محل بسیار مناسبی برای انتقال بیماری های پوستی و عفونی هستند، افزود: کیفیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب از جمله مواردی است که باید برای سلامتی آب مورد توجه قرار گیرد. استخر. اب.

عامل فنی مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: اگرچه آب استخرها برای شرب مناسب نیست، به ویژه در مواردی که آب حاوی مواد ضدعفونی کننده موثر (مانند کلر) نباشد، آلوده است. تماس آن با بدن انسان یا بلعیدن آن باعث انتقال بیماری به انسان می شود.

وی گفت: تیفوئید، انواع اسهال، بثورات و عفونت های پوستی، عفونت ها و ناراحتی های چشمی، لیپوئیدوز، بیماری لژیونر، بیماری های انگلی، بیماری های ویروسی مانند هپاتیت A، ذات الریه یا بیماری های شبه آنفلوانزا و بیماری های تنفسی مانند عفونت های سینوسی، عفونت گوش و شناگر) عفونت گلو از شایع ترین بیماری های منتقله از طریق آب در استخرهای آلوده و نامرغوب است.

وی در خصوص راه های انتقال عوامل بیماریزای عفونی از آب آلوده به انسان گفت: در صورت بلع آب، تماس بدن با آب و استنشاق قطرات آب آلوده به میکروب و یا در اثر تماس با مواد شیمیایی موجود در آب. یا استنشاق مواد شیمیایی از آب که تبخیر می شود و در هوا به گاز تبدیل می شود، ممکن است به بیماری های مرتبط با شنا مبتلا شوید.

مهندس فرهادی در ادامه به تشریح توصیه های بهداشتی و پیشگیرانه در خصوص استفاده از ورزش های آبی پرداخت و گفت: شناگران برای جلوگیری از آلوده شدن آب استخر به ادرار و مدفوع باید قبل از ورود به استخر از توالت فرنگی استفاده کرده و آن را به فرزندان خود آموزش دهند. همچنین. .

قبل از شنا دوش بگیرید

وی افزود: قبل از ورود به آب دوش بگیرید. آلودگی و مواد آرایشی روی بدن شما می توانند با ترکیب با نرم کننده های آب استخر، ترکیبات سمی تولید کنند. بنابراین قبل از ورود به استخر و همچنین پس از استفاده از آب استخر بدن خود را با آب گرم و صابون بشویید تا از آلودگی احتمالی آب جلوگیری کنید. هنگام ورود به استخر، باید از عبور از استخر ضد عفونی شده نیز اطمینان حاصل کنید.

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و کارگران وزارت بهداشت یادآور شد: در صورت استفاده از توالت، پس از ورود به استخر دوباره دوش بگیرید و بدن خود را با آب و صابون بشویید و از استخری که حاوی کلر است عبور کنید.

وی تاکید کرد: از شنا در استخرهایی که زهکشی کامل ندارند و یا غریق غریق در آنها وجود ندارد خودداری کنید.

وی افزود: از بردن هرگونه مواد غذایی به فضای سرپوشیده استخر خودداری کنید و همیشه از وسایل شخصی مانند مایو، حوله و دمپایی استفاده کنید. برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا در هنگام پوشیدن لباس شنا، سایر لباس های زیر باید حذف شوند.

وی ضمن تاکید بر توجه به علائم هشدار دهنده، تابلوهای هشدار دهنده و پوسترهای آموزشی در قسمت های مختلف استخر، گفت: کدورت آب استخر نشان دهنده وضعیت آب استخر است و می تواند هشدار آلودگی آب استخر باشد، بنابراین از شنا خودداری کنید. در آب استخری که به هر دلیلی دچار کدورت می شود. آب استخر باید به قدری شفاف باشد که علامت یا ویژگی (مانند سکه یا خطوط در کف استخر) در عمیق ترین قسمت استخر دیده شود.

مهندس فرهادی بر شستن و خشک کردن حوله و مایو در زیر نور مستقیم خورشید تاکید کرد و گفت: در صورت ابتلا به بیماری های عفونی یا پوستی تا بهبودی کامل از ورود به آب استخر و شنا خودداری کنید. اگر عفونت گوارشی برای شما تشخیص داده شد، پس از قطع کامل اسهال به مدت دو هفته از آب دور بمانید.

وی همچنین بر خودداری از ورود به آب در صورت وجود زخم یا زخم باز در سطح بدن (به ویژه به دلیل جراحی) تاکید کرد و افزود: در صورت وارد شدن به داخل آب در صورت وجود زخم یا زخم باز از باند ضد آب استفاده کنید. آن را کاملا بپوشانید و روی زخم ها یا زخم ها استفاده کنید.

دمای آب چقدر است؟

وی در خصوص شرایط تهویه در استخرها گفت: استخر باید تهویه شود تا بوی نامطبوع نباشد. دمای جکوزی در آبگرم نباید بیشتر از 40 درجه سانتیگراد باشد و دمای بالای آب به خصوص برای افرادی که مشکلات قلبی دارند خطرناک است.

وی همچنین افزود: دمای هوا در استخرهای سرپوشیده باید یک تا دو درجه بالاتر از دمای آب باشد و از 30 درجه سانتیگراد بیشتر نباشد. حداقل دمای آب استخر 26 درجه سانتی گراد است.

مهندس فرهادی درباره استفاده از آب دریا، دریاچه ها و رودخانه ها گفت: آب کدر می تواند نشان دهنده وجود میکروب ها در آب بیش از حد معمول باشد. در صورت ریزش لوله به داخل یا اطراف آب، از آب استفاده نکنید و از آن دوری کنید.

توجه: پس از استفاده از آب دریا، دستان خود را به مدت 20 ثانیه قبل از غذا بشویید، به خصوص اگر در حال بازی یا دست زدن به شن هستید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی کننده دستی استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد. زمانی که دست‌ها به وضوح کثیف یا چرب هستند، ضدعفونی‌کننده دست ممکن است به اندازه کافی مؤثر نباشد، بنابراین قبل از ضدعفونی کردن دست‌ها، ماسه را از روی دست‌هایتان پاک کنید.

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و کارگران وزارت بهداشت در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه 190 تماس گرفته و مراتب را گزارش کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *