بانک‌ها همراهی لازم برای ارائه تسهیلات مصوب مجلس را ندارند

تبلیغات بنری


نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه متأسفانه بانک ها در ارائه تسهیلات مصوب مجلس از همکاری لازم با مردم برخوردار نیستند، گفت: مردم و تولیدکنندگان ناراضی هستند و مردمی که قرار بوده است. برای انجام این کار با اعطای تسهیلات لازم برای ایجاد فرصت های شغلی کوچک با مشکل جدی مواجه هستند.

یورنا – حمیدرضا حاجی بابایی در جلسه علنی امروز (شنبه، دوم تیرماه) شورای اسلامی، ضمن تشکر از گزارش خوب وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: در بودجه سال 1402، 31 همات برای تولید در نظر گرفته شده بود که بر اساس مفاد این مقدار تولید شد. از بودجه 1402 هجری قمری، مجموع تلاش ها به 77 تلاش رسید. اما از این تعداد، 31 تلاش فعال نشد. در مقابل، تنها 1374 درصد این مبلغ را نقد و مابقی اوراق قرضه تشکیل می دهد.

نایب رئیس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این 100 تلاش نیز بر عهده بانک ها بود که متأسفانه آن طور که مجلس می خواست اجرا نشد. در نتیجه این مبالغ نزد بانک ها انباشته شد و بر کار آنها نظارتی نشد. به خصوص در مورد این 31 کارمزد در سال 1402 که قرار بود 3 برابر یکنواخت برای بانک ها افزایش یابد اما بانک ها در این زمینه حمایت لازم و کافی را نداشتند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه 70 درصد از 31 طرحی که در سال 1402 برای تولید ارائه شده بود به استانداری ها ارائه شده است، افزود: گزارش هیئت امنای استانداری ها حاکی از آن است که تنها 20 درصد سهمیه مربوط به استانداری ها است. تحویل داده شده و هیچ نظارتی در این زمینه فعال نشده است. از این رو از وزیر اقتصاد خواستیم بر فعال شدن این اثر نظارت کند.

وی به بودجه تولید در سال 1403 هجری قمری اشاره کرد و گفت: در سال 1403 شمسی از محل تخصیص 31 همو به تولید اختصاص دادیم که 70 درصد آن معادل حدود 22 همو در اختیار فرمانداری ها بود. اما آنچه که بودجه امسال را متمایز می کند این است که این کار باید ماهانه انجام شود و یک دوازدهم برای آن پرداخت شود و 100 تخصیص در نظر گرفته شود. و البته از زمان ابلاغ لایحه قانون بودجه در 10 اردیبهشت؛ هرچند هنوز این کار اجرایی نشده است، اما حق را به دولت می دهیم، اما انتظار و مطالبه ما این است که در تیر، خرداد و تیرماه سهمیه استان ها به صورت یک دوازدهم در اختیار استانداری ها قرار گیرد.

نایب رئیس مجلس نمایندگان در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه بانک ها در این مورد و تسهیلات مصوب مجلس از مردم حمایت لازم را ندارند، تصریح کرد: مردم و تولیدکنندگان راضی نیستند و افرادی که قرار بود با اینکه با مشکل جدی مواجه هستند، امکانات لازم را برای ایجاد فرصت های شغلی کوچک فراهم کنند.

حاجی بابایی همچنین به مشاهدات یک اقتصاددان درباره ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای برخی اقلام اجرایی نشده است. قرار بود مثل کمک از طریق کالابرگ و… مکمل هم باشد تا مردم استرس نداشته باشند، اما خوب انجام نشد و اجرا نشد، اما اثرات بیرونی آن افزایش قیمت عجیب در برخی اقلام مانند قند لوبیا است. و مواردی از این دست باید توضیح داده شود.

حاج بابایی در خاتمه به تلاش های دولت سیزدهم در حوزه تولید اشاره کرد و از عملکرد دولت و وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه تشکر کرد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *