بازی نخست وزیر لبنان در زمین آمریکا و فرانسه؛ چرا میقاتی مدعی دخالت ایران است؟ – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش سرویس بین الملل یورنا. پس از شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، آمریکا و فرانسه به دنبال سوء استفاده از شرایط جنگ رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان بودند.

در این زمینه، آنها با اتکا به عوامل داخلی خود در لبنان از خلاء ناشی از غیبت نصرالله استفاده کردند.

در همین راستا، یک روز پس از ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، وزیر امور خارجه فرانسه وارد لبنان شد و با نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه در جریان سفر خود به لبنان تاکید کرد که اولویت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تلاش و همکاری برای توقف درگیری های مسلحانه است موقعیت به آنها کمک می کند.

وی پس از دیدار با نجیب میقاتی، وزیر امور خارجه فرانسه، از توافق با بری بر لزوم انتخاب رئیس جمهور فوری برای این کشور خبر داد و گفت: بر لزوم انتخاب رئیس جمهور با اجماع توافق کردیم.

پس از این دیدار شاهد دیدار میقاتی با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان بودیم. این دیدار مستقیماً پس از دیدار میکاتی با وزیر امور خارجه فرانسه صورت گرفت. پس از این دیدار، نجیب میقاتی از توافق با بری بر لزوم انتخاب رئیس جمهور فوری برای این کشور خبر داد و گفت: بر لزوم انتخاب رئیس جمهور با اجماع توافق کردیم.

رئیس دولت مترقی لبنان گفت: بری در این دیدار تأیید کرد که به محض پایان آتش بس، درخواست انتخاب رئیس جمهور مورد توافق را اعلام خواهد کرد.

میقاتی همچنین اعلام کرد که دولت لبنان آماده بررسی موضوع اجرای قطعنامه 1701 بین المللی، اعزام ارتش به جنوب لیتانی و اجرای بیانیه بین المللی عربی در مورد آتش بس در لبنان است.

میقاتی گفت: «روزهای سختی در انتظار ماست» و تاکید کرد که دولت وی با بحران بزرگ آوارگی برای لبنانی ها و کمبود امکانات برای رفع نیازهای آنها مواجه است.

نخست وزیر لبنان پیش از این دیدار گفته بود که بیروت چاره ای جز راه حل دیپلماتیک ندارد و ارتش لبنان آماده اجرای قطعنامه 1701 سازمان ملل در صورت فراهم شدن شرایط لازم است.

بر اساس قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل، حزب الله لبنان باید به کرانه شمالی رودخانه لیتانی عقب نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیروهای حافظ صلح هموار کند. ارتش اسرائیل نیز پس از استقرار این نیروها موظف است نیروهای خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند.

وب سایت اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید قصد دارد از حملات بزرگ اسرائیل به رهبری و زیرساخت های حزب الله برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در چند روز آینده استفاده کند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید قصد دارد از حملات بزرگ اسرائیل به رهبری و زیرساخت‌های حزب‌الله برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان در چند روز آینده استفاده کند.

از زمان پایان دوره ریاست جمهوری سابق میشل عون در سال 2022، لبنان با رکود سیاسی مواجه بوده و موفق به انتخاب رئیس جمهور جدید نشده است.

جوزف عون، فرمانده نیروهای مسلح لبنان که مورد حمایت آمریکا و فرانسه است، یکی از نامزدهای اصلی انتخابات لبنان پس از جنگ به شمار می رود.

وی در سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان بر حمایت از ارتش این کشور تاکید کرد.

ایالات متحده قصد دارد از فرصت روزهای بعد از حسن نصرالله برای کاهش نفوذ حزب الله در نظام سیاسی لبنان استفاده کند.

دیدار میقاتی با نبیه بری نیز نشان می دهد که تعیین رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفته است.

در واقع برخی از ناظران معتقدند که موضوع انتخاب رئیس جمهور ممکن است قبل از آتش بس رخ دهد و یکی از شروط آتش بس باشد.

اما نبیه بری در دیدار با میقاتی گفت که به محض برقراری آتش بس، درخواست انتخاب رئیس جمهور مورد توافق را اعلام خواهد کرد.

در حالی که نزدیکان به حزب الله انتخاب رئیس جمهور را به بعد از آتش بس موکول می کنند، جناح رقیب با کمک حامیان خارجی از جمله فرانسه و آمریکا در شرایط ضعف و توانمندی حزب الله تلاش می کند به این مهم دست یابد. تغییر معادلات سیاسی در لبنان در شرایط کنونی

بر این اساس، در حالی که نزدیکان به حزب‌الله، انتخاب رئیس‌جمهور را به بعد از آتش‌بس موکول می‌کنند، جناح رقیب با کمک حامیان خارجی از جمله فرانسه و آمریکا، با توجه به ضعف و توانایی حزب‌الله در تلاش است تا به این مهم دست یابد. . تغییر معادلات سیاسی لبنان در شرایط کنونی.

در حالی که میکاتی بر پروژه آمریکایی-فرانسوی تاکید می کند، ایران را به دخالت در امور داخلی لبنان متهم می کند. وی با سوء تفاهم از سخنان محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی ایران، گفت: ما از این موضع تعجب کردیم که دخالت آشکار در امور لبنان و تلاش برای تحمیل ولایت غیرقابل قبول بر لبنان تلقی می شود. اخیراً در دیدار با وزیر امور خارجه و رئیس مجلس ایران به آنها گفتیم که باید وضعیت لبنان را درک کنند، به ویژه اینکه لبنان مورد تجاوزات بی سابقه اسرائیل قرار می گیرد. وی افزود: ما با دوستان لبنان از جمله فرانسه برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف حملات همکاری می کنیم.

دفتر نجیب میقاتی نخست وزیر موقت لبنان اعلام کرد که میقاتی از اظهارات محمدباقر قالیباف مبنی بر آمادگی تهران برای مذاکره با فرانسه در خصوص اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت تعجب کرده و آن را دخالت آشکار در امور لبنان می داند.

این سوء استفاده در حالی صورت می گیرد که شورای اسلامی در بخشنامه ای در خصوص تفسیر و انتشار مطالب مختلف برخی رسانه ها از برخی از برنامه های سفر اخیر رئیس مجلس به لبنان از سوی برخی رسانه ها، توضیح داده بود: «آنچه از رئیس مجلس ایران گرفته شده است. عون، غیر قابل قبول است. قالیباف آنچه در رسانه ها منتشر شد کاملا نادرست است. مواضع او درباره تحولات جاری لبنان با اظهاراتی که در سخنرانی خود در مجمع جهانی پارلمانی و سفر اخیرش به لبنان و همچنین در گفتگو با رسانه ها بیان کرد، تفاوتی نداشت.
این مواضع کاملاً روشن است و به این معناست که ایران از هر چیزی که دولت و مقاومت لبنان برای دستیابی به آتش بس دائمی بر آن توافق دارند حمایت می کند و این همان موضعی است که در دیدار با آقای میقاتی مطرح شد.

البته هیچ یک از طرفین نباید باور کند که بدون جلب نظر مقاومت می تواند به یک توافق سیاسی پایدار دست یابد. بنابراین همکاری با اروپا برای کمک به دستیابی به آتش بس مورد توافق مقاومت و دولت لبنان می تواند در دستور کار ایران باشد.

یک منبع نزدیک به محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی ایران نیز به المیادین گفت: آنچه قالیباف در مورد آتش بس در لبنان گفته به هیچ وجه صحت ندارد. مواضع قالیباف در قبال تحولات لبنان بسیار روشن و صریح است.

این منبع اعلام کرده بود: قالیباف در مواضع خود تاکید کرد که هر چه دولت و مقاومت لبنان با آتش بس موافقت کنند، ایران نیز با آن موافقت خواهد کرد.

این منبع به المیادین گفت: هدف از همکاری با اروپا کمک به دستیابی به توافق آتش بس مورد توافق دولت و مقاومت در لبنان است.

اکنون در حالی که جنبش های مخالف حزب الله تلاش می کنند مداخله ایران در روند لبنان را مطرح کنند، به وضوح پروژه آمریکایی-فرانسوی لبنان را تایید و توجه ویژه ای به آن دارند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *