بازگشت بورس به شرایط قبل با کاهش تنش‌ها/ اُفت شاخص کنترل شد؟

تبلیغات بنری


کاهش پی در پی شاخص بورس در روزهای اخیر دامنه نوسانات قیمتی را به مثبت و منفی یک درصد محدود کرد و شدت افت شاخص بورس تا حدودی کنترل شد.

یورنا- در روزهای اخیر بورس و بورس با افت پی در پی مواجه بوده اند و شاخص به سختی کانال 2 میلیون واحدی را حفظ کرده است.

شاخص بورس روز چهارشنبه 19 مردادماه با کاهش 52 هزار واحدی به سطح 2 میلیون و 67 هزار و 971 واحد رسید و روز شنبه با افت بیش از 61 هزار واحدی به مرز کانال 2 میلیون واحدی رسید.

با ادامه روند نزولی شاخص بورس، مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از روز یکشنبه 23 مرداد ماه جاری لازم الاجرا شد و محدوده نوسانات قیمت در تمامی نمادهای معاملاتی بورس و فرابورس را تا سقف تعیین کرد. به علاوه و منهای یک درصد دامنه نوسانات قیمت سهام و صندوق های سرمایه گذاری نیز به منفی و مثبت 2 درصد تغییر کرد.

محدود بودن دامنه نوسانات باعث افت معاملات در روزهای اخیر شد و شدت افت شاخص بورس تا حدودی کنترل شد و از سوی دیگر به عنوان بافری برای کنترل شاخص مورد استفاده قرار گرفت.

محدوده تنفس راهی برای به حداقل رساندن ضرر سهامداران است

الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص می گوید: گفتگو با میزانوی با اشاره به شرایط بازار سرمایه به دلیل تشدید تنش ها در منطقه، گفت: با توجه به کاهش اخیر شاخص بورس، اگر قرار است در بازار سرمایه اقدامی صورت گیرد، باید در بازار تصمیم گیری شود. صبح چهارشنبه اتفاق افتاد.

وی افزود: چند روز پس از اتفاقات اخیر محدودیت دامنه نوسان اجرایی شد و سهامداران متحمل زیان هنگفتی شدند که باید زودتر از این بازار سرمایه را حمایت می کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در روزهای اخیر بورس سایر کشورها نیز با افت شدید مواجه شده است، اما از آنجایی که بسیاری از کشورها برای کنترل بازار راه تنفسی دارند و می توانند بازار را برای چند ساعت محدود یا متوقف کنند، ضرر هنگفتی برای تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد از سهامداران اجتناب شده است.

الکردی با اشاره به اینکه 75 درصد سهام کشور در اختیار دولت است، گفت: دولت باید به عنوان بزرگترین سهامدار کشور در این زمینه برای حمایت از سهام دولتی دخالت می کرد اما این اتفاق نیفتاد. .

وی افزود: با توجه به اهمیت بازار سرمایه، لازم است دولت چهاردهم در برنامه های خود این بازار را در اولویت قرار دهد و دولت سیزدهم در حین قدرت از کاهش بیشتر شاخص جلوگیری کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد در روزهای اخیر تنش ها کاهش پیدا کند و پیش بینی می شود با کاهش تنش ها، بازار سرمایه به شرایط قبلی خود بازگردد.

الکردی بیان کرد: در حال حاضر تعداد سهامداران حقیقی در بازار سرمایه کاهش چشمگیری داشته است اما توصیه دیگری جز صبر به سهامداران در بازار وجود ندارد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *