ایلان ماسک رکورد خودش را هم شکست – یورنا
دارایی خالص ایلان ماسک در روز جمعه (22 نوامبر) به بالاترین رقم تاریخ 347.8 میلیارد دلار رسید که با افزایش سهام تسلا و دور جدید سرمایه گذاری که استارتاپ هوش مصنوعی xAI او را 50 میلیارد دلار ارزیابی می کند، افزایش یافت.
به گزارش یورنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، ماسک ملقب به “دوست اول” در مرکز توجه سیاسی قرار گرفته و ارزش تجارت ماسک افزایش یافته است. .
سهام تسلا در روز جمعه 3.8 درصد افزایش یافت که بازتاب خوشبینی ادامه دارد که برنامههای دولت ترامپ برای خودروهای خودران و حمایت از خودروهای الکتریکی به شرکت ماسک نسبت به همتایانش برتری خواهد داد. این سهم از 13 آبان، یک روز قبل از انتخابات، 45 درصد رشد داشته و حدود 350 میلیارد دلار به بازار افزوده است.
در همین حال، ارزش XAI بیش از دو برابر شد و وال استریت ژورنال گزارش داد که پیروزی ترامپ به جذب سرمایه گذاران جدید کمک کرد. ترامپ روز چهارشنبه در پرتاب اسپیس ایکس به ماسک پیوست. این شرکت در حال بحث در مورد فروش سهام خصوصی است که ارزش آن را به بیش از 250 میلیارد دلار افزایش می دهد.
براساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، اکنون از اوج قبلی خود یعنی 340.4 میلیارد دلار ثروتمندتر است که در نوامبر 2021 به ثبت رساند. ثروت او که بیش از دو سوم آن از سهام و اختیارات تسلا است، از روز قبل از انتخابات 35 درصد افزایش یافته است. ماسک 53 ساله در مراحل پایانی رقابت های انتخاباتی به ترامپ پیوست و در کنار او به مبارزات انتخاباتی پرداخت و شخصا بیش از 170 میلیون دلار کمک مالی کرد.
بلومبرگ نیوز گزارش داد که اعضای تیم انتقالی ترامپ به مشاوران گفتهاند که قصد دارند چارچوب فدرال برای وسایل نقلیه خودران را در اولویت وزارت حملونقل قرار دهند، که احتمالاً به خودروها اجازه میدهد تا به طور گستردهتری بدون کنترل انسان مستقر شوند. این یک موهبت برای تسلا خواهد بود که تامین چنین خودروها و کامیونهایی را به تمرکز استراتژی آینده خود تبدیل کرده است.
سیاست فعلی فدرال به تسلا و سایر خودروسازان اجازه می دهد سالانه 2500 وسیله نقلیه کاملاً خودران تحویل دهند.
بلومبرگ گزارش داد، ترامپ همچنین از حذف تا 7500 دلار معافیت های مالیاتی خودروهای الکتریکی و کاهش مقررات آلایندگی که توسط دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن وضع شده است، حمایت می کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، این به خودروسازان قدیمی بیشتر از تسلا آسیب می رساند، زیرا فروش آن نسبت به بسیاری از رقبای خود کمتر به حمایت فدرال وابسته است.