اهمیت تقویت تعاملات دو کشور و ضرورت گسترش فضای اکران فیلم‌های ایرانی در سینما‌ها و پلتفرم‌های روسیه

تبلیغات بنری


نشست آنلاین (وبینار) روسای تشکل های سینمایی ایران و روسیه برگزار شد.

یورنا – به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، در این جلسه که به درخواست داویدنکو، رئیس امور سینمایی فدراسیون روسیه و محمد خزایی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس خانه سینما برگزار شد. اختیار. همچنین سازمان سینمایی ایران، آنتوان کوزنتسوف، مدیر بین الملل وزارت فرهنگ روسیه، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، اصغر فارسی و محمد طیب، مدیران سازمان سینمایی نیز حضور داشتند.

محمد خزاعی در زیر بر اهمیت پیگیری مستمر و هدفمند تفاهم نامه های منعقده مدیران سینمایی دو کشور با یکدیگر تاکید و بر لزوم اجرای تعهدات و توافقات فی مابین تاکید کرد.

وی افزود: همکاری های سینمایی ایران با کشورهای همسایه و کشورهای عضو پیمان شانگهای طی دو سال گذشته باعث ارتقای سطح تعاملات سینمایی، تولید مشترک و نمایش تجاری آثار سینمایی ایران در این کشورها شده است. در این راستا برنامه ریزی برای اجرای قراردادهای تولید مشترک ایران و روسیه نیز پیگیری می شود و تفاهم نامه ویژه ارائه شده از سوی روسیه در خصوص تخصیص اعتبار برای تولید مشترک بررسی می شود.

رئیس سازمان سینمایی بر تسریع در اجرای مفاد این تفاهم نامه به ویژه در زمینه پخش فیلم های ایرانی در سینماها و سکوهای روسیه تاکید کرد و گفت: خوشبختانه از زمان امضای تفاهم نامه اتفاقات خوبی رخ داده است. در زمینه همکاری‌های دو کشور، حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره فیلم مسکو، کسب دو جایزه بزرگ و عضویت در هیئت داوران جشنواره‌های روسیه، برپایی هفته فیلم روسیه با حضور در سطح بالا اتفاق افتاده است. – هیئت بلندپایه انجمن کارگردانان روسیه در ایران، حضور هیئت روسی به ریاست رئیس سازمان روسیه در جشنواره فیلم فجر و بازار، حضور هیئت ایرانی در جشنواره فیلم مسکو، استقرار چتر سینمای ایران در بازار محتوای فیلم روسیه، کسب دو جایزه اصلی در جشنواره فیلم کازان، حضور مدیران سینمای ایران در نشست سن پترزبورگ، آمادگی برای همکاری با شرکت Red Square در زمینه توزیع، توزیع و مشارکت تولید، نقد و بررسی سینمای کودک و نوجوانان روسیه در بخش جانبی جشنواره کودک و نوجوان اصفهان با همکاری موسسه روسکینو و… از دستاوردهای دو طرف در این زمینه بود.

وی با اشاره به اکران تعدادی از فیلم های ایرانی در سینماهای روسیه گفت: خوشحالم که پس از مدت ها شرایطی فراهم شده تا فیلم های ایرانی در روسیه اکران شوند و مورد استقبال قرار گیرد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

داویدنکو رئیس سازمان سینمایی روسیه با اشاره به اهمیت همکاری فرهنگی و سینمایی بین کشورهای حوزه دریای خزر، برنامه ریزی برای برگزاری دومین دوره این جشنواره در روسیه را یکی از برنامه های مهم سینمای روسیه دانست. خواستار همکاری سایر کشورهای عضو برای برگزاری منظم این رویداد فرهنگی و سینمایی هر ساله شد.

اودنکو خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که همکاری دو کشور به جشنواره محدود نمی شود. در روسیه فیلم های ایرانی را بسیار دوست دارند و بسیاری از فیلم های ایرانی در جشنواره های مختلف روسیه شرکت می کنند و جوایز مختلفی کسب می کنند.

وی ادامه داد: در چارچوب جلسات ما موضوع نمایش فیلم های ایرانی در سینماهای روسیه مطرح شد. تولید مشترک یکی دیگر از موضوعات مهم است زیرا ما اشتراکات زیادی داریم. من از طرف وزارت فرهنگ روسیه و از طرف خودم دوست دارم برنامه های ما زودتر اجرایی شود.

رئیس اداره سینما و توسعه دیجیتال وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه ضمن تاکید بر لزوم اجرای تفاهم نامه فی مابین گفت: آمادگی خود را برای همکاری جدی تر و اجرای برنامه های مورد توافق اعلام می کنیم. و سفارت روسیه در ایران نیز پیگیر مسائل و برنامه ها است.

در این نشست طرح اهدای «جایزه فیلم اوراسیا» از سوی روسیه ارائه شد و از ایران برای اجرای این طرح دعوت به عمل آمد.

همچنین در این دیدار، آنتون کوزنتسوف، مدیر بین الملل وزارت فرهنگ روسیه، با اعلام برنامه های بین المللی مربوطه، نسبت به برگزاری موفقیت آمیز هفته اول فیلم های روسی در ایران ابراز امیدواری کرد موفق باشید و مخاطبان زیادی داشته باشند و امیدوارم روند نمایش فیلم های ایرانی در روسیه گسترش یابد.

وی ضمن اشاره به برگزاری هفته فیلم روسیه در ایران اعلام آمادگی کرد و افزود: هفته فیلم ایرانی باید در روسیه برگزار شود.

شایان ذکر است توسعه زمینه های تولید مشترک سینمایی، افزایش تبادل، نمایش و عرضه آثار سینمایی برای فروش، تبادل کارشناسان و نیروی انسانی دو کشور در پروژه های سینمایی و رویدادهای مرتبط و تسهیل حضور موسسات سینمایی و سازمان‌های دو کشور در جشنواره‌های سینمایی، هفته فیلم و رویدادهای فرهنگی مرتبط با سینما و محتوای سمعی و بصری، تبادل دانش و تجربیات دو طرف در تولید فیلم، تولید آثار مشترک و تربیت کارشناسان در این زمینه. برای سینما، ترویج محتوای سمعی و بصری در بازارهای خارجی یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در این نشست آنلاین بود.

در پایان مقرر شد دومین نشست سیاسی جشنواره بین المللی فیلم قزوین با حضور سران 5 کشور همزمان با جشنواره کودک اصفهان یا در زمان دیگری در ماه های آینده برگزار شود.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *