انقلابی در تصویربرداری پزشکی با اسکنرهای مینیاتوری جدید

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ به گفته تیمی از محققان در انگلیس، پیشرفت‌ها در نوع کوچک‌سازی اسکنر که از نور لیزر به جای اشعه ایکس مضر برای دیدن جزئیات بی‌سابقه زیر پوست ما استفاده می‌کند، می‌تواند به انقلابی در تصویربرداری پزشکی کمک کند.

این دستگاه که توسط دانشمندان دانشگاه کالج لندن (UCL) ساخته شده است، به ویژه در تصویربرداری از رگ های خونی موثر است و آن را به ابزاری اساسی برای تشخیص و مدیریت بیماری هایی مانند آرتریت، دیابت و برخی سرطان ها تبدیل می کند.

این فناوری از فناوری به نام توموگرافی فوتو آکوستیک (PAT) استفاده می‌کند که از نور لیزر و امواج اولتراسوندی که در بافت‌های خاص ایجاد می‌کند برای جمع‌آوری تصویر سه‌بعدی زیست‌شناسی ما در زمان واقعی استفاده می‌کند.

این فناوری بیش از 20 سال پیش پیشگام بود، اما نسخه های قبلی برای ثبت یک تصویر به چند ثانیه یا چند دقیقه نیاز داشتند. تیم UCL این زمان را به یک ثانیه یا کمتر کاهش داد.

آنها امیدوارند که پیشرفت آنها منجر به یک اسکنر قابل حمل برای استفاده معمول در کلینیک ها شود که از استفاده از اشعه ایکس مضر یا ابزارهای تصویربرداری چند میلیون پوندی مانند MRI جلوگیری می کند.

پل برد، فیزیکدان پزشکی در UCL گفت: «این پیشرفت‌های فنی، سیستم را برای اولین بار برای استفاده بالینی مناسب می‌کند و به ما امکان می‌دهد به جنبه‌هایی از بیولوژی و بیماری انسان نگاه کنیم که قبلاً نمی‌توانستیم ببینیم.» ، که در تحقیق مشارکت داشتند.

سرعتی که اسکنر می تواند تصاویر را بگیرد به دستگاه امکان می دهد فرآیندهایی مانند جریان خون را در زمان واقعی مشاهده کند.

بیرد گفت: این سرعت از تاری حرکت جلوگیری می کند و تصاویری با جزئیات بسیار با کیفیتی ارائه می دهد که هیچ اسکنر دیگری نمی تواند ارائه دهد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *