انسولین هوشمند ابداع شد/ امیدی تازه برای بیماران دیابتی

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار علم و فناوری یورنا؛ یک مولکول انسولین مصنوعی و اصلاح شده به نام NNC215 در آزمایشات روی خوک ها و موش ها به اندازه انسولین طبیعی موثر بود. البته برای استفاده در بدن انسان نیاز به بهبود دارد، اگرچه نتایج اولیه امیدوارکننده است. کارشناسان امیدوارند که این انسولین هوشمند بتواند نوسانات قند خون را کنترل کند.

قبلاً تلاش‌هایی برای طراحی مولکول‌های هوشمند صورت گرفته بود، اما این اولین باری است که این مولکول به‌جای قندهای دیگر مانند فروکتوز، گلوکز خون را هدف قرار می‌دهد.

مهندسی این مولکول بخشی از یک سری مطالعات با هدف توسعه مولکول‌هایی است که به تنظیم خودکار قند خون با توجه به سطح آن در بدن کمک می‌کنند.

مولکول NNC215 از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک ساختار حلقه به نام “macroring” و یک مولکول گلوکز اصلاح شده به نام “گلوکوزید”. هنگامی که سطح گلوکز خون پایین است، گلوکزید فعال می شود و ماکروسیکل ها را برای نگه داشتن مولکول های انسولین در حالت غیر فعال نگه می دارد. اما با افزایش سطح گلوکز، مولکول های قند خون محل گلوکزید و ساختار مولکول انسولین را تغییر می دهند.

این فرآیند مانند چرخاندن سوئیچ عمل می کند و منجر به ترشح انسولین می شود. چالش اصلی در این مرحله از آزمایش این است که سطح گلوکز باید به طور قابل توجهی در نوسان باشد و در نتیجه باعث افزایش ناگهانی فعالیت مولکول شود. محققان در حال حاضر در تلاش برای بهبود این فرآیند هستند.

این تحقیق در مجله “Nature” منتشر شده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *