انجام فرآیند انتخابات در زمانی کمتر از ۴۰ روز اتفاقی کم‌نظیر در بین نظام‌های سیاسی جهان است/ انتخابات در بیش‌از ۹۵ کشور برگزار می‌شود

تبلیغات بنری


سخنگوی شورای نگهبان با تشریح اینکه برگزاری انتخابات در کمتر از ۴۰ روز در بین نظام های سیاسی نادر است، گفت: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حدود ۵۹ هزار شعبه در سراسر کشور و در بیش از ۹۵ کشور شورای نگهبان برگزار می شود. جهان

یورنا در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نشست خبری بین المللی امروز پنجشنبه 16 تیر 1403 هجری شمسی توسط هادی تهنازف، سخنگوی رسمی شورای نگهبان برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان در این نشست خبری گفت: حدود 40 روز پیش رئیس جمهور کشورمان در سانحه سقوط بالگرد به همراه هیئت همراهش به شهادت رسیدند و یاد و خاطره وی را گرامی می داریم.

وی ادامه داد: قانون اساسی برای غیبت رئیس جمهور پیش بینی لازم را دارد و باید ظرف 50 روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. در همین دوره شاهد افتتاح دو شورا مهم ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره شورای اسلامی بودیم.

التحاضیف گفت: اتفاقات چهل روز گذشته نشان داد که اراده مردم در نظام سیاسی ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین منظور جلسات هماهنگی برای انتخاب رئیس جمهور و تعیین جدول زمانی برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه همه عملیات ها طبق برنامه و در کمتر از 40 روز به پایان رسید، گفت: این اتفاق نادری در نظام های سیاسی است و از همه شرکت کنندگان تشکر می کنم.

وی گفت: در این انتخابات 80 نفر ثبت نام کردند که پس از بررسی های لازم 6 نفر واجد شرایط احراز صلاحیت شدند.

تهذیف گفت: انتخابات در حدود 59 هزار شعبه در سراسر کشور و بیش از 95 کشور جهان برگزار می شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در هر شعبه ۳ تا ۴ ناظر وجود خواهد داشت. سازوکار انتخابات در ایران به گونه ای طراحی شده است که نمونه ای از جمع سپاری است. نمایندگان نامزدها نیز برای نظارت بر روند انتخابات در مراکز رای گیری حضور دارند. عموم مردم نیز می توانند گزارش تخلفات را از طریق سامانه رصد ارسال کنند.

وی افزود: در این مدت جریان های سیاسی مختلفی وجود دارد و شاهد رقابت جدی هستیم. در روزهای اخیر شاهد رقابت جدی بین نامزدهای انتخاباتی بوده ایم و امیدوارم فردا شاهد بیشترین حضور در پای صندوق های رای باشیم.

تحذیف در پاسخ به سوالی درباره جزئیات روند رای گیری ایرانیان خارج از کشور گفت: ناظران انتخابات در خارج از کشور حضور خواهند داشت و بر روند رای گیری نظارت خواهند کرد. انتخابات در داخل و خارج کشور در یک روز و 10 ساعت به طول می انجامد که قابل تمدید است.

وی افزود: سازوکارهای قانونی اعمال می شود و شورای اجرایی و نظارت در خارج از کشور همان است که در داخل است و تعاریف نیز ارسال شده است.

همانطور که سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه نظارت بر شعب سیار گفت: ناظران در همه شعب رای دهنده حضور دارند و این روند در شعب ثابت و سیار یکسان خواهد بود. علاوه بر نظارت مجریان شورای نگهبان و نمایندگان کاندیداها، سامانه نظارت نیز در دسترس عموم است.

وی در خصوص میزان مشارکت بالقوه گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار می شود و انتخابات بعدی انتخابات چهل و دومین دوره است. از شواهد مشخص است که رقابت جدی است.

تهذیف با اشاره به اینکه 180 خبرنگار خارجی علاوه بر خبرنگاران محلی، انتخابات را پوشش خواهند داد، گفت: در انتخابات مجلس، نامزدها باید 72 ساعت قبل از تاریخ انتخابات انصراف دهند، اما طبق قانون در انتخابات ریاست جمهوری حکمی نداریم. ” “

وی با بیان اینکه شورای نگهبان از نیت و انگیزه مردم اطلاعی ندارد، گفت: نمی توان تشخیص داد که نامزدی پوششی بوده یا خیر. در دوره های مختلف شاهد بودیم که برخی از نامزدها به دلایل مختلف از جمله ائتلاف با نامزدهای دیگر از روند انتخابات کنار رفتند.

آیا انتخابات اگر به دور دوم برود الکترونیکی می شود؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال گفت مرحله در صورت تمدید انتخابات به دور دوم، امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی وجود دارد یا فرآیند رای گیری مانند دور اول به صورت دستی انجام می شود؟ وی گفت: با توجه به محدودیت زمانی در صورت تمدید انتخابات به دوره دوم، رای گیری به صورت دستی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: انشالله در دوره های آتی انتخابات الکترونیکی تدارک دیده می شود.

ما در حال رایزنی با مقامات سعودی برای رای مثبت به حج هستیم

تحذیف در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای جمع آوری آرای زائران ایرانی حاضر در عربستان اندیشیده شده است، توضیح داد که در بیش از 95 کشور برای جمع آوری آرای ایرانیان خارج از کشور هماهنگی شده است، گفت: مسئولان اجرایی و وزارت امور خارجه در حال رایزنی و پیگیری با مقامات سعودی هستند و این موضوع یعنی کسب آرای ایرانیان در عربستان و حجاج برای ما بسیار مهم است و امیدواریم عربستان با ما همکاری کند. رویکرد جدیدی که در پیش گرفتم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: به جز عربستان در حال رایزنی با مقامات این کشور هستیم و با چند کشور دیگر نیز این مشکل را داریم. کانادا در این زمینه مخالفت خود را اعلام کرده است و ما متاسفیم که ایرانیان مقیم کانادا را در شرایطی که حق مشارکت در سرنوشت کشورشان را دارند از رای دادن جلوگیری می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: الگوی نظارت بر انتخابات برای ما، هر رأیی مهم و حق مردم است و صیانت از آرا در دستور کار همه است.

وی در خصوص تاریخ اعلام نتایج گفت: به محض پایان مراحل رای گیری، کار دسته بندی آغاز می شود و با توجه به تعداد کم کاندیداها نسبت به انتخابات مجلس، این کار در زمان کمتری انجام می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: امیدوارم اخبار و گزارش های خوب و ارزشمند چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به گوش جهانیان برسانید.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *