افزایش ۹ درصدی اهدای خون در سال جاری

تبلیغات بنری


مدیرعامل سازمان انتقال خون با تشریح افزایش 9 درصدی اهداکنندگان خون طی 4 ماهه نخست سال جاری گفت: تولید پلاسما طی دو سال گذشته از 180 هزار لیتر به 262 هزار لیتر رسیده و به 350 هزار لیتر می رسد. تا پایان سال.

یورنا – مصطفی جمالی عصر امروز سه شنبه 15 شهریور 1403 در نشست خبری به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون گفت: اهداکننده خونی که از سن 18 سالگی می تواند سالی 4 بار خون اهدا کند. تا 65 سال جان صدها نفر را نجات می دهد و اهداکنندگان، پزشکیان و کارمندان را می توان در سازمان ناشناخته انتقال خون در نظر گرفت.

وی ضمن اشاره به اینکه ساماندهی انتقال خون مظهر وحدت ملی است چرا که همه اقلیت های دینی از جمله زرتشتی، مسیحی، شیعه و سنی خون اهدا می کنند، ادامه داد: ایران جزو کشورهای اول در زمینه انتقال خون است. در حال حاضر در حال پاسخگویی به درخواست خون و فرآورده های خونی از بیمارستان های کشور هستیم و ذخیره خون از 4.5 روز به 8 روز افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه تعداد اهداکنندگان خون طی 4 ماهه امسال 9 درصد افزایش یافته است، افزود: پیش از آن از نظر کیفی با مشکل مواجه بودیم و در حال حاضر آزمایشات غربالگری در حال انجام است. انجام شد.» در سراسر کشور استفاده از کیسه های اهدایی خون از 25 درصد به 40 درصد در سال گذشته و 60 درصد در سال جاری افزایش یافته است و تا پایان سال استفاده از کیسه های خون به 100 درصد خواهد رسید.

جمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر آزمایش های غربالگری آنتی بادی در کشور در حال انجام است، افزود: بانک HAL را ایجاد کرده ایم که اختصاص به سلول های بنیادی خون دارد و برای درمان سرطان خون و تالاسمی استفاده می شود و برای افراد بیمار و نیازمند مناسب است. یک ساقه مناسب یک اهداکننده سلول پیدا می کند

وی با اشاره به اینکه سالانه 700 کودک به دلیل نبود سلول های بنیادی مناسب جان خود را از دست می دهند و اگر به ذخیره 2 میلیون نفری نیازمند سلول های بنیادی برسیم، اهداکننده مناسبی پیدا می کنند، گفت: بانک HLA نیز در ترکیه وجود دارد آلمان .

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه بند (د) ماده 70 برنامه هفتم توسعه، تشکیل بانک هال را توصیه کرد و سازمان برنامه و بودجه را موظف کرد اعتبارات لازم را برای این بانک اختصاص دهد توضیح داد: پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون مصادف با دستیابی به چشم انداز 1404 هجری قمری بود.

جمالی ضمن اشاره به اینکه عدالت را در مناطق مختلف کشور برقرار کرده ایم، گفت: در استان سیستان و بلوچستان ذخایر خونی کمتر است و همچنین در این منطقه میزان ابتلا به تالاسمی بیشتر است اما انجمن تالاسمی و هیسوفوبیا با ارسال پیام تشکر کرد. به سازمان انتقال خون، به دلیل نیاز و نگرانی از کمبود خون، آن را ارسال کردند و آن بهترین لحظه زندگی شخصی من بود.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته تولید پلاسما از 180 هزار لیتر به 262 هزار لیتر رسیده و تا پایان سال به 350 هزار لیتر می رسد، گفت: در سازمان معاونت اجتماعی ایجاد شد، موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت مشارکت خیرین و همکاری بین نهادها افزایش یافت.

مدیرکل بنیاد انتقال خون با اشاره به اینکه یک برنامه کامپیوتری در سازمان انتقال خون طراحی شده است که با اتصال به بیمارستان ها، روند انتقال خون را رصد می کند و کیفیت خون را تضمین می کند شرکت های موجود و ما از این شرکت ها برای تولید تجهیزات سازماندهی انتقال خون حمایت می کنیم. همچنین برای تولید آب میوه مناسب برای خیرین با شرکت های دانش مذاکره کرده ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به توسعه تخت های بیمارستانی نیاز به مصرف خون افزایش می یابد و از این رو باید امکانات و اعتبارات لازم برای ارائه فرآورده های خونی به این سازمان اختصاص داده شود و نیازمند حمایت در تمامی ادارات از جمله استخدام کارمند و ما هستیم. امیدواریم با تهیه بودجه انتقال خون بر اساس واقعیات.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه امسال ذخیره خون را در بیمارستان های مرزی افزایش داده ایم، تصریح کرد: برای تزریق خون در محل حادثه باید خون o منفی در آمبولانس ها و بالگردها وجود داشته باشد. و از بروز آن جلوگیری کنید. مرگ و میر چون در تصادفات نمی توان گروه خونی را تعیین کرد و ممکن است بیمار دچار شوک شود، بنابراین به همه مبتلایان O منفی تزریق می شود.

جمالی گفت: ما از بیگانگان خون نمی گیریم، بلکه آنها خون گیرنده هستند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *