افزایش حدود ۵٠ درصدی اجاره‌‌بهای مسکن در تهران/ قراردادهای پنهانی افزایش یافت

تبلیغات بنری


سقف 25 درصدی اجاره بها برای تنظیم بازار اجاره مسکن از یک ماه و نیم پیش اجرایی شد اما بررسی ها نشان می دهد بسیاری از قراردادها با این قانون مطابقت ندارد و در برخی مناطق اجاره بهای مسکن 50 درصد افزایش یافته است.

یورنا- از مه 1403 قانون تنظیم بازار زمین و مسکن تصویب و به دولت ارجاع شد و برنامه ریزی برای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن در دستور کار دولت قرار گرفت و مقرر شد این قانون با تعیین سقف اجاره بهای مسکن و نظارت بر املاک غیرمجاز، اجاره بها مسکن را کنترل کند. مشاوران

بر اساس قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره، چنانچه نرخ تورم عمومی سالانه بیش از 30 درصد باشد، شورای عالی مسکن موظف است حداکثر سقف افزایش اجاره بها را 50 تا 100 درصد نرخ تورم عمومی اقتصادی سالانه تعیین کند.

در حالی که دولت اجاره را از تابستان امسال در قراردادها تصویب کرده بود حداکثر 25% نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از قراردادها با این قانون مطابقت ندارند.

مالکان حاضر نیستند ملک خود را با 25 درصد افزایش اجاره دهند

در همین زمینه داود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: گفتگو با میزان وی در خصوص تاثیر تعیین سقف قیمت اجاره بها در بازار گفت: در اکثر مواقع قیمت های دستوری تاثیر مثبتی بر بازار نداشتند، هرچند گاهی اوقات به عنوان مسکن عمل می کنند و می توانند بازار را کنترل کنند، اما بازار قطعاً و به سمتی می رود که پاسخگوی نیازهای مردم باشد و باید برآورده شود.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه قانون جدید کنترل بازار اجاره آینده رابطه موجر و مستاجر را به خطر می اندازد، گفت: با این قانون مستاجر می تواند تشکیل پرونده دهد. شکایتی تا 5 سال که در نهایت منجر به تشکیل پرونده جدید در قوه قضائیه و محکومیت مردم می شود.

بیجی نژاد ادامه داد: بر اساس آمار رسمی کشور نرخ اجاره بها در خرداد 1403 هجری شمسی نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش یافته است و چگونه می توان عددی مانند سقف اجاره بها را که حدود نصف است تعیین کرد. رقم متوسط ​​در بازار اجاره؟

وی با اشاره به اینکه مالکان حاضر به اجاره 25 درصدی ملک خود نیستند، گفت: اجاره بها در برخی مناطق به 50 درصد رسیده است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: مشاوران املاک طبق قانون مجاز به انعقاد قرارداد اجاره با نرخ بالای 25 درصد نیستند و در این راستا شاهد انعقاد قراردادهای سری هستیم. که ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

به گفته بجنگاد، در قانون تنظیم بازار زمین و مسکن، وظایف برنامه ریزان حوزه مسکن بر دوش مالکان گذاشته شد و سختگیری شدیدی در بین مشاوران املاک مشاهده شد.

وی در خصوص نقش سپرده مسکن در کنترل بازار اجاره گفت: اگر سیاست های قبلی وزارت شهرسازی در حوزه مسکن موثر بود، با افزایش بیش از 50 درصدی اجاره بها در تهران مواجه نمی شدیم. . .

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *