اعلام عامل اصلی وضعیت کنونی آلودگی هوا در کشور – یورنا

تبلیغات بنری


هوا به عنوان یکی از منابع حیاتی زندگی بشر در دنیای امروز با تهدیدات جدی مواجه است. آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی زیست محیطی در کشورهای مختلف به ویژه ایران است.

به گزارش «یورنا»، به گزارش «مهر»، در این زمینه تصویب و اجرای قانون هوای پاک در سال های گذشته با هدف کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا در کشور انجام شد، اما همچنان مشکلات اجرا و عدم توجه به برخی وظایف مهم وجود دارد و موانع اصلی دستیابی به اهداف این قانون مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

در هفته هوای پاک به موضوعاتی چون حذف خودروهای قدیمی، توسعه حمل و نقل عمومی، ترویج انرژی های تجدیدپذیر توجه ویژه ای می شود، موضوعاتی که با وجود اهمیت فراوان، همچنان در اجرای آنها با مشکلات جدی مواجه هستند.

80 درصد از آلاینده های گازی مربوط به انتشار آلاینده های ناوگان خودروها است.

احمد طاهری رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش حمل و نقل عمومی و سوخت پاک در کاهش آلودگی هوا گفت: به طور کلی حمل و نقل در آلودگی هوا نقش دارد. به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران و مشهد نقش برجسته ای دارد. به طوری که در آینده حدود 60 درصد ذرات معلق و 80 درصد آلاینده های گازی به انتشار آلاینده های ناوگان حمل و نقل بستگی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند سفرهای سواری و موتورسیکلت را کاهش دهد، گسترش آن می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. اما متاسفانه در سال های گذشته گسترش حمل و نقل عمومی در شهرها کمتر از آنچه در قوانین پیش بینی شده بوده است. هم قانون هوای پاک و هم قوانین حمل و نقل عمومی، گسترش این بخش را به اندازه نیاز کلان شهرها نمی بینند.

طاهری تاکید کرد: وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ به ویژه تهران بسیار کمتر از نیاز این مناطق است و این موضوع نیازمند توجه و تدابیر جدی است.

مشکلات آلودگی و پیری ناوگان؛ لزوم اجرای طرح های سقط جنین

رئیس مرکز ملی تغییرات جوی و آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی منابع آلاینده همچنان کنترل نشده و موانعی در اجرای پروژه ها وجود دارد. یکی از ابزارهایی که سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار دارد این است که هر خودرویی که در کشور تولید می شود یا هر خودرویی که می خواهد وارد کشور شود باید از یکی از ارگان های صادرکننده مجوز شماره مجوز بگیرد.

وی بیان کرد: این مجوز براساس انطباق خودرو با مقررات آلایندگی مصوب هیات وزیران صادر می شود. در حال حاضر استاندارد یورو 5 برای خودروها، استاندارد یورو 4 برای موتورسیکلت ها و استاندارد یورو 5 از ابتدای سال آینده اعمال می شود. هر خودرویی که این شرایط را نداشته باشد از سازمان محیط زیست تاییدیه دریافت نخواهد کرد.

طاهری افزود: یکی از چالش های اصلی که در حال حاضر در کلانشهرها به ویژه تهران وجود دارد، قدیمی بودن پارک حمل و نقل است که بسیار قدیمی است و آلودگی های زیادی ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: در رابطه با این ناوگان باید طرح های دفع و ردیابی جدی تری تدوین شود.

مشکلات مقابله با آلودگی هوا در ایران; چالش های اجرای قانون هوای پاک

طاهری درباره دشواری های بزرگ مقابله با آلودگی هوا گفت: در شرایط فعلی کشور وظایف محقق نشده زیادی در قانون هوای پاک وجود دارد.

وی افزود: از مهمترین مواردی که هنوز به درستی پیگیری نشده است می توان به آلایندگی خودرو، حمل و نقل عمومی و انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد. با وجود تصویب قانون 7 سال پیش در این مناطق، این موارد به درستی اجرا نشده است و همین موضوع دلیل اصلی وضعیت فعلی آلودگی هوا است.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری tabnak

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *