از «عقده آدونیس» تتوی فوتبالیست‌ها تا اپیدمی ضدارزشی «خالکوبی‌های غیراخلاقی» سهرابیان‌ها/ مدارا یا برخورد قاطع؟

تبلیغات بنری


یک گزارش

چند سالی می شود که رفتارهای غیراخلاقی بازیکنان به همان شکل زیر نظر گرفته نمی شود که خالکوبی عجیب بازیکن استقلال باعث شد این موضوع به سوژه روز فوتبال ایران تبدیل شود.

یورنا – در روزهایی که خالکوبی یک فوتبالیست به سوژه ورزش و رسانه های ایران تبدیل شده بود، اما گوشه های پنهان این اقدام ضد فرهنگی که این روزها به نوعی تبدیل به یک ارزش و فضیلت شده است، نه تنها در جهان بازیکنان فوتبال بلکه در بین بسیاری از ورزشکاران ما به خوبی بررسی و تحلیل نشده است.

موضوعی که باید از زوایای مختلف روانی، فرهنگی و اجتماعی تحلیل شود تا نه تنها ابعاد پنهان آن روشن شود، بلکه چاره ای برای جلوگیری از گسترش بیشتر آن اندیشیده شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که نباید به زور با این ورزشکاران به عنوان الگوی اخلاقی و فرهنگی جامعه برخورد کرد، اما برخی دیگر تنها راه گسستن زنجیره انحطاط اخلاقی و بی فرهنگی را اقدام قاطع برای الگوسازی برای دیگران می دانند. به خصوص ورزشکاران سطح پایین تر. البته با تکیه بر تبیین دقیق دلایل این اقدام و متقاعد ساختن متولیان آن با توجه به آثاری که رواج خالکوبی بر جامعه و بین جوانان می گذارد.

به نظر می رسد نظارت لازم از سوی اتحادیه فوتبال و نهادهای فرهنگی بر ورزشکاران و این اقدامات به درستی انجام نمی شود.

از سوی دیگر، می‌توان با یادآوری الگوهای اخلاقی ورزش جهانی که این عمل را محکوم می‌کند، به رفع آن کمک کرد. بسیاری از بازیکنان برجسته جهان از جمله کریستیانو رونالدو آنها بارها در مصاحبه های مختلف از مخالفت خود با خالکوبی صحبت کرده اند که رونالدو همیشه اهدای خون را یکی از افتخارات خود می داند زیرا افرادی که روی بدن خود خالکوبی می کنند نمی توانند این کار را انجام دهند.

از یک خالکوبی

نمونه های زیادی از برخورد با چهره های مطرح ورزشی جهان در تاریخ ثبت شده است که می توان از آنها الگوبرداری کرد.

زمانی که دکترجووید بکهام اسطوره تیم فوتبال منچستریونایتد است او با واکنشی تند مدل موهای عجیب خود را فاش کرد سر الکس فرگوسن او آنقدر روبرو شد که این بازیکن مجبور شد سرش را بتراشد تا فرگوسن به او اجازه بازی بدهد. این اتفاق در فوتبال بریتانیا افتاده است و آن را در قلب فرهنگ غربی و اروپایی قرار می دهد و نشان می دهد که مردم سراسر جهان به رفتار عجیب و غیرعادی بازیکنان خود که به عنوان الگو در بین جوانان شناخته می شوند، واکنش شدیدی نشان می دهند.

از یک خالکوبی

اما در فوتبال ایران و در سال های گذشته این موضوع به خوبی رصد شده است، اما اکنون شاهد بی تفاوتی متولیان ورزش در ترویج این فرهنگ غلط و گرایش روزافزون ورزشکاران و فوتبالیست های شناخته شده و حتی گمنام هستیم. خالکوبی . این عادی سازی است به طوری که بسیاری از بازیکنان این مسیر را با آن اشتباه گرفتند و شامل آن شد.

از یک خالکوبی

اشکان دهجا او در زمان حضور کارلوس کی روش از فرهنگ آلمانی وارد فوتبال ایران شد و با اصرار مسئولان فرهنگی همیشه خالکوبی های خود را پنهان می کرد، هرچند خالکوبی های غیراخلاقی و نمادهای عجیب و غریب نداشت و بازیکن دورگه به ​​حساب می آمد، اما نظارت ها بالا بود. متأسفانه این موضوع در فوتبال ایران رها شده است و به گفته کارشناسان خطری جدی و جبران ناپذیر برای آینده بچه های ایرانی است اگر به زودی به این فرهنگ رسیدگی نشود، جوانان ایران اسلامی بیشتر با این ضد برخورد خواهند کرد -فرهنگی و ضد ارزشی و از جمله نمونه هایی است که به ناحق در فوتبال ایران الگو قرار داده و از آن تقلید خواهند کرد.

از یک خالکوبی

به نظر می رسد با توجه به گسترش بیش از حد این ضدفرهنگ در بین ورزشکاران به عنوان الگوهای اخلاقی و فرهنگی جوانان جامعه، توجه به این موضوع در سریع ترین زمان ممکن از سوی مسئولان فوتبال برای جلوگیری از بروز بیشتر آن ضروری است. .

این ناهنجاری رفتاری به جایی رسیده است که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز پاسخ جالبی به خالکوبی آرمن سهرابیان داد و اعلام کرد که نمی داند این خالکوبی زنی شیطان است یا خون آشام!

شایان ذکر است که فرهنگ خالکوبی در بین ورزشکاران در چند سال گذشته واقعاً گسترش نیافته است، اما به نظر می رسد گسترش آن در طول سال ها باعث شده است که تقریباً در تمام ورزش ها مانند یک ویروس جدی و همه گیر به سرعت باورنکردنی رخ دهد.

با این تفاسیر به نظر می رسد تا زمانی که در فرهنگ سازی با این ضد ارزش مغایر با فرهنگ و اعتقادات کشورمان برخورد قانونی نشود، آسیب های فرهنگی بدتری به نسل جوان ما وارد خواهد شد. به گفته بسیاری از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی، دوران تسامح این افراد به پایان رسیده است و شاید لازم باشد اقدامات جدی تری برای جلوگیری از این اتفاقات با بازیکنان صورت گیرد و به سادگی خالکوبی آنها توسط فدراسیون فوتبال پوشانده و پاک شود. مواجهه با مشکل کافی نیست.

خالکوبی ریشه تاریخی دارد

حسن قرایاقزندی وی در گفت و گو با میزان، با بیان اینکه خالکوبی منشأ تاریخی دارد و در برهه های مختلف تاریخ جهان بر روی بدن افراد نقاط مختلف جهان حک شده است، اظهار داشت: خالکوبی برای اهداف مختلفی از جمله انجام می شود. تسکین درد، شناسایی زندانیان، قدرت نمایی و نوعی آرایش زن و مرد متاسفانه انجام شد عدم نظارت صحیح بر فضای رسانه ای و مجازی فرهنگ خالکوبی در ورزش را در کشور ترویج و رواج داده است. نوجوانان و جوانان ما از سنین پایین این رفتارها را در ناخودآگاه خود ثبت می کنند. وقتی دوربین های ما یک بازیکن خالکوبی را برجسته می کند و وقتی آدامس با خالکوبی (نشان) برای جوانان تولید می شود، نباید انتظار داشته باشیم که این فرهنگ در کشورمان در بین فوتبالیست ها و جوانان ترویج نشود!

از یک خالکوبی

خالکوبی نمادهایی است که بازیکنان فوتبال نمی شناسند!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: قبل از برخورد با فوتبالیستی که خالکوبی نامناسب دارد، باید با فردی که خالکوبی بازیکن را بزرگ کرده و عکس گرفته است برخورد کرد و با این کار ورزشکار کار خود را در فضا انجام داد. و آن را به عموم مردم گسترش دهد، زیرا ممکن است برخی افراد تشویق شوند ورزشکاران به طور غیرمستقیم این کار را انجام می دهند تا در فضای عمومی ورزش ویروسی شوند. خالکوبی ها نمادهایی هستند که گاهی اوقات معانی خوبی ندارندمتأسفانه اکثر ورزشکاران ما از این نمادهای خالکوبی شده روی بدن خود آگاه نیستند.

از یک خالکوبی

خالکوبی و تبلیغات خالکوبی بسیار زیاد است، اما سانسور وجود ندارد!

دانشیار گروه روانشناسی ورزشی دانشگاه تهران تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم برای خالکوبی زیاد است و نظارت جدی بر فضای مجازی وجود ندارد و باید یک نظارت علمی و علمی وجود داشته باشد. راه حل ابتکاری برای مقابله با این فرهنگ که با باورهای کشورمان در تضاد است، بیایید به فکر راه حل باشیم. اول از همه، ما باید با ورزشکارانی که خالکوبی می کنند به صورت خصوصی مصاحبه کنیم و از طریق دانش فعلی روانشناسی ورزشی دلایل این اتفاق را دریابیم. ریشه خالکوبی روی بدن هر فردی با فرد دیگر متفاوت است هر فردی در زندگی اخلاق و شرایط منحصر به فرد خود را دارد و طبیعی است که دلیل گرایش هر فردی به سمت خالکوبی با فرد دیگر متفاوت باشد.

هر کسی که خالکوبی می کند آدم بدی نیست

الغرایزوندی گفت: هر کسی که خالکوبی می کند لزوماً یک فرد بد یا مجرم نیست ما نباید با این حادثه برخورد غیرعلمی و خشونت آمیز داشته باشیم زیرا نتیجه عکس خواهد بود و تبدیل به حالت مقاومت و مبارزه می شود. ما باید با ساخت مستندهای چند قسمتی از تجربه خالکوبی‌هایی که همراه ما هستند و انتشار آن‌ها از طریق تلویزیون، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی تلاش کنیم تا آگاهی جوانان و ورزشکاران را افزایش دهیم. باید در مورد مدل های جهانی مانند کریستیانو رونالدو خالکوبی را در فضای عمومی جامعه گسترش دهیم. ما باید به جوانان بگوییم راجر فدرر، رافائل نادال، زین الدین زیدان بسیاری از ورزشکاران برتر دنیا خالکوبی ندارند و این کار را ناشایست می دانند، بنابراین ورزشکار ما در ذهن خود فکر نمی کند که انجام این عمل باعث بزرگ شدن او می شود یا باعث می شود در جامعه به او نگاه متفاوتی شود و بداند که این کار عمل واقعا مناسب نیست در مرحله بعد، روانشناسان ورزشی باید از نزدیک و شفاف با ورزشکاران صحبت کنند، زیرا خالکوبی ریشه در مشکلات شخصی ورزشکاران دارد و آنها می خواهند “وجود” خود را ثابت کنند.

از یک خالکوبی

بازیکنان فوتبال الگو هستند و باید مراقب باشند

وی ادامه داد: پیشنهاد من به کمیته اخلاق و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال این است که با این جریان و فرهنگی که اخیراً در ورزش ما رایج شده و عادی خواهد شد، برخورد موثر و به گونه ای باشد که این امر را فراهم کند. . نباید به نتیجه معکوس منجر شود و ورزشکار در صورتی که می خواهد بگوید این اقدام نامناسب است باید جلوی دوربین ها حاضر شود و از آن ابراز پشیمانی کند. دیدن تصاویر خالکوبی بازیکنان فوتبال تاثیر بسیار بد و مستقیمی بر روی افکار و روانشناسی کودکان و نوجوانان ما می گذارد. چون می بینند که بازیکنان لیگ برتر انگلیس الگوهای بسیار خوبی هستند و همین باعث می شود به تقلید از رفتار بازیکنان فوتبال ادامه دهند و معتقدند با این کار بزرگ می شوند یا بدنشان زیباتر یا حتی جذاب تر می شود. و اصلا متوجه عوارض و بدی های آن نمی شوند!

“بیان هویت”، “زیبایی شناسی” و دلایل بسیاری بر روی خالکوبی بازیکنان فوتبال تاثیر دارد

مشاور تیم های ملی ورزش ایران خاطرنشان کرد: احساس جلب توجه و نیاز به برجسته شدن یکی از دلایل متعددی است که یک فوتبالیست یا ورزشکار به خالکوبی روی می آورد. بیان هویت و زیبایی شناسی نیز از دیگر مباحث روانشناسی در این زمینه است. ورزشکار می خواهد هویت خود را از طریق خالکوبی نشان دهد. او می خواهد با یک نماد نشان دهد که یک جنگجو است، قوی است یا حتی با نمادهای مختلف جنسیت خود. برخی از ورزشکاران ما به خالکوبی از نقطه نظر مقاومت نگاه می کنند. آنها احساس می کنند که تحمل ضربه های متعدد سوزن نوعی قدرت است. برخی از آنها هنگام خالکوبی احساس آرامش می کنند و ریشه های افسردگی در درون آنها دیده می شود که گاهی اوقات خطرناک است. برخی از آنها می خواهند با ورزشکاران دیگر ترکیب شوند و شبیه یکدیگر باشند و معتقدند که با این کار در بین جامعه برجسته می شوند.

ما شاهد ظهور یک «مجتمع آدونیس» در بین فوتبالیست ها هستیم

وی ادامه داد: اکثر بازیکنان مرد فوتبال نسبت به بدن و بدن عضلانی خود وسواس دارند به همین دلیل به آن … مجموعه آدونیس می گویند و ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که «مجتمع آدونیس» در بین جوانان کشور گسترده شده است و آن محدودیت های قبلی دیگر وجود ندارد. آدونیس از اساطیر یونان باستان بود او را مردی بسیار جوان و زیبا می دانند که دلیل نامگذاری این مجموعه است.

از یک خالکوبی

پخش مستند و آموزشی برای خانواده ها راهکاری برای مقابله با فرهنگ خالکوبی ساختگی

این مدرس دانشگاه افزود: والدین باید در تربیت فرزندان و تربیت فرزندان آموزش ببینند; اگر نوجوان آنها از اختلال روانی رنج می برد، حتما دچار مشکلات روحی و روانی می شود و نباید همه تقصیرها را به گردن قانونگذاران و رسانه ها بیندازیم، باید خانواده ها و رسانه ها با پخش مستندهای مثبت از این اتفاق جلوگیری کنند. جلوگیری از واکنش های منفی انجام تبلیغات سنگین و مفید علیه این فرهنگ غلط.

باید گفت؛ فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران با دعوت از آرمن صحرابیان به کمیته اخلاق قول داد که به طور جدی به این موضوع رسیدگی کند. باید دید کار کمیته انضباطی و کمیته اخلاق در برخورد با فوتبالیست ها چگونه خواهد بود و اگر با این اتفاق که در فضای ورزش گسترش یافته برخورد جدی نشود شاهد بروز و ظهور آن خواهیم بود. در ورزش های دیگر نیز. این گونه رفتارهای ضد ارزشی بر فرهنگ ایرانی اسلامی و تمدن هزاران ساله کشورمان سایه افکنده است و لازم است هر چه سریعتر بسته های آموزشی و مستندهای فرهنگی در این زمینه منتشر شود.

گزارش: سینا بیدمشکی

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *