ارائه خدمات تشخیصی و درمانی رایگان جذام در شبکه بهداشت

تبلیغات بنری


معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: برخلاف تصور عموم، 90 تا 95 درصد افراد هرگز به جذام مبتلا نمی شوند، یعنی اکثر افراد مصونیت ذاتی نسبت به جذام دارند، یعنی حتی اگر میکروب ها از این بیماری وارد نمی شوند و قادر به پاتوژنز نیستند.

یورنا – به گزارش ویپدا، در اطلاعیه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت آمده است: مخزن جذام انسان است و از آنجایی که درمان بیماری قطعی، در دسترس و رایگان است و از طرفی و در از یک طرف، این بیماری فقط در داخل سلول های زنده بدن میزبان می تواند گسترش یابد، حیات داشته باشد و تولید مثل کند، وقتی از بدن خارج شود، از بین می رود. این بیماری یکی از کم مسری ترین بیماری ها محسوب می شود و خطرناک محسوب نمی شود.

آمار جذام در جهان

خوشبختانه از زمان معرفی درمان قطعی جذام در سال 1981، کاهش 95 درصدی شیوع این بیماری در جهان مشاهده شده است و از آن زمان تاکنون 18 میلیون نفر بهبود یافته و از 4 میلیون معلولیت ناشی از جذام پیشگیری شده است. جهان جهان

جمهوری اسلامی ایران از سال 1371 وارد مرحله ریشه کنی شده است. تعریف بین المللی از بین بردن جذام «کاهش ابتلا به بیماری به کمتر از یک مورد در ده هزار نفر» است. سازمان بهداشت جهانی همه کشورها را موظف کرد “برای رسیدن به مرحله حذف جذام و حرکت در جهت ریشه کنی این بیماری تلاش کنند.”

آمار جذام در ایران

با توجه به آمار جذام سال 1402 هجری قمری در کشورمان 9 بیمار جدید جذام به ثبت رسید. از این تعداد 6 نفر ایرانی و 3 نفر افغانی هستند. شایان ذکر است در 10 سال گذشته الگوی بیماری و نسبت بیماران به تفکیک ملیت تغییری نکرده است و به طور متوسط ​​سالانه 25 تا 30 درصد موارد در کشورهای غیرایرانی شناسایی می شود. این بیماران مانند سایر اعضای جامعه خدمات تشخیص، مشاوره و درمان بیماری جذام را رایگان دریافت می کنند. لازم به توضیح است که این موارد بسیار محدود جذام با ملیت افغانی همواره از نظر رعایت درمان مداوم، مسئولانه و بسیار منظم بوده است و از این رو در حال حاضر مشکلی در رابطه با جذام در جمعیت مهاجر و همچنین جامعه میزبان وجود ندارد. . .

جذام، یک بیماری قابل درمان

جذام یک بیماری کاملاً قابل درمان است که از باکتری های میله ای شکل و با دمای مناسب برای رشد باکتری ها یعنی 30 تا 33 درجه منشاء می گیرد و علائم اولیه بیماری نیز در این بافت ها ظاهر می شود. علت این بیماری تنها به دو هفته زمان نیاز دارد تا در سلول های زنده بدن میزبان تکثیر و تکثیر شود. بنابراین، از زمانی که باکتری جذام وارد بدن می شود تا زمانی که علائم بیماری ظاهر شود، به طور متوسط ​​سه تا پنج سال طول می کشد. تظاهرات بالینی بیماری معمولاً با یک یا چند لکه پوستی بی ضرر شروع می شود که با درد، خارش یا لایه برداری همراه نیست و به تدریج ظاهر می شود. به همین دلیل اغلب متوجه این لکه ها نمی شوند و حتی اگر در قسمت هایی از بدن که برای فرد قابل رویت نیست ظاهر شوند، ممکن است فرد اصلا متوجه آن ها نشود و خود به خود بهبود یابد یا سال ها بعد بیماری ایجاد شود. . برای تشخیص وقوع ناتوانی های ناشی از آسیب به اندام های محیطی. اما باید بدانیم که جذام هرگز کشنده نیست، بلکه افرادی که به آن مبتلا می شوند بر اثر کهولت سن یا مشکلات دیگر می میرند.

خدمات رایگان جذام در کشور

در ایران سیستم ارجاع به منظور ارائه خدمات تشخیصی و مشاوره ای با کیفیت برای مراقبت از بیماران جذامی طراحی و ایجاد شده است. عرضه سالیانه داروهای ضد جذام از طریق سازمان بهداشت جهانی انجام می شود و داروها به صورت رایگان در نزدیکترین محل سکونت به بیماران تحویل داده می شود. سایر خدمات تشخیصی نیز در کشور رایگان است. تماس بیماران مبتلا نیز به صورت رایگان آزمایش می شود.

به منظور ارتقای مهارت های تشخیصی متخصصان پوست، عفونی، پزشک خانواده، کارشناسان علوم آزمایشگاهی تشخیص جذام، بهورزان و پیراپزشکان دوره های آموزشی و بازآموزی به طور مستمر در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار می شود.

به منظور آموزش عموم مردم از طریق پوستر، بروشور و فیلم آموزشی در مراکز بهداشتی درمانی، روزنامه ها و رسانه ملی این امر انجام شده است، اما برای ارتقای آموزش و آگاهی عمومی و ارتقای نگرش عموم مردم نسبت به این بیماری، همکاری با همه رسانه های فیزیکی و مجازی مورد نیاز است و ما اعتماد مردم را داریم.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *