ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش «یورنا» به نقل از یورنا، شخبوت نهیان آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات امروز دوشنبه در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با اشاره به جنگ غزه گفت: «تخلفات جدی تشدید درد و رنج بشری منجر به نابودی چندین دهه پیشرفت شده است و باعث آوارگی گسترده و ایجاد بحران های گسترده در نوار غزه یا جنگ های دیگر در سودان و اوکراین و بحران های جاری در یمن، سوریه شده است. لیبی، ساحل، افغانستان، میانمار، هائیتی و سایر کشورها مسئولیت را بر دوش کشورهای مربوطه و کشورهای همسایه افزایش دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (WAM)، وزیر امور خارجه امارات افزود: باید به خاطر داشته باشیم که حتی جنگ ها نیز قوانینی دارند. طرفین باید به قوانین بین المللی از جمله حقوق بشر بین المللی احترام بگذارند.

وی تاکید کرد: باید در غزه آتش بس فوری و دائمی برقرار شود، دسترسی سریع، کامل و بدون قید و شرط به کمک های بشردوستانه در سطح وسیع فراهم شود و اسرا آزاد شوند. قطعنامه های شورای امنیت نیز باید اجرا شود. ما باید در واکنش به تحولات سریعی که منطقه را تهدید می کند، عاقلانه عمل کنیم.»

جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان
شخبوط نهیان آل نهیان با اشاره به تشدید تنش ها و گسترش جنایات رژیم صهیونیستی علیه لبنان گفت: واضح است که آنچه ما نسبت به آن هشدار دادیم اکنون خارج از کنترل ماست. وی افزود: ما متاسفیم که جنگ در حالی به لبنان سرایت کرده است که امیدوار بودیم در جنگ غزه به توافق آتش بس دست یابیم.

وی در خصوص بی توجهی به نهادهای قضایی بین المللی گفت: بی توجهی به تصمیمات و نظرات مشورتی صادره از عالی ترین نهاد قضایی در سازمان ملل، دیوان بین المللی دادگستری، غیرقابل قبول است در مورد غزه، ما باید از امنیت منطقه ای و بین المللی محافظت کنیم، از جمله امنیت کشتیرانی بین المللی، مسیرهای تجاری و منابع انرژی رنج مردم برای رسیدن به اهداف سیاسی خود

وزیر تام الاختیار امارات متحده عربی درباره تلاش های آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی گفت: ما همچنین به حمایت از آنروا که نقشی حیاتی در غزه ایفا می کند، ادامه می دهیم برای آوردن پرتو امید در سایه تاریک جنگ.»

تشکیل دولت فلسطین و راه حل دو دولتی
شخبوط نهیان با تاکید بر راه حل دو کشوری تاکید کرد: اگر بخواهیم به دور باطل موضوع فلسطین که هفت دهه است ادامه دارد پایان دهیم، باید گام های ملموسی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی بیت المقدس برداریم. اساس دو دولت است.» راه حل دولتی نیز باید در نظر بگیریم که یک هیئت بین المللی موقت در نوار غزه برای رسیدگی به بحران انسانی، برقراری نظم و قانون، و اتحاد مجدد غزه و کرانه باختری تحت تشکیلات خودگردان فلسطینی، این امکان را به تشکیلات خودگردان فلسطین بدهد اصلاحات، برای برداشتن گام های محکم در جهت دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع و عادلانه برای مسئله فلسطین، کشور من معتقد است که فلسطین که چند هفته پیش در این سالن نشسته بود، مانند هر کشور دیگری، شرایط عضویت کامل در آن را برآورده کرده است. این سازمان سزاوار است که توسط همه کشورها به عنوان یک کشور کاملاً مستقل به رسمیت شناخته شود.

جنگ اوکراین
وزیر امور خارجه امارات در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به جنگ اوکراین گفت: در اوکراین آثار جنگ کنونی از دریاها و قاره ها فراتر رفته است. بنابراین، یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای پایان دادن به این درگیری که دو قطبی شدن جهانی را تشدید کرده، بحران پناهندگان و زندانیان را ایجاد کرده و امنیت غذایی جهانی را تحت تأثیر قرار داده است، ضروری است.

وی در مورد تبادل اسرا بین روسیه و اوکراین با میانجیگری امارات متحده عربی گفت: کشورم از طریق تعامل مستمر با همه طرف ها، با میانجیگری بین فدراسیون روسیه و اوکراین به آزادی نزدیک به 2000 زندانی کمک کرد. وی افزود: ما به فشار برای مذاکره، کاهش تنش و حمایت از بهبود و بازسازی ادامه می دهیم.

ادعاهای مربوط به جزایر ایرانی

وزیر امور خارجه امارات در سازمان ملل با تکرار ادعاها در خصوص جزایر سه گانه ایرانی گفت: ما همچنان از ایران می خواهیم که به درخواست های مکرر ما برای حل این موضوع از طریق مذاکره مستقیم یا از طریق دیوان بین المللی دادگستری پاسخ دهد. “

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیشتر آنچه در بیانیه مشترک روسای جمهور آمریکا و امارات در دومین روز از مهرماه 1403 در خصوص سه جزیره ایرانی تنب برج، تنب کوچ و ابوموسی.

الکنانی تاکید کرد: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک خاک و تمامیت ارضی ایران هستند و هرگونه اظهارنظر از طرف ثالث در مورد آنها کاملاً باطل و مردود است.

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه افزود: تکرار ادعاهای بی اساس امارات در خصوص جزایر سه گانه ایرانی و صدور بیانیه های سیاسی از سوی این کشور با سایر طرف ها بی اساس است و تاثیری بر وضعیت حقوقی این جزایر متعلق به ایران ندارد. و اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر مذکور.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *