احتمال وجود سیاه‌چاله‌های کوچک درون سیارک‌ها و سیارات

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری یورنا؛ نمونه اولیه سیاهچاله ها (PBHs) یکی از موضوعات داغ در نجوم و کیهان شناسی است. تصور می‌شود که این سیاه‌چاله‌های فرضی اندکی پس از انفجار بزرگ از چگالی غیرعادی ذرات زیراتمی به وجود آمده‌اند و در اثر فروپاشی گرانشی به وجود آمده‌اند. در حال حاضر، سیاهچاله های اولیه کاندیدای ماده تاریک و منبع احتمالی امواج گرانشی اولیه هستند. اما تا به امروز نمونه خاصی از چنین سیاهچاله هایی مشاهده نشده است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که ستاره‌های دنباله اصلی، ستاره‌های نوترونی و کوتوله‌های سفید ممکن است سیاهچاله‌های اولیه کوچکی را در مرکز خود داشته باشند که به آرامی گازهای داخلی آنها را مصرف می‌کنند.

در یک مطالعه جدید، تیمی از فیزیکدانان این ایده را گسترش دادند و پیشنهاد کردند که می‌توانیم به درون اجرام مانند سیارک‌ها و قمرها نگاه کنیم تا سیاهچاله‌های اولیه کوچک را پیدا کنیم، یا از صفحات فلزی بزرگ برای تشخیص نشانه‌های عبور آنها استفاده کنیم.

این تحقیق توسط د چانگ دای، فیزیکدان دانشگاه ملی دونگ‌هوا در تایوان و مرکز آموزش و تحقیقات کیهان‌شناسی و اخترفیزیک در دانشگاه کیس وسترن رزرو، و دژان استویکوویچ، فیزیکدان در گروه فیزیک ذرات پرانرژی و کیهان‌شناسی انجام شد. در دانشگاه کیس وسترن رزرو. دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو.

مقاله مربوط به نتایج این تحقیق اخیراً به صورت آنلاین منتشر شده است و برای انتشار در مجله Physics of the Dark Universe در دست بررسی است.

محققان نشان دادند که اگر یک سیاهچاله اولیه کوچک از ماده جامد عبور کند، یک تونل مستقیم به اندازه نصف قطر سیاهچاله ایجاد می کند. به عنوان مثال، یک سیاهچاله با جرم 23^10 گرم از تونلی با شعاع 0.1 میکرون خارج می شود. انرژی این سیاهچاله ها زیاد است، اما انرژی ای که به ماده آزاد می کنند بسیار ناچیز است. به گفته استویکوویچ، چنین سیاه چاله ای می تواند بدون اینکه ما متوجه شویم از بدن انسان عبور کند، زیرا بافت های بدن انسان خاصیت ارتجاعی بسیار کمی دارند.

اگرچه این احتمال وجود دارد که هیچ سیاهچاله ای کشف نشود، اما در صورت موفقیت، این کشف می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد کیهان شناسی و ماده تاریک ارائه دهد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *