آملی لاریجانی: ۴۰ بند FATF در کشور در حال اجرا است – یورنا
به گزارش یورنا، به نقل از: آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش خصوصی گفت: جمعی از نخبگان اقتصادی و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مسائل حوزه اقتصادی و مسائل مربوط به مصوبات تشکیل شد. به مجلس قبل از اتمام کار مجمع نظارت شد و اگر مشکلی پیش می آمد طبق برنامه بسیار مهم مقام معظم رهبری کار به نحو احسن ادامه می یافت.
وی افزود: بر اساس تدبیر رهبر انقلاب، چنانچه مرجع عالی نظارت بر مجتمع تشخیص راه ها در تصمیمات مجمع تشخیص اشکالی در سیاست های کلی و یا مغایرت با آن ها پیدا کند، مراتب را اعلام خواهد کرد. موضوع به مجلس نمایندگان شورای نگهبان. بر اساس بند 2 اصل 110 قانون اساسی که موضوع نظارت بر حسن اجرای کلیه سیاست های ابلاغی را مقرر می دارد.
رئیس شورای نگهبان رژیم گفت: سیاست های کلی نظام و موضوع نظارت بر آن از مهم ترین اجزای قانون اساسی است. بند اول ماده 110 که وظایف و اختیارات رهبری را مشخص می کند. وی به موضوع تدوین سیاست های عمومی و ابلاغ آن توسط رهبر انقلاب اشاره می کند و در بند دوم نظارت بر اجرای آن را ذکر می کند. در بندهای دیگر این اصل به سایر وظایف و اختیارات رهبری اشاره شده است.
آملی لاریجانی ادامه داد: رهبری نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام را در خصوص قوانین و مقرراتی که راهآهن اجرایی کشور محسوب میشود، به شورای عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کردند. سفارش دهید. اگر مصوبات با سیاست ها مشکل داشته باشد به شورای نگهبان ارجاع می شود تا مغایر با قانون اساسی به مجلس برگردد.
وی با بیان اینکه مجلس تا زمانی که اصلاح نشود حق ندارد قوانین مغایر با سیاست های کلی نظام را صادر کند، ادامه داد: این مانع اساسی برای مقابله با سیاست های کلی نظام است یعنی نمی توانند. قانونی را تصویب کنید که با سیاست های کلی رژیم مغایرت داشته باشد. یعنی برای مصوبات مجلس ضمانت اجرایی صددرصدی وجود دارد که با سیاست ها مغایرت نداشته باشد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص تصمیمات خارج از شورای اسلامی و همسویی آن با سیاست های کلی نظام توضیح داد: شورای عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام می تواند خارج از شورای اسلامی تصمیمات دیگری را وارد کند. دسته بندی شورای نگهبان شورای نگهبان فقط انطباق قوانین با قانون اساسی و شرع را مد نظر قرار می دهد و ما در شورای عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام کاری به قانون اساسی نداریم و نظارت انحصاری بر مصوبات آن نخواهیم داشت. مجلس نمایندگان که مغایر با سیاست های کلی رژیم است می توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم.
امیل لاریجانی در ادامه همین موضوع گفت: نمیتوانیم جلوی کار دولت را در این زمینه بگیریم، همانطور که گفتم میتوانیم گزارشی را به رهبری ارائه کنیم. و همچنین به خود آن نهاد اگر مشکل را اصلاح کنید حل می شود وگرنه به رهبری نامه می نویسیم که این نهاد خلاف سیاست ها عمل می کند. در هر صورت، ما اصلاح این تصمیم متناقض را پیشنهاد می کنیم.
وی خطاب به فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در این جلسه حضور داشتند، ادامه داد: این جلسه دعوتی است از شما برای کمک به دولت. ما نیز بخشی از دولت هستیم و مجموعه ای از وظایف داریم که می توانید به ما کمک کنید. یکی از وظایف ما تدوین سیاست های کلی نظام است. وظیفه دیگر ما رسیدگی به اختلافات شورای نگهبان است و در نهایت موضوع محل اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رسد و حرف آخر را می زند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص به موضوعات مبرم مجلس پرداخت و گفت: نکته پایانی در این اختلافات مجمع تشخیص مصلحت نظام است و اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مورد نظر بدهد نه مجلس و نه نگهبان. شورا می تواند در مورد آن قانون وضع کند. مجلس حق دارد قوانین خود را لغو کند، اما نمی تواند از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام عدول کند. حتی شورای نگهبان هم دیگر قادر به صدور نسخه در این زمینه نیست.
آملی لاریجانی با اشاره به عضویت چندین ساله خود در شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان دیگر حق ورود به تصمیمات شورای تشخیص را نخواهد داشت. حتی خود انجمن هم دیگر نمی تواند از تصمیم خود عدول کند.
وی در بخشی از سخنان خود گفت: گاهی ممکن است در اجرای سیاست های ابلاغی مجمع تشخیص مصلحت نظام مشکلاتی پیش بیاید که خوب است در این موارد تجدید نظر شود و اتفاقاً این یکی از خواسته های مقام معظم رهبری است. وی در آخرین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام به بازنگری در سیاست ها اشاره کرد.
رئیس هیأت بازرسی امکان سنجی سامانه درباره بررسی مصوبات و سیاست های ابلاغی سامانه در هیئت بازرسی امکان سنجی سامانه اظهار داشت: بررسی چگونه انجام می شود، یک کانال اطلاع از واکنش های عملی سیاست هاست، چه ایرادی دارد. تصمیم، خیلی آرمان گرایانه است یا در عمل به واقعیت ها توجه نمی کند.
آملی لاریجانی افزود: شاید سیاست در آن زمان مناسب بوده و اکنون باید تکمیل شود.
وی درباره اقتصاد کشور نیز گفت: این بحث مهمی است که در اوایل انقلاب برخی ها دیدگاه خاصی داشتند هکتار زمین از مردم و در اختیار دولت قرار داد.
رئیس فرهنگستان نتایج نظام در این خصوص افزود: در جریان این نظرات در اوایل انقلاب، مرحوم آیت الله کریمی از شاگردان بزرگ امام خمینی رحمه الله فرمودند: به حضور امام آمدند و اشاره کردند که شما در نجف چنین کاری نکرده اید و به پا خاستید و حرفی نزدید، مثلاً کسی که یک هکتار زمین دارد، یک هکتار را می برد. هکتار و به شخص دیگری بدهید. یعنی عده ای در ذهن داشتند که عدالت اینگونه محقق می شود.
آملی لاریجانی بیان کرد: حضرت آقا در اوایل دهه 60 که رئیس جمهور بودند خطاب به نخست وزیر آن زمان، ملی شدن اقتصاد را به قیمت مردم دانستند و اقتصاد باید در دست مردم باشد. دولت نظارت می کند. بگذارید مردم هر کاری می خواهند انجام دهند.
وی ادامه داد: برخی فکر می کنند که استاد اخیراً به این چیزها اعتقاد داشتند، نه; در همان حال این سخنان را گفتند; اما فشارهایی از سوی یک گروه روشنفکر وجود دارد که برخی از آنها هنوز وجود دارند که به دنبال عدالت هستند و من آنها را متهم نمی کنم. آنها معتقدند اصلاح کشور یعنی اینگونه رفتار کنیم، همه را ببندیم تا از فیلتر ما عبور کنند. به نظر من این یک مشکل بسیار بزرگ در کشور است و باید حل شود.
رئیس شورای فعال سازی سامانه، ملی شدن اقتصاد را مغایر با سیاست های کلی نظام دانست و گفت: این اقدام نیز خلاف مصالح عمومی کشور و خلاف شرع نیز است. چون آزادی مردم را محدود می کنیم. زمانی که در شورای نگهبان بودم، هر موضوعی را که مجلس ارجاع میداد، چه در امور عادی بشردوستانه و چه در امور اقتصادی، به هر چیزی که آزادی را محدود میکند و خلاف شرع است، بررسی میکردم.
آملی لاریجانی ادامه داد: در مورد تفسیر اسلامی به صراحت گفتم که اصل آزادی انسان در شریعت اسلام در عمل است و تعریف آن باید در چارچوب موازین شرع یا شئون حکومتی باشد که مصلحتی بر اساس قانون دارد. نیازهای روز؛ چرا باید آزادی مردم را محدود کنیم؟ در مسائل سیاسی و اقتصادی و در بسیاری از سطوح دیگر شاهد دستورالعمل ها و قوانین محدودکننده غیر ضروری هستیم.
وی با تاکید بر اینکه کار مجلس مصلحت اندیشی است، گفت: مصلحت باید مطابق شرع، قوانین اخلاقی، قانون اساسی و اسناد عالی باشد و دلیلی ندارد که آزادی مردم را محدود کنیم. جز در چارچوب مقالات بالاتر و در نظر گرفتن اسناد اولیه، این بحث دیگری است.
رئیس اداره منفعت گرایی خاطرنشان کرد: این حرف ها دلیل فلسفی هم دارد. روزی روزگاری در کشور اعتقاد بر این بود که اگر دولت تمام کارها را مانند یک دولت مارکسیستی به دست بگیرد، همه جا حل می شود، در واقع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاد. دلیل فلسفی آشکاری وجود دارد; شخص بر خود حاکمیت دارد، در صورتی که این امر محدود باشد و اگر چه مالکیت امری امانی است، اما اصل نهاد مالکیت با حرکات شخص در دایره زندگی او مرتبط است.
آملی لاریجانی در بخشی از سخنان خود به تفاوت های اجرایی و عملی مدیران بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: مدیر بخش دولتی ساعت چهار بعد از ظهر به منزل خود برمی گردد در حالی که مدیر بخش خصوصی ساعت 12 ظهر سر کار می آید. لازم است. زیرا مقتضای انسان این است که برای موضوعی کار کند که خود مالک آن را می داند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری سخنان رهبر انقلاب در اوایل دهه شصت در مورد اقتصاد کشور گفت: اگر به سخنان رهبری که از آن زمان تاکنون ریاست جمهوری را بر عهده گرفته است توجه می شد. شرایطی داشته باشید که اینگونه نباشد.
در ادامه جلسه آملی لاریجانی به موضوع استرداد اشاره کرد و افزود: مشکلاتی که دوستان مطرح کردند تا حدی است اما باید بپذیریم که تخلفاتی وجود دارد و این مشکلی که اعتماد را از بین بردیم 100 درصد است. واقعی زمانی که من رئیس قوه قضائیه بودم، پیشنهادی را به آقای روحانی ارائه کردم و آقای جهانگیری هم به طور صد در صد از آن دفاع کرد. و اینکه سرویس های امنیتی همزمان در مورد عملیات استرداد حرفی برای گفتن دارند.
وی ادامه داد: به جای اینکه گروه تحویل 3 یا 5 نفر باشد، سپس دستگاه های امنیتی اعلام می کنند که تخلفی در این تحویل رخ داده است، آن را از یک نفر پس می گیرند و به فرد دیگری تحویل می دهند، همچنین به همین ترتیب انجام می شود. ” «تصمیم به یکباره گرفته شد که اگر تحویل داده شود، همه دستگاه ها نظر بدهند و اگر تحویل داده شد، اینطور اعتماد بخش خصوصی نیست.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه متأسفانه اعتماد به تحویل به بخش خصوصی از بین رفت، افزود: هدف از تحویل به بخش خصوصی محقق نشد، زیرا قرار بود تحویل واقعی شود. بخش خصوصی و من نمی خواهم به آماری که گاهی در بودجه گفته می شود صددرصد درآمدها از محل فروش دارایی های دولت و بخش خصوصی باشد، اما در عمل شاید دو درصد آن اتفاق بیفتد.
آملی لاریجانی در پاسخ به سخنان فعالان بخش خصوصی در خصوص دولتی بودن اصل 44، افزود: اینطور نیست که قانون اساسی در خصوص واگذاری ها به بخش خصوصی نگاه دولتی داشته باشد در سیاستهای عمومی هم آمده است که به غیر از تحویل، میتوان به بخش خصوصی اجازه فعالیت داد و این به معنای بهرهوری و بهرهوری است.
وی درباره مرجع عالی نظارت خاطرنشان کرد: اخیرا شورای ویژه ای برای نظارت و نظارت و ارائه گزارش به مقام معظم رهبری و مراجع تشکیل شد. ما آماده کمک به فعالان بخش خصوصی برای نظارت بر سیاست های کلی رژیم و ارائه پیشنهادات اجرایی برای غلبه بر مشکلات هستیم.
رئیس تحلیل منفعت گرایی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه فضای زورگویی در جهان در دست آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است که در ایجاد برخی از مشکلات کشور ما تأثیر داشته است، گفت: در مورد گروه ویژه اقدام مالی، مسائل رسمی برای انجمن تحلیل سودمندی وجود دارد. یعنی بعد از مدتی که این تاپیک سپری شده میتونیم برنامه ریزی کنیم یا نه؟ می گویند ما قوانین را اجرا می کنیم، پس چرا از آنها بهره نمی بریم؟ نه، FATF یک توافق بین المللی نیست. این یک کسب و کار شرکتی است و ما همه قوانین را برای آن نداریم و حدود 40 مورد از 42 را انجام می دهیم.
وی افزود: در فتفا چهار قانون مادر از ما خواستند که دو قانون اجرا شد و دو قانون اجرا نشد. این کار در پالرمو و CFT انجام نمی شود، من روی این موارد کار کرده ام و شخصا موافقت کردم که پالرمو انجام شود. دلیلش هم از نظر فنی این بود که طبق توافقات بین المللی، ما حق رزرو داریم، چون با ماهیت قرارداد منافاتی ندارد. در پالرمو انگار حق رزرو داشتیم.
رئیس مجتمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به CFT گفت: در CFT به ما حق حمایت داده نشد، آدرس هایی وجود داشت که ممکن است سازمان های بین المللی بخواهند علیه ما اقدام کنند، اما شاید بتوان این موضوع را حل کرد نهادها در حال کار هستند به نظر من امکان رسیدگی به این موضوع وجود دارد، اما آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند وارد شود یا خیر؟ قابل بحث است و بحث مختصری با آقای دکتر انجام شد.
آملی لاریجانی خطاب به فعالان بخش خصوصی که در جلسه حضور داشتند، گفت: فتفا مشکل دارد و می توانید در این مورد نظر دهید آیا پذیرش فتفا تا این حد در فضای تحریم موثر است؟ این موضوع مهمی است، فرض کنید ما FATF و SWIFT را قبول کنیم و حل شود، اما اگر دلار را از ما ببندند، چه کار می کنیم؟
وی ادامه داد: موضوع مهم در FFT این است که آیا الان در شرایط تحریم می تواند به ما کمک زیادی کند یا خیر؟ باید به این موضوع توجه کرد و از توانمندی های فعالان اقتصادی کمک گرفت. ما قبلاً این بحث ها را مطرح می کردیم و از سخت افزار کمک می گرفتیم. هرچند دولت آقای روحانی طرفدار فتفا بود. اینکه می گویند 40 درصد باز می شود خیلی مشخص نبود، آمریکایی ها در این زمینه قانونی عمل نمی کنند و از قدرت و نفوذ خود استفاده می کنند.
رئیس شورای تحلیل کارایی گفت: آمریکایی ها به شرکت های خصوصی که با دولت ما کار می کنند فشار می آورند. در چنین شرایطی، اگر ما هم با فتفا موافق باشیم، میتوانیم به ثمره آن برسیم یا خیر؟ به نظر من این را می توان سنجید که ما درست فکر کنیم و اگر سودش بیشتر از ضررش باشد دوستان ما قطعا مخالف مصلحت نظام نخواهند بود.
آملی لاریجانی با یادآوری اینکه برخی از مخالفان فتاف در شورای تشخیص حضور داشتند، گفت: ملاحظات فنی هم وجود داشت، اما باید مراقب بود که آیا با پیوستن به فتاف از تحریم ها سود می بریم یا خیر؟ و من شنیده ام که سه یا چهار ماده دیگر به 42 در ftft اضافه شده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برای پیوستن به FATF باید وضعیت کلی را که اکنون در آن قرار داریم بسنجیم به طوری که حدود 180 کشور به آن پیوسته اند. باید ببینیم در مورد ما چگونه خواهد بود و آیا آزادی عمل خواهیم داشت؟