آمادگی ایران برای ایجاد پیام رسان مالی مشترک میان کشور‌های عضو بریکس/ استفاده از ارز‌های محلی بستر ساز کاهش سلطه دلار درمبادلات بین المللی

تبلیغات بنری


رئیس بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی روسیه بر ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی بین دو کشور و استفاده از توانمندی نهادهای منطقه‌ای و ارزهای محلی برای پرهیز از تحریم‌های سرکوبگرانه و تسلط دلار بر مالی بین‌المللی تاکید کرد. وی خواستار تشکیل نهادی مشابه «FATF» در میان کشورهای عضو گروه بریکس شد و بر آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات فنی برای عضویت روسیه در اتحادیه بورس آسیا تاکید کرد.

یورنا- به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین که به منظور توسعه روابط پولی و بانکی ایران و روسیه به سن پترزبورگ سفر کرده بود، صبح امروز در همایش مالی روسیه که با حضور خانم خانم روس برگزار شد، شرکت کرد. نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه و جمعی از فعالان اقتصادی این کشور. وی افزود: در حال حاضر کلیه مقررات مربوط به پولشویی در ایران مطابق با قوانین بین المللی رعایت می شود و ایجاد نهادی مشابه FATF در بین کشورهای عضو گروه بریکس فرصت بسیار خوبی برای توسعه همکاری های بانکی است. در میان کشورهای عضو .

فرزین با انتقاد از مراودات سیاسی کارگروه بین المللی (FATF) با ایران و روسیه گفت: در حال حاضر و با توجه به برگزاری اجلاس بریکس به ریاست روسیه، ایران آمادگی دارد از همه ظرفیت ها برای پیشبرد پیشنهادهای مشترک در این زمینه استفاده کند. توسعه فعالیت های بریکس و ایجاد اعضای بریکس سیستم مالی جدیدی را برای روسیه فراهم می کند.

وی موضوع دریافت راهکارهای انتقال وجه و تسویه نقدی را یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث کشورهای بریکس عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اتحادیه بورس آسیا فرصت بسیار مناسبی برای حذف دلار از مبادلات بین کشورهای بریکس است. کشورهای عضو که در حال حاضر کشورهایی مانند هند و پاکستان هستند نیز عضو این اتحادیه هستند. اخیراً بلاروس درخواست عضویت در این اتحادیه را داده است و ما از روسیه می خواهیم به این اتحادیه بپیوندد زیرا این اتحادیه فرصت بسیار خوبی برای توسعه همکاری های ایران و روسیه فراهم می کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تفاهم و گفت‌وگو به تقویت روابط دو کشور کمک زیادی می‌کند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر روابط خوب دیپلماتیک بین رهبران سیاسی دو کشور باعث بهبود روابط اقتصادی شده است. تحت تأثیر قرار گرفته و تقویت شده است. در این راستا در تعاملات دو کشور با کمک رئیس بانک روسیه باید دلار را از مبادلات تجاری حذف کنیم و از ارزهای محلی در پرداخت های بین دو کشور استفاده کنیم.

فرزین با بیان اینکه تمایل رهبران سیاسی ایران و روسیه برای استفاده از ارزهای محلی در مبادلات تجاری جدی است، تصریح کرد: اگر بتوانیم از روبل، یوان، درهم و ریال در مبادلات تجاری بین روسیه، ایران، چین و سایر کشورها استفاده کنیم، بسیار عالی است. . مانع عمده تجارت بین دو کشور برداشته می شود و منجر به تقویت روابط دو کشور می شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور می توانند اشتراکات بیشتری داشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: با انتخاب رئیس جمهور جدید، سیاست های کشور مانند گذشته و در چارچوب توافقات ادامه خواهد داشت و معتقدم ترویج مشترک منافع و فضای در نظر گرفته شده برای سیاست گذاری، پژوهش، آموزش و … یکی از موضوعاتی است که در آینده به توسعه روابط این دو کشور کمک می کند و قطعاً این روابط در دراز مدت تقویت خواهد شد.

فرزین در خصوص همکاری بانک های مرکزی در گروه بریکس گفت: از تلاش های ارزشمند تیم بریکس در بانک مرکزی روسیه بسیار سپاسگزارم. به عنوان یکی از اعضای جدید گروه بریکس، اعلام می‌کنم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت فعال در توسعه جریان‌های کاری موجود و راه‌اندازی پروژه‌های جدید است. به طور کلی می توان گفت که توسعه کانال های پرداخت جایگزین با هدف کاهش وابستگی به دلار آمریکا و زیرساخت های مالی تحت سلطه غرب، انگیزه اصلی تلاش های انجام شده در کشورهای بریکس و میزان موفقیت این کشورها بوده است. ابتکارات به تمایل و علاقه اعضای بریکس برای همکاری و غلبه بر کاستی ها بستگی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تهدیدات ناشی از زیرساخت های مالی غرب زده گفت: امروز تهدیدات ناشی از زیرساخت های مالی غرب تنها مربوط به ایران و روسیه نیست. در سال های گذشته تنها برخی از اقتصادها مانند ایران با فشارها و تهدیدهای خارجی از سوی غرب مواجه بودند، اما امروزه این تهدیدات به راحتی به اقتصاد کشورهای دیگر مانند روسیه نیز سرایت کرده است.

فرزین بر اهمیت استفاده از ارزهای محلی در مبادلات کشورها تاکید کرد و گفت: در سال 2024 و در دوران ریاست روسیه بر گروه بریکس، انتظارات ویژه ای داریم که بانک مرکزی روسیه بر افزایش تدریجی استفاده از ارزهای ملی کشورهای عضو تمرکز کند. . اعضا در روابط بانکی فرامرزی و تلاش برای محدود کردن سلطه ایالات متحده. با توجه به مسیر مالی برجام، مسائل مربوط به گروه ویژه پرداخت بریکس بسیار مهم است. نرم افزارهای مرتبط با این موضوع در نهایت باعث افزایش سرعت، امنیت، شفافیت و کاهش هزینه ها در سیستم های تسویه حساب می شود. طبیعتاً باید به توسعه مکانیزم های سپرده و تسویه همزمان توجه شود.

وی افزود: با توجه به نقش اصلی بانک های مرکزی در نظارت بر مبادلات موسسات اعتباری و در راستای اجرای مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، بر اهمیت ارتقای سطح همکاری های مرکزی کشورهای بریکس تاکید می کنم. بانک های این حوزه باید تلاش کرد تا از عواقب نامناسبی که ترتیباتی مانند FATF بر کشورها تحمیل می کند جلوگیری شود. چنین ابتکاری نیز با توجه به استانداردهای بین المللی کنونی امکان پذیر است و بر نیاز به همکاری سریع، سازنده و موثر بین ناظران تاکید می کند. همچنین به نظر می رسد با توجه به اهمیت موضوع و کارکرد آن در توسعه یکپارچگی مالی بریکس، در آینده باید به جنبه های نظری و عملی این امر توجه بیشتری شود.

فرزین در خصوص تجربه ایران در مواجهه با محدودیت‌های خارجی گفت: ساختار بانکی و نظام مالی بین‌المللی در اواسط دهه 40 و 50 بر اساس ساختار اقتصادی و سیاسی آن زمان طراحی شد. از آن زمان تاکنون جهان به شدت تغییر کرده است. قدرت های جهانی جدیدی ظهور کرده اند که اعضای گروه بریکس را تشکیل می دهند. نظام بانکی و مالی بین المللی نیز باید مطابق با ساختار سیاسی و اقتصادی کنونی جهان تکامل یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از کنترل قدرت های غربی بر نظام بانکی و مالی بین المللی گفت: این امر می تواند ابزار زورگویی در دست غرب باشد. می توان پیش بینی کرد که بعد از ایران دیر یا زود دیگر قدرت های مستقل به دلیل مرکزیت غرب در نظام مالی با چنین محدودیت های خارجی مواجه خواهند شد.

وی گفت: اکنون دنیا متوجه خطرات تمرکز بیش از حد نظام مالی در غرب شده است. این تمرکز باید کاهش یابد. گروه مهمی مانند بریکس باید بیشتر از این تهدید بالقوه آگاه باشند و اتفاقاً بیش از سایرین، توانایی آغاز فرآیندهای بازسازی غیرمتمرکز را داشته باشند که سایر کشورها از آن استقبال می کنند. امروزه، فناوری چنین ابزارهایی را برای تسهیل یک محیط مالی توزیع‌شده‌تر فراهم می‌کند. فناوری دفتر کل توزیع شده ممکن است به طراحی سیستم مالی بین‌المللی توزیع‌شده‌تر کمک کند.

سیاست های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی همزمان رشد نقدینگی، تورم و رشد اقتصادی را کنترل کرد

رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه به تشریح سیاست های بانک مرکزی در راستای مهار تورم و حمایت از رشد پرداخت. رشد نقدینگی و کنترل خلق پول توسط بانک ها در سال های اخیر. در این راستا بانک مرکزی سیاست های نظارتی بر بودجه برخی بانک ها را پیگیری کرد. در نتیجه این رویکرد، رشد نقدینگی طی دو سال و نیم گذشته تقریباً با 40 درصد کاهش به 24.3 درصد رسیده است. همچنین با اجرای این سیاست ها نرخ تورم نقطه به نقطه از 59 درصد به 35 درصد کاهش یافت و با ادامه برنامه ها امیدواریم این شاخص وارد کانال 20 درصدی شود.

فرزین در خصوص حمایت بخش تولید از رشد اقتصادی گفت: برای کمک به رشد اقتصادی باید اقدامات موثری در جهت بهبود تامین مالی تولید از طریق تداوم و بهبود تامین سرمایه در گردش بنگاه های صنعتی و همچنین تامین مالی توسعه و توسعه انجام شود. پروژه های فناورانه از طریق تسهیلات، اقدامات موثری در زمینه بانکداری و توسعه ابزارهای زنجیره تامین مالی مانند انواع اوراق بهادار انجام شده است.

وی در خصوص نتایج حمایت از تولید در راستای بهبود رشد اقتصادی گفت: بر اساس آمارهای اولیه برای سال 2024، تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی بدون نفت (به قیمت ثابت سال 1395) نسبت به سال قبل از آن 4.5 و 3.6 درصد رشد داشته است. به ترتیب نسبت به سال قبل. این در حالی است که گروه نفت، صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی به ترتیب 14.7، 4.5، 3.8 و 0.2 درصد رشد داشته اند. لازم به ذکر است که دستیابی به رشد اقتصادی مثبت در 16 فصل متوالی گذشته حاکی از ادامه رشد قابل قبول فعالیت های اقتصادی در کشور است.

وی با بیان اینکه ایران در سال 2023 به نرخ رشد 5 درصدی دست یافت، گفت: این نرخ بالاترین نرخ رشد اقتصادی در بین کشورهای منطقه است و ایران را در بین 10 نرخ رشد جهانی در سال جاری قرار می دهد، در حالی که در این زمینه شاهد یک رشد اقتصادی بودیم. کاهش نرخ تورم از 59 درصد به 23 درصد

فرزین درباره روند سرمایه گذاری توضیح داد: پس از یک دوره پر فراز و نشیب، از سه ماهه دوم سال 2022 تا سه ماهه چهارم سال 2023، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (به قیمت های ثابت سال 1395) در تمام فصول مثبت و باثبات بوده است. تشکیل سرمایه در ماشین آلات از سه ماهه دوم 1399 تا سه ماهه چهارم 1402 رشد مثبت مستمری را تجربه کرد. در سال 1402 هجری شمسی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ساختمان‌ها به ترتیب با رشد 7.2، 7.9 و 7.1 درصدی نسبت به سال قبل همراه بود. بهبود و ادامه رشد وضعیت سرمایه گذاری منجر به افزایش ظرفیت تولید و رشد اقتصادی در سال های آینده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به قابلیت های ایجاد شده در حوزه فناوری در توسعه بانکداری نوین تصریح کرد: در حال حاضر تنها 1.5 درصد از مبادلات اقتصادی در ایران با استفاده از اسکناس انجام می شود و بیشترین پرداخت ها از طریق … توانمندی های خوبی در حوزه بانکداری الکترونیکی ایجاد شده است.

وی افزود: در همین راستا اخیراً بانک مرکزی از طرح آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش در خلیج فارس رونمایی کرد که توسعه این فناوری تاثیر خوبی در تسریع مبادلات پولی خواهد داشت.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *