آمادگی استان‌ها برای میزبانی شایسته از زائران دهه پایانی ماه صفر

تبلیغات بنری


رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری وزارت فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی گفت: ستاد اجرایی خدمات مسافرتی تمامی استان های سراسر کشور به ویژه پنج استان سمنان، گلستان و خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی میزبان زائران تا پایان صفر ماه آینده هستند.

یورنا – به گزارش روابط عمومی معاونت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، علی اصغر شلابفیان که با اعلام این خبر، گفت: در حال حاضر ستاد اجرایی خدمات سفر در تمامی استان ها به ویژه سمنان، استان های گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در دهه پایانی صفر آماده میزبانی از زائران هستند، فعال و با آمادگی کامل.

وی افزود: با توجه به اینکه این ایام با آخرین ماه تعطیلات تابستانی مصادف شده است، هر فرمانداری با ایجاد هم افزایی و تعامل بین دستگاه ها ضمن ارتقای سطح خدمات، گسترش نظارت و اندکی بر نیازهای مبرم گردشگران و زائران، می افزاید. به منظور تهیه برنامه ها و رویه های اجرایی متعدد و متنوع برای میزبانی از مسافران.

به گفته رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر، حداکثر بهره برداری از امکانات و زیرساخت های اقامتی در استانداری ها و آمادگی لازم برای اسکان اضطراری در مشهد، نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، تامین مواد اولیه و تامین خدمات مسافرتی و ایاب و ذهاب علاوه بر ارائه خدمات مناسب به زائران و گردشگران از مهم ترین موضوعات و برنامه هایی است که در استانداری ها اجرا می شود.

افزایش کمی و کیفی خدمات ارائه شده به زائران در سراسر استان سمنان

بهمن ایکلی مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع سنتی استانداری سمنان در تشریح اقدامات انجام شده برای میزبانی از زائران در پایان ماه صفر به عنوان یکی از فرمانداری ها در مسیر دولت قرار دارد. تشریفات و مصوبات ستاد اجرایی خدمات سفر از جمله آماده سازی تمامی دستگاه های اجرایی ستاد در راستای ارائه خدمات است و مطلوب است عزاداران و زائران عمره می توانند از ظرفیت تمامی مساجد روستاهای محورهای مواصلاتی به صورت شبانه روزی بهره برداری کنند. بازدید میدانی از پیشرفت خدمات و وضعیت مراکز اقامتی، تامین سوخت مورد نیاز جایگاه ها در ایام حج و تشدید نظارت بر وضعیت مجتمع های خدماتی بین راهی و ده ها اقدام در این زمینه.

تعاملات بین بخشی استان خراسان شمالی در ارائه خدمات به زائران در دهه پایانی صفر

علی مستوفیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان شمالی نیز به تشریح اقدامات انجام شده برای میزبانی از زائران در تعطیلات آخر ماه صفر از جمله همکاری سایر دستگاه های اجرایی در استقبال از گردشگران و مواردی از جمله تکمیل آن پرداخت. و تجهیز سرویس های بهداشتی مساجد و نمازخانه های سر راه و شناسایی مکان های حادثه خیز تشکیل موکب ها و تجهیز مدارس در مسیر برای اسکان زائران امام رضا (علیه السلام) و نیز تامین نیازهای مختلف از جمله سرویس بهداشتی. وی خاطرنشان کرد: با همکاری نهادهایی مانند اداره راهداری، اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، صنعت، معدن، تجارت، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، اورژانس و شهرداری انجام می شود.

تامین کلیه نیازهای زائرین حرم امام رضا (علیه السلام) به صورت جامع

سید جواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی به عنوان استان مقصد زائران در ایام پایانی صفر و تعطیلات تابستانی نیز مهمترین اقدامات اجرایی انجام شده برای میزبانی مناسب از گردشگران را برشمرد.

به گفته وی، بهره مندی از توانمندی سازمان ها و نهادهای فرابخشی برای ارائه خدمات بهینه و ارتقای ظرفیت اقامتی با فعال سازی 6 هزار و 195 مکان برای بهره مندی از ظرفیت 983 هزار و 272 نفر برای اقامت شبانه با توجه به پیش بینی رشد 10 درصدی اسکان. ، به عنوان یکی از اقدامات اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل استانداری خراسان رضوی، افزایش همه جانبه کیفی و کمی خدمات با اختصاص بیش از 320 مکان موکب های ویژه در مسیر حج، بازسازی، استقرار و نظارت بر 1700 چشمه سلامت و فعال سازی 167 چشمه نمازخانه، 14 اتاق و 14 پایگاه در اطراف حرم اجرا شد، با توجه به اینکه حجم اسکان در استان خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است، از تمامی موسسات دارای مراکز اقامتی استفاده شده است. برای تکمیل ظرفیت مورد نیاز 26 شهرداری فعال و 25 دهیاری نیز در این تعاملات نقش دارند.

لازم به ذکر است که 20 نقطه حادثه خیز شناسایی و 70 میلیون لیتر سوخت در حال تامین است و همچنین ده ها اقدام اجرایی و طرح های مختلف از جمله طرح مرحله ای با مشارکت 2500 داوطلب برای انتقال زائران سالمند به این شهر در حال انجام است. زیارتگاه طرح Villechers یا Sun Owners Plan ایجاد 9 پایگاه امداد در مسیرهای متوالی برای رفاه گردشگران است.

برگزاری موکب ها و نمایشگاه های صنایع دستی در مسیر زائران

محمد جواد سواری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان نیز با تشریح اقدامات انجام شده به عنوان یکی از استان های واقع در مسیر تردد زائران امام رضا (علیه السلام)، اقدامات مناسب از جمله فعال سازی را تشریح کرد. از میان 14 کمیته، ستاد اجرایی منطقه در همه شهرستان ها و تقویت تعاملات بین دستگاهی به منظور بازدیدهای نظارتی مشترک به عنوان دو اقدام ضروری برای تقویت سایر برنامه های عملیاتی نامگذاری شد.

به گفته مدیرکل استانداری گلستان، مقدمات برپایی موکب در دو مسیر اصلی تردد زائران شامل سه شهرستان آزادشهر، مینودشت و جلیکیش و مسیر منتهی به جنگل گلستان اندیشیده شده است.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در تمامی شهرستان های استان به ویژه در روزهای پایانی ماه صفر به عنوان اقدامی در جهت آشنایی زائران فرمانداری با فرهنگ و اصالت فرمانداری خبر داد.

استان خراسان جنوبی پیشرو در خدمت رسانی به زائران خارجی است

هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی نیز برگزاری سلسله نشست های میقات الرضا را اقدامی ضروری برای ارتقای اهداف همکاری و تعامل بین بخش های استان دانست. به منظور میزبانی از زائران در مسیر حرم امام رضا (علیه السلام) به ویژه زائران خارجی از کشورهای پاکستان، افغانستان و هند.

به گفته وی، از آنجایی که زائران خارجی پس از زیارت امام حسین علیه السلام به زیارت حرم امام رضا (علیه السلام) در شهر مشهد مشرف می شوند، اغلب از استان خراسان جنوبی وارد و خارج می شوند. لذا رفع نیازهای آنان و ارائه خدمات باکیفیت به زائران در رأس امور اجرایی ستاد خدمات سفر در خراسان جنوبی قرار دارد.

شاهوردی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی در سال گذشته میزبان بیش از 50 هزار زائر خارجی بود و تا بیش از 40 روز پس از پایان صفر به خدمات رسانی به آنان ادامه داد، تشریفات مشترک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان را تشریح کرد. استان خراسان جنوبی و اداره اوقاف و تعاون مردمی از برپایی موکب های فراوان در 9 منطقه و ارائه خدمات گسترده به زائران خبر داد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *