آب و هوای گرم چگونه بر شبکه‌های برق تأثیر می‌گذارد؟

تبلیغات بنری


علی محمد مهدی زاده کارشناس صنعت برق در یادداشتی گفت: تغییرات اقلیمی و پدیده های جوی بر دامنه و شدت آن افزوده است. این تغییرات تاثیرات عمده ای بر تمامی صنایع به ویژه صنعت برق دارد.

یورنا – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، صنعت برق به عنوان یکی از عوامل اساسی و حیاتی اقتصاد و توسعه، با تغییرات اقلیمی و تهدیداتی مانند کاهش تولید انرژی، خرابی سیستم های انرژی مواجه است. ، افزایش هزینه های تولید و امنیت انرژی آن. این تغییرات اقلیمی و پدیده های اقلیمی چالش های اصلی صنعت برق محسوب می شوند. به منظور مدیریت ریسک‌های احتمالی و تضمین پایداری صنعت برق، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مؤثری در شبکه‌های برق انجام می‌شود تا بتوان بر اثرات منفی تغییرات اقلیمی غلبه کرد، سیستم‌های انرژی مقاومت نشان دادند و راه‌حل‌های مناسب برای مدیریت ریسک‌های آنها ارائه شود. اجرا شد.

وقتی مواد گرم می شوند، منبسط می شوند. این موضوع شامل شبکه ها و خطوط انتقال برق نیز می شود. به عنوان مثال، کابل های انتقال برق با ولتاژ بالا اغلب از آلومینیوم ساخته شده اند که به ویژه در برابر انبساط حرارتی حساس است. با گسترش آنها، راه های هوایی می توانند شل و افتاده شوند. که منجر به افزایش مقاومت الکتریکی در کابل ها و افزایش تلفات و کاهش راندمان می شود.

ترانسفورماتورهایی که ولتاژ را در سراسر شبکه افزایش و کاهش می دهند نیز حساس هستند. آنها گرما را به عنوان یک محصول جانبی منتشر می کنند. به منظور حفظ سطح عملکرد ایمن، آنها دارای رتبه ای هستند که به عنوان درجه قدرت شناخته می شود، که بالاترین دمایی است که می توانند در آن به طور ایمن کار کنند. با افزایش دمای محیط، این سقف کاهش یافته و بازده آن به ازای هر درجه سانتیگراد افزایش دما حدود 1 درصد کاهش می یابد. در مقیاس بزرگ، این موضوع می تواند تأثیر قابل توجهی بر شبکه برق داشته باشد. به طور کلی، شبکه های برق به ازای هر سه درجه گرم شدن می توانند حدود 1% از کارایی خود را از دست بدهند.

از طرفی افزایش دمای هوا می تواند تولید انرژی نیروگاه های حرارتی را کاهش دهد. به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، ظرفیت تولید توربین گاز بیش از 170 درصد کاهش می یابد.

همچنین لازم به توضیح است؛ هر چه دمای هوا بیشتر باشد، شدت مصرف برق بیشتر می شود و بیشترین قسمت این مصرف به دلیل عملکرد سیستم های خنک کننده است. به طوری که با هر افزایش دما در کشور از یک سو تقاضای فعلی برق در کشور 1800 مگاوات افزایش می یابد. از طرفی توانی که نیروگاه های 500 مگاواتی می توانند تولید کنند نیز با هر درجه افزایش دما در حال کاهش است. یعنی با هر درجه افزایش دما، اختلاف تولید و مصرف برق به 2300 مگاوات می رسد و اختلال در شبکه برق بیش از 2300 مگاوات را تحمیل می کند.

با ادامه افزایش دمای جهانی، این چالش ها ممکن است شدیدتر شوند. در نیروگاه های بریتانیا، کارهای توسعه و تعمیر و نگهداری عمده در طول ماه های معتدل تابستان انجام می شود. اگر این دوره به دوره‌ای تبدیل شود که تقاضای برق در زمان‌های اوج مصرف بیشتر باشد، می‌تواند به چالش‌های جدیدی در آن کشور منجر شود.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و ایجاد چشم‌انداز تولید برق که شامل ترکیبی از فناوری‌ها و پاسخگویی به انواع نیازهای شبکه باشد، یکی از راه‌های مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی است. یکی دیگر از راه های عبور از این شرایط سخت، مدیریت و کاهش مصرف است که به طور مستمر در سراسر دنیا در حال انجام است. پیک مصرف شبکه برق ایران به دلیل بارهای سرمایشی در فصل گرما است. با انجام مدیریت مصرف و ممیزی انرژی و بهبود کارایی خطوط تولید و فرآیندهای صنعتی می توان به کاهش مصرف برق و کاهش فشار بر شبکه گسترده برق کشور در این دوره کمک کرد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *